عربستان: چشم‌پوشی از آرمان نفت ۱۰۰ دلاری!

عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد تا سهم خود در بازار را بازپس بگیرد.

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، عربستان آماده می‌شود هدف خود برای رسیدن به نفت 100 دلاری را کنار بگذارد و تولید نفت را از افزایش دهد تا سهم بازار را پس بگیرد، حتی اگر به قیمت کاهش ارزش نفت باشد.
سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس مدت‌هاست تولید خود را کاهش داده‌اند تا از قیمت نفت حمایت کنند.
اما قیمت نفت به خاطر افزایش عرضه سایر تولیدکنندگان از جمله آمریکا و رشد ضعیف تقاضا در چین، حدود 5 درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا کاهش یافته است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان به طرح افزایش تولید از ماه دسامبر حتی اگر باعث پایین آمدن قیمت نفت شود، پایبند است.


قیمت نفت خام برنت پس از این گزارش فاینانشال تایمز حدود 1.7 درصد کاهش یافت و به 72 دلار و 25 سنت رسید.

دولت عربستان هنوز پاسخی به این اظهار نظرها نداده است.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، سهم بازار ائتلاف اپوک پلاس که در اواخر 2016 تشکیل شد به خاطر افزایش تولید آمریکا و سایر تولیدکنندگان به پایین‌ترین رقم از 2022 رسیده است.

آمار نشان می‌دهد تولید نفت اوپک پلاس 48 درصد از عرضه نفت دنیا را تشکیل می‌دهد. تولید نفت خام عربستان کمتر از 10 درصد از بازار را در اختیار دارد، در حالی که تولید نفت آمریکا تا 20 درصد افزایش یافته است.

عربستان قصد ندارد بیش از این سهم بازار را از دست بدهد و عقیده دارد منابع کافی برای پشت سر گذاشتن یک دوره قیمت پایین نفت در اختیار دارد.

عربستان به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت دنیا بیشتر بار کاهش تولید اوپک پلاس را بر دوش داشته و حدود 2 میلیون بشکه در روز از تولید خود را از اواخر 2022 کاهش داده است.

اعضای ائتلاف اوپک پلاس در حال حاضر یک کاهش تولید 5.86 میلیون بشکه‌ای را اجرایی می‌کنند که برابر با 5.7 درصد از تقاضای جهانی برای نفت است.

عربستان قبلاً هم تولید خود را برای بازپس‌گیری سهم بازار افزایش داده و در 2020 وارد یک جنگ قیمت با روسیه شده بود.

ریاض در 2004 درخواست برخی اعضای اوپک برای کاهش تولید جهت جلوگیری سقوط قیمت نفت را رد کرد و باعث درگیری بر سر سهم بازار بین تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک در بحبوحه افزایش تولید نفت آمریکا شد.

اوپک و عربستان بارها اعلام کرده‌اند هیچ هدف مشخصی برای قیمت نفت ندارند و تصمیمات بر اساس زیرساخت‌های بازار و تمایل آنها برای متعادل کردن عرضه و تقاضا گرفته می‌شود.

انتهای پیام/37

مطالب مفید