(تصاویر) ۸ ساختمان با معماری جسورانه و خلاقانه

معماران با وارد کردن عناصر غیرمعمول در طراحی چه از نظر متریال و چه از نظر شکل و اندازه می توانند چالش هایی را در برابر هنجارهای معمول ایجاد کنند و در نتیجه ساختمان را به نوعی نقطه کانونی تبدیل کنند. این “ناهنجاری ها” می توانند به ویژگی متمایز یک ساختمان تبدیل شوند و هویت بصری خاصی را ارائه دهند که کاملاً چشمگیر است. آنها همچنین می توانند ابزارهای بازاریابی عالی باشند.

به گزارش فرادید، شاید همین «نقایص عمدی» همان چیزی باشد که به ما الهام و هیجان جدیدی در عرصه معماری می دهد. پروژه های زیر نمونه های کاملی از زیبایی نقص و ناهنجاری هستند.

1. درخت توت بزرگ; نیویورک

این یک ساختمان مدرن با لباس های سنتی است. در گوشه ای از خیابان های گراند و توت در قلب محله ایتالیای کوچک، طراحی این مجتمع آپارتمانی معاصر از میراث غنی ساختمان های تاریخی ایتالیایی در منطقه اطراف الهام گرفته شده است. به طور سنتی، ساختمان های ایتالیایی دارای نمای سه قسمتی شامل یک قسمت پایه، میانی و فوقانی هستند که در هر قسمت از جزئیات و آجرکاری متفاوت استفاده شده است.

با استفاده از آجرهای پروفیل سفارشی، ساختمان به صورت نواری پیچیده می‌شود تا پنجره‌های مثلثی، پنجره‌های قوسی و تاج ساختمان بازسازی شود. اگرچه طراحی این ساختمان با چیدمان مدرن پنجره که در ساخت و سازهای امروزی رایج است مطابقت ندارد، اما این الگوی نامتناسب به شکلی خاص ظاهر کلی ساختمان را افزایش داده و آن را برجسته و برجسته می کند.

2. ماشین گفتمان شهری; سواری

این پروژه غیرمعمول و متفاوت که توسط یک استودیوی ایرانی در شهر یزد طراحی شده است، بازنگری جذابی در نقش “بیرون” یک ساختمان است. این پروژه در منطقه نسبتاً مدرن صفایی ساخته شده است، جایی که بسیاری از ساختمان ها از استراتژی و ظاهر استاندارد پیروی می کنند.

اما معماران این پروژه سعی کرده اند نمای ساختمان را از حالت خشک و بسته نماهای اطراف متمایز کنند و حالتی به آن بدهند که چشم عابران را درگیر خود کرده و آنها را به هویت و نقش این بنا وادار کند.

3. LH; وارنا، بلغارستان

ساختمان مسکونی LH به همان اندازه که سفید است محکم و معتبر به نظر می رسد. این سازه نیمه مدرن در میان معماری تاریخی که پیرامون آن را احاطه کرده است، جایگاهی کاملاً مشخص و برجسته دارد. نمای سفید ساختمان که با پانل های فایبر سمنت پوشیده شده است، انتخابی مدرن است که به شدت با فرم های سنتی و تزئینی منطقه در تضاد است. با این حال، این طراحی جدید پیشینه تاریخی و سنتی را نادیده نمی گیرد و ساختار مشبک نمای ساختمان به طرز ماهرانه ای به سبک های دهه 1920 ارجاع می دهد و دیالوگی بین قدیم و جدید ایجاد می کند. با این انتخاب جسورانه، LH لایه جدیدی به تاریخ معماری وارنا اضافه می کند. این نشان دهنده احترام عمیق به گذشته با چشم اندازی روشن برای آینده است.

4. دبیرستان هویژن، نینگبو، چین

در دبیرستان هویزن مفهوم «اتلاف وقت» یک نکته مثبت تلقی می شود. در اینجا از دانش آموزان انتظار نمی رود که حداکثر سرعت و فشردگی را در درس داشته باشند، بلکه از آنها انتظار می رود که در این محیط که شبیه «جنگل شناور» است، آزادی و آرامش را تجربه کنند تا در زمینه تحصیلی اثربخشی بیشتری پیدا کنند.

این طراحی نوآورانه الگوهای شبکه استاندارد را از بین می برد و کلاس های درس را در سراسر جنگل پراکنده می کند. مسیرهای پر پیچ و خم جایگزین خطوط مستقیم شده اند و فضاهای باز دانش آموز را به کاوش دعوت می کند. محیطی برای تفریح ​​و آرامش که محیط آموزشی سختگیرانه را در چین نرم می کند.

5. خانه کاشی کاری شده; ویتنام

به ندرت پیش می آید که مشتری از داشتن سوراخ در سقف خود خوشحال باشد. در مورد خانه کاشی اما این نتیجه کاملا مثبت است. در شهر بائو لاک ویتنام، معماران یک نقص آشکار را به یک عملکرد هوشمندانه تبدیل کرده اند. با روزهای طولانی، خشک و آفتابی و به دنبال آن باران مداوم، خانه‌ها در این منطقه معمولاً با آهن راه‌دار پوشیده شده‌اند که یک انتخاب عملی اما بدون تزئین است.

خانه کاشی اما مسیر دیگری را در پیش می گیرد: به جای رد کردن عناصر طبیعی، آنها را در آغوش می گیرند. با کمک یک “باز باد و نور” خانه هوای خنک را برای تهویه وارد می کند. این یک رویکرد کاربردی و تازه است که بدون هیچ تردیدی جهان خارج را دعوت می کند.

6. CDG Delagier; لشان چین

ساختمان مهدکودک دلاژیر انعکاسی از نشاط و شادابی کودکانی است که در آن بازی و زندگی خواهند کرد. این ساختمان ساختاری آزاد دارد که به نظر می رسد به طور طبیعی از زمین بیرون آمده است. فرم ارگانیک آن منعکس کننده زمین کوهستانی و چشم انداز ماسه سنگ قرمز منطقه است.

مهدکودک به جای تحمیل خود به زمین، بخشی از آن شده است. شکل آن توسط شیب های تند سایت و ارتفاعات متغیر هدایت می شود و فضایی پویا ایجاد می کند که به نظر می رسد از خود زمین رشد کرده است.

7. رستوران اوشیمارو; ژاپن

گاهی اوقات یک افزوده جدید می تواند ظاهر یک ساختمان را کاملاً بازتعریف کند. رستوران اوشیمارو از دیرباز به دلیل ترکیبی از سبک اروپایی و غذاهای محلی شناخته شده است. اما در بازسازی اخیر این رستوران، معماران یک بی نظمی قابل توجه به آن اضافه کرده اند. متشکل از دو جلد مجزا، افزودنی جدید ساختار اصلی را گسترش می دهد و در عین حال ظاهری جسورانه جدید را به ارمغان می آورد. یکی از این حجم ها، با سقف شیبدار خود، سالن را به روی مناظر گسترده ای از چشم انداز باز می کند و در عین حال هوشمندانه پارکینگ مجاور را پنهان می کند. حجم دیگری، بیشتر در پس زمینه، آشپزخانه و مناطق خدمات گسترده را در خود جای داده است. این رستوران که با گالوالوم نقره ای بازتابنده پوشیده شده است، اکنون به نماد معاصر حومه شهر تبدیل شده است.

8. دیوار مارپیچی; شانگهای، چین

چرا همیشه چیزهای بزرگ را «درون» قرار می دهیم؟ این بار کارخانه ای در شانگهای این روند را تغییر داد. در کارخانه لاستیک بزرگ Chinashangtai، طراحی جدید دارای ساختار مارپیچی در خارج است. این به اصطلاح “مارپیچ دیوار” دفاتر و تراس های مختلف را در امتداد نما به هم متصل می کند، نظم سفت و سخت فضاهای اداری معمولی را شکسته و محیط جدیدی را ایجاد می کند که در آن کار و بازی به هم می رسند. طراحی مارپیچ با فراز و نشیب های خود یک تجربه غیر منتظره را به ارمغان می آورد. جایی که یک پیاده روی معمولی می تواند به مکالمات جدید یا لحظه ای تامل برای کشف فضای سبز منجر شود.

مطالب مفید