این گروه از زنان بیشتر در معرض خطر بیماری‌های خود ایمنی هستند

نتایج مطالعات جدید نشان داده است زنانی که دچار یائسگی زود هنگام می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی قرار دارند.

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، متخصصان در این مطالعات دریافتند زنانی که به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا هستند و قاعدگی آنها قبل از ۴۰ سالگی متوقف می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند دیابت و لوپوس قرار دارند.

نارسایی زودرس تخمدان (POI) زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان‌ها در زنان زیر ۴۰ سال دیگر به‌درستی کار نمی‌کنند و تولید تخمک متوقف می‌شود. این وضعیت منجر به بی‌نظمی در قاعدگی و در نهایت توقف کامل آن می‌شود. هرچند این عارضه حدود ۱ درصد از زنان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد اما شناخت این ارتباط و شدت اثرگذاری آن برای بررسی‌های آینده حائز اهمیت است.

مطالعات جدید نشان می‌دهند زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان، دو تا سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی شدید مانند دیابت نوع ۱، پرکاری تیروئید، لوپوس و بیماری‌های التهابی روده هستند.

به گزارش یورونیوز، پژوهشگران معتقدند این یافته‌ها به‌طور قابل توجهی فرضیه‌ها درباره نقش بیماری‌های خودایمنی در بروز یائسگی زودهنگام را تقویت می‌کند.

این مطالعه که در نشریه «Human Reproduction» منتشر شده است، بزرگترین پژوهش در زمینه بررسی ارتباط بین بیماری‌های خودایمنی و نارسایی زودرس تخمدان در زنان است.

متخصصان می‌گویند احتمالا ارتباط بین این دو بیماری بیش از چیزی باشد که در این مطالعه نشان داده می‌شود، زیرا این مطالعه تنها به بررسی بیماری‌های خودایمنی تشخیص‌داده‌شده در مراکز تخصصی پرداخته است. در حالی که بیماری‌های خفیف‌تری مانند بیماری سلیاک و کم‌کاری تیروئید معمولاً در مراکز مراقبت‌های اولیه شناسایی می‌شوند و در این مطالعه به آنها پرداخته نشده است. این بدان معنی است که شیوع کلی بیماری‌های خودایمنی در زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان احتمالا بالاتر است.

انتهای پیام

مطالب مفید