راز طول عمر در مناطق روستایی و سرسبز؛ افسانه‌ای بیش نبود

ارسال شده توسط: امیرحسین کریم نژاد 06 مهر 1403 ساعت 20:20

بسیار گفته می‌شود که خروج از شهر و داشتن زندگی آرام کلید رسیدن به عمر بالای 100 سال است. گرچه مشخص شده عمر طولانی افراد در مناطق روستایی و سرسبز چیزی جز یک دروغ بزرگ و بی‌اساس نیست.

جایزه ایگ‌نوبل هر سال به پژوهش‌های عجیبی داده می‌شود که در ابتدا باعث خنده افراد می‌شوند، ولی بعد آنها را به‌فکر فرو می‌برند. هرچند امسال یکی از برندگان ایگ‌نوبل توانسته از یک دروغ بزرگ پرده بردارد. ظاهرا آنچه به‌عنوان عمر طولانی افراد در مناطق روستایی و آرام معروف شده بود تنها یک افسانه بی‌اساس بوده است.

دروغ عمر طولانی افراد در مناطق روستایی پس از سال‌ها افشا شد

ماجرا از زمانی شروع شد که سال جاستین نیومن، پژوهشگر ارشد کالج دانشگاهی لندن به برخی از ادعاهای مربوط به افراد بالای 100 سال شک کرد. او در طول دهه ۲۰۱۰ نشان داد که چند مورد از مقالات منتشر شده در رابطه با عمر زیاد افراد بی‌اساس بوده‌اند. در واقع ادعاهایی که در رابطه با راه‌های عمر طولانی مطرح می‌‌شدند منطقی به‌نظر نمی‌رسیدند.

همین نیز باعث شد نیومن تصمیم بگیرد راز عمر طولانی افراد در مناطق روستایی و آرام را بررسی کند. او ۸۰ درصد افرادی که در جهان بالای ۱۱۰ سال دارند را مورد ارزیابی قرار داده است. ۲۰ درصد باقیمانده نیز در کشورهایی حضور دارند که امکان بررسی داده‌های آنها وجود ندارد. نتایج نشان داد که تقریبا هیچ‌کدام از این افراد یک گواهی تولد معتبر ندارند. در واقع اصلا مشخص نیست که آنها در چه سالی به‌دنیا آمده‌اند.

تقریبا ۵۰۰ نفر از افراد بالای 110 سال در آمریکا حضور دارند. از این میان نیز تنها ۷ نفر دارای گواهی تولد هستند. بدتر از همه اینکه تنها برای ۱۰ درصد از این افراد گواهی فوت صادر شده است. به‌بیانی دیگر راز عمر طولانی در مناطق روستایی و سرسبز مرگی آرام و بدون سر و صدا است.

در سال‌های اخیر نام مناطق آبی به‌شدت در اخبار علمی دیده می‌شود. نقاطی از جهان که درصد قابل‌توجهی از افراد حاضر در آن به سن 100 سال می‌رسند. برای مدت ۲۰ سال بازاریابی عجیبی در این رابطه انجام شده است. بسیاری از پژوهشگران تصمیم گرفته‌اند رازهای عمر طولانی در این مناطق را ارائه دهند، نتفلیکس یک مستند پرطرفدار درباره آن ساخته است و شاهد انتشار کتاب‌های آشپزی زیادی در مورد رژیم مدیترانه‌ای و … بوده‌ایم.

ماجرای جالب اوکیناوا ژاپن، ساردینیا ایتالیا و ایکاریا یونان

اوکیناوا در ژاپن یکی از مناطقی است که به‌خاطر عمر طولانی ساکنان خود مشهور است. هرچند بررسی دولت ژاپن در سال ۲۰۱۰ نشان داد که ۸۲ درصد از افراد بالای 100 سال عملا وجود خارجی ندارند. چراکه مدت‌ها پیش فوت کرده‌اند. خیلی ساده اینکه اگر مردم یک منطقه می‌خواهند در جهان معروف شوند، کافی است گواهی فوت دریافت نکنند تا جمعیت زیادی از آنها به بالای 110 سال برسند.

مسئله جالب در رابطه با اوکیناوا اینجاست که بر اساس بررسی‌های تغذیه‌ای دولت ژاپن از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۲۲ آنها وضعیت خوبی ندارند. مردم این منطقه از نظر سلامتی پایین‌ترین رتبه را در ژاپن کسب کرده‌اند. آنها کمتر از بقیه ژاپن از سبزیجات استفاده می‌کنند و معمولا به‌شدت به نوشیدنی‌های الکلی وابسته هستند. نیومن بر این باور است که مسئله ژاپن کمی فرق می‌کند. بمباران گسترده آمریکا در طول جنگ جهانی دوم باعث شده بسیاری از مدارک مربوط به تولد افراد نابود شود. پس از جنگ نیز داده‌های ارائه شده توسط خود فرد چندان درست نبوده‌اند.

گرچه عمر طولانی افراد در سایر مناطق آرام و روستایی دروغی عامدانه است. به‌عنوان مثال ساردینیا در ایتالیا و ایکاریا در یونان به‌خاطر عمر طولانی افراد معروف هستند. در سال ۱۹۹۰ موسسه Eurostat داده‌های مربوط به امید به زندگی در ۱۲۸ منطقه اروپایی را جمع‌آوری کرد. در آن زمان ساردینیا در جایگاه ۵۱ و ایکاریا در جایگاه ۱۰۹ قرار داشت. پس چطور ممکن است درصد قابل‌توجهی از مردم این مناطق عمر بالایی را تجربه کرده باشند؟

نیومن پس از بررسی یونان متوجه شد که حداقل ۷۲ درصد از افراد بالای 100 سال مرده‌اند یا هیچ نشانی از آنها نیست. دلیل عدم دریافت گواهی فوت برای این افراد نیز تلاش برای جلوگیری از قطع حقوق بازنشستگی آنها بوده است. بررسی‌ها در مورد ایتالیا نیز به چنین چیزی اشاره دارند. دولت این کشور در سال ۱۹۹۷ متوجه شد که ۳۰ هزار نفر از دریافت‌کنندگان حقوق بازنشستگی در قید حیات نیستند.

بررسی سایر مناطق آبی نیز دروغ عمر طولانی افراد در مناطق روستایی و آرام را آشکار می‌کند. اگر داده‌های دولتی را بررسی کنید، متوجه می‌شوید که مناطق آبی بدترین سابقه را در زمینه کلاه‌برداری مربوط به حقوق بازنشستگی دارند. به‌عنوان مثال بهترین مکان در انگلستان برای رسیدن به سن 105 سال منطقه Tower Hamlets است. در این منطقه بیشتر از ترکیب تمام مناطق ثروتمند انگلستان افراد 105 ساله وجود دارد.

گرچه نکته عجیب اینجاست که تعداد افراد ۹۰ ساله در این منطقه بسیار کمتر از سایر نقاط انگلستان است. همچنین این منطقه به‌عنوان بدترین مکان برای زندگی افراد مسن شناخته می‌شود. آیا چنین چیزی یک تناقض آشکار نیست؟ عجیب است که دروغ عمر طولانی افراد در مناطق روستایی و سرسبز باعث شده سال‌ها پژوهش‌گران به‌دنبال راز افزایش طول عمر باشند.

برخی در پاسخ به این مسئله می‌گویند که خود افراد از سن خود آگاهی دارند و اشتباه در این زمینه ممکن نیست. گرچه داده‌های آماری در آمریکا چیز دیگری را نشان می‌دهد. وقتی فرد به میانسالی می‌رسد، به‌صورت مرتب فراموش می‌کند که دقیقا چند سال دارد. این افراد حتی به‌خاطر نمی‌آورند که هنگام تولد فرزندانشان چند سال داشته‌اند. بدین‌ترتیب خیلی عجیب نیست که مثلا در سن ۸۸ سالگی نیز خود را پیرتر تصور کنند.

اهمیت آشکار شدن اشتباه در سن واقعی افراد

آشکار شدن دروغ عمر طولانی افراد در مناطق روستایی و آرام می‌تواند نتایج زیادی داشته باشد. مسئله فقط تلف شدن عمر پژوهشگران برای کشف رازهای زندگی طولانی نیست، بلکه سیاستمداران نیز تصمیم‌های خود را بر اساس داده‌های دریافتی می‌گیرند.

به‌عنوان مثال تعداد افراد بالای 100 سال در یک منطقه یا شهر و نرخ امید به زندگی می‌تواند روی سن بازنشستگی تاثیر بگذارد. اینجاست که دولت‌ها برای پرداخت مبلغ کمتر سن بازنشستگی را افزایش می‌دهند. ما اینجا در مورد ترلیون‌ها دلار پول صحبت می‌کنیم. همچنین دولت‌ها بر اساس این داده‌ها در مورد بودجه مراکز درمانی تصمیم‌گیری می‌کنند و سازمان‌های بیمه‌ای نیز تعرفه‌های خود را بر این اساس تعریف می‌کنند.

در واقع طمع افراد محدودی برای دریافت حقوق بازنشستگی والدین خود برای چند سال بیشتر باعث می‌شود که افراد زیادی دچار مشکل شوند. نیومن پیشنهاد می‌کند که پزشکان معیار خاصی را برای اندازه‌گیری سن انسان ارائه دهند که بر پایه اسناد مربوطه نباشد. چنین معیاری می‌تواند فضای مه‌آلود کنونی را برطرف کند.

داده‌های جهانی درباره مناطقی با عمر طولانی در جهان

نیومن داده‌های سازمان ملل در رابطه با مکان‌هایی که بالاترین نرخ رسیدن به سن 100 سال را دارند بررسی کرده است. داده‌های ۷۲ سال گذشته تایلند، مالاوی، صحرای غربی (جایی که دولت ندارد) و پورتوریکو را در صدر قرار می‌دهد. هرچند جالب است بدانید که در سال ۲۰۱۰ پورتوریکو به‌‌خاطر کلاه‌برداری گسترده اعلام کرد که گواهی تولد دیگر به‌عنوان یک سند قانونی اعتبار ندارد. کاملا مشخص است که چنین داده‌هایی نمی‌توانند معتبر باشند.

به‌باور نیومن عمر طولانی افراد ارتباط بسیار زیادی با میزان ثروت دارد. افراد ثروتمند بیشتر ورزش می‌کنند، استرس کمتری دارند، غذاهای متنوع و بهتری می‌خورند و می‌توانند نیازهای پزشکی خود را بهتر برطرف کنند. نیومن توانسته با پژوهش جالب خود دروغ بودن عمر طولانی افراد در مناطق روستایی را اثبات کند؛ اما در کمال تعجب جایزه ایگ‌نوبل را دریافت کرده است. هرچند او امیدوار است که نتایج این پژوهش نگاه جامعه علمی را کاملا تغییر دهد.

بیشتر بخوانید: علاقه به رابطه جنسی و تولید مثل، عمر شما را کوتاه می کند طول عمر انسان ها تا سال ۲۱۰۰ به ۱۳۰ سال می‌رسد چرا زن ها از مردها بیشتر عمر می‌کنند؟

مطالب مفید