عملکرد شگفت‌انگیز اسنپدراگون 8 نسل 5، شما را حیرت‌زده می‌کند!

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 05 مهر 1403 ساعت 08:00

در حالی که هنوز نسل آینده تراشه‌های کوالکام معرفی نشده‌اند نخستین اخبار از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 5 – Snapdragon 8 Gen. 5 منتشر شده است.

در شرایطی که همه ما منتظر رونمایی قریب‌الوقوع تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 از سوی کوالکام هستیم یکی از افشاگران شبکه چینی وایبو اطلاعاتی از دو نسل بعدی تراشه‌های کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 5 را منتشر کرده است. بر اساس اطلاعاتی که این افشاگر منتشر کرده، چینش هسته‌های تراشه Snapdragon 8 Gen. 5 مشابه نسل Gen. 4 بوده و متشکل از دو هسته قدرتمند در کنار شش هسته بهینه خواهد بود. با این وجود ظاهرا سرعت کلاک این هسته‌ها به‌طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر خواهد شد.

مشخصات فنی تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5

طبق اخبار منتشر شده از چیپست پرچمدار سال 2026 کوالکام، هسته‌های قدرتمند این تراشه که با کد رمز پگاسوس شناخته می‌شوند، سرعت کلاک باورنکردنی 5 گیگاهرتز خواهند داشت و حتی هسته‌های بهینه نیز سرعت کلاک استثنایی 4 گیگاهرتزی را ارائه خواهند کرد.‌ در صورتی که این شایعات صحت داشته باشند، عملکرد تراشه اسنپدراگون 8 نسل 5 بسیار قدرتمند از نسل 4 خواهد بود که بر اساس آخرین اخبار سرعت هسته‌های قدرتمند و بهینه آن به‌ترتیب 4.32 و 3.53 گیگاهرتز هستند.

در این میان، کاربر افشاکننده اخبار تراشه کوالکام البته علام کرده که این سرعت‌های کلاک باورنکردنی تنها در نمونه‌هایی قابل دستیابی خواهند بود که با فناوری ساخت N3P کمپانی TSMC تولید شوند.

کوالکام پیش‌تر اعلام کرده بود که برای ساخت تراشه‌های پرچمدار آتی خود از دو تولیدکننده عمده بهره خواهد برد؛ به‌طوری که تراشه Snapdragon 8 Gen. 5 این کمپانی هم توسط TSMC و هم Samsung Foundry تولید خواهند شد. به این ترتیب چیپست‌های سال آینده کوالکام هم از معماری N3P کمپانی TSMC بهره خواهند برد و هم معماری SF2 سامسونگ.

البته هنوز هیچ اطلاعاتی در خصوص سرعت کلاک احتمالی تراشه سامسونگ منتشر نشده است. با این وجود بسیاری صاحب‌نظران پیش‌بینی کرده‌اند که نمونه‌های تولیدشده با معماری SF2 نیز به اندازه نمونه‌های N3P قدرتمند خواهند بود. به این ترتیب چیپست‌های تولید شده توسط سامسونگ احتمالا سرعتی هم‌تراز نمونه‌های TSMC یا حتی بیشتر خواهند داشت.

البته حتما در جریان هستید که هنوز برای پیش‌بینی و حدس و گمان در خصوص تراشه سال 2026 کوالکام بسیار زود است؛ زیرا پرچمداران سال 2025 این کمپانی نیز هنوز به‌طور رسمی معرفی نشده‌اند و بیش از یک سال تا رونمایی نسل پنجم از تراشه‌های اسنپدراگون 8 باقی مانده است.‌ در این زمان احتمالا شاهد بروز تغییرات بزرگی در تراشه‌های پرچمدار کوالکام خواهیم بود؛ اما چیزی که مطمئنیم آن است که کوالکام در سال 2026 به دنبال رسیدن به قدرتی باورنکردنی در تراشه‌های موبایل است.

در گجت نیوز بخوانید: عملکرد خیره‌کننده اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در بخش گرافیک، اپل را می‌ترساند اسنپدراگون ۶ نسل ۳ برای زیر و رو کردن گوشی‌های اقتصادی معرفی شد شیائومی ۱۵، نخستین گوشی جهان با چیپست قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۴

مطالب مفید