(ویدئو) اجرای موفق مانور‌های پیش‌بینی شده ماهواره «چمران ۱»

محرم غیاثوند از استقرار موفقیت آمیز این ماهواره برای ماموریت نمایشی فناوری مانور مداری خبر داد.

به گزارش سرگرمی روز، وی در این خصوص گفت: پس از اطمینان از عملکرد صحیح زیرسیستم های ماهواره چمران-1 و اطمینان از عملکرد صحیح الگوریتم های پرواز، با جذب توان لازم، ماهواره آماده انجام یک ماموریت اساسی شد. اثبات فناوری مانور مداری

وی افزود: برای این منظور ابتدا ماهواره به سمت هدف فرضی نشانه رفته و در حالت چرخش قرار می گیرد. خوشبختانه ماهواره توانست الگوریتم های دینامیک پرواز را به درستی اجرا کند و هدف گیری صحیحی رخ داد. با توجه به شلوغی مدار مورد نظر ماهواره چمران 1، مانور مداری با دقت و کنترل بالایی برای جلوگیری از برخورد احتمالی انجام شد.

غیاثوند خاطرنشان کرد: خوشبختانه ماهواره چمران-1 توانست مانورهای پیش بینی شده را با دقت و موفقیت انجام دهد. بر اساس اطلاعات دریافتی از ماهواره، ارتفاع اولیه ماهواره در زمان اولین تزریق حدود 550 کیلومتر و ارتفاع فعلی ماهواره به حدود 540 کیلومتر رسیده است که در مجموع شاهد 10 کیلومتری آن هستیم. مانور کاهش ارتفاع و مانور تغییر فاز 10 درجه در ماهواره.

رئیس گروه ساخت ماهواره چمران-1 خاطرنشان کرد: با توجه به امکاناتی که برای ماهواره چمران-1 در نظر گرفته شده، علاوه بر امکان انجام مانورهای مداری متعدد در طول عمر این ماهواره، امکان استفاده از ماهواره به عنوان سکوی آزمایشگاهی مداری برای کاوشگران فضایی نیز در دسترس خواهد بود.

لازم به ذکر است ماهواره تحقیقاتی چمران-1 روز شنبه 24 شهریور ماه با ماهواره بر قائم 100 در مدار 550 کیلومتری با موفقیت تزریق شد. مشارکت موسسه تحقیقات هوافضا و شرکت های خصوصی دانش بنیان.

مطالب مفید