با پرورش و تکثیر گیاه رزماری، خانه‌تان را به فضایی خوش‌عطر و دلنشین تبدیل کنید!

گیاه رزماری یکی از گیاهان خوشبویی است که با پرورش آن در خانه می‌توانید فضای خانه را خوشبو کنید. این گیاه علاقه زیادی به آفتاب دارد و آستانه تحمل آن نسبت به خشکسالی بالا است. در این مقاله از مجله اکالا، به شما آموزش می‌دهیم که چگونه این گیاه دوست داشتنی را پرورش دهید.

برای پرورش این گیاه مدیترانه‌ای هم می‎توانید بذر رزماری را بکارید و هم می‌توانید قلمه‌زنی کنید. در ادامه هر دو روش را توضیح می‌دهیم:

۱- کاشت بذر رزماری 

برای کاشت بذر این گیاه باید دانه‌های رزماری را ۶ تا ۱۲ هفته قبل از آخرین سرما برای کاشتن آماده کنید. برای کاشت بذر این گیاه مدیترانه‌ای طبق مراحل زیر عمل کنید:

مرحله اول: بذرها را بخیسانید

قبل از اینکه کاشت را شروع کنید باید بذرهای رزماری را خیس کنید. برای این کار در یک ظرف شیشه‌ای بذرها را بریزید و برای چند ساعت اجازه دهید تا خیس بخورند. زمانی که بذرها خیسانده شوند،زودتر جوانه می‌زنند.

بیشتر بخوانید: روش کاشت فندق تازه در گلدان

مرحله دوم: بذرها را بکارید

یک گلدان را با خاک مناسب پر کنید، سپس بذرهای رزماری را روی آن قرار دهید و با یک لایه نازک خاک روی آنها را بپوشانید. بعد از کاشت بذرها، به میزان لازم آبیاری کنید تا خاک مرطوب شود.

بهتر است یک کیسه پلاستیکی شفاف روی گلدان قرار دهید تا شرایطی مناسب گلخانه‌ها ایجاد شود.

مرحله سوم: کیسه بکشید

دمای ایده‌ال برای جوانه زدن بذرها، ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. بعد از گذشت ۶ هفته بذرها شروع به جوانه زنی می‌کنند که باید در آن زمان کیسه پلاستیکی را از روی گلدان بردارید.

مرحله چهارم: گیاه را در مکان پرنور قرار دهید

پس از جوانه زنی گلدان را در معرض نور آفتاب قرار دهید، زیرا برای رشد به نور زیادی نیاز دارد. همچنین خاک گیاه را هم مرطوب نگه دارید. دقت داشته باشید که نباید آبیاری به اندازه‌ای باشد که خاک خیس شود.

مرحله پنجم: جوانه‌ها را جداگانه بکارید

زمانی که هر کدام از جوانه‌های گیاه به ۷ تا ۸ سانتی‌متر رسید، هر کدام از آنها را به یک گلدان جداگانه منتقل کنید. دقت کنید که تمام گلدان‌ها باید حداقل یک زهکشی کف آن داشته باشد. مناسب‌ترین گلدان‌ برای این کار گلدان‌های گلی است.

برای انتقال جوانه به گلدان جدید، به آرامی خاک را از بستر کاشت جدا کنید و آن را در گلدان جدید قرار دهید و خاک اطراف جوانه را با دست فشار دهید تا کاملا منسجم شود.

بیشتر بخوانید: کاشت پسته در گلدان؛ آسان و بی دردسر

۲- قلمه زنی رزماری در خاک

بهار و پاییز بهترین فصل برای قلمه زنی رزماری است. برای قلمه زنی این گیاه خوش بو در خاک مطابق مراحل زیر عمل کنید:

مرحله اول: ساقه را ببرید

ابتدا یک قلمه سالم و بدون آفت از رزماری انتخاب کنید و به اندازه ۱۰ سانتی‌متر از آن جدا کنید. دقت داشته باشید که ابزاری که برای بریدن گیاه استفاده می‌کنید تیز و ضدعفونی شده باشد.

مرحله دوم: برگ‌ها را جدا کنید

بعد از اینکه ساقه را جدا کردید، برگ‌های قسمت پایین آن را جدا کنید تا انرژی گیاه بیشتر روی رشد ریشه متمرکز شود. زیرا اگر برگ‌های آن زیاد باشد، گیاه به صورت طبیعی اولویت را روی رشد برگ‌ها می‌گذارد.

مرحله سوم: ساقه را بکارید

یک گلدان کوچک انتخاب کنید و آن را با شن، ماسه، مقداری پیت ماس و خاک باغچه پر کنید. قلمه را در خاک گلدان بکارید و به میزان کافی خاک گلدان را مرطوب کنید. گلدان را در دمای ۱۰ تا ۲۸ درجه سانتیگراد نگه دارید و دقت داشته باشید که گلدان باید در این مرحله از نور خورشید دور باشد.

مرحله چهارم: کیسه بکشید

تا زمانی که گیاه رزماری ریشه دهد، باید خاک آن را مرطوب نگه دارید. برای این کار می‌توانید یک کیسه پلاستیکی را روی گلدان بکشید تا فرایند ریشه دهی سریع‌تر شود.

بیشتر بخوانید: روش کاشت کدو سبز در گلدان؛ آسان‌تر از آنکه فکر کنید

مرحله پنجم: گلدان را در معرض نور آفتاب قرار دهید

بعد از گذشت ۲۱ روز، گیاه ریشه می‌زند و می‌توانید کیسه را از روی گلدان بردارید. در این مرحله، گلدان را در محیطی پرنور با دمای مناسب قرار دهید.

در این مقاله از مجله اکالا، ۲ روش پرورش و تکثیر رزماری در خانه را آموزش دادیم. شما می‌توانید با توجه به امکانات خود یکی از روش‌ها را برای پرورش رزماری انتخاب کنید و از حضور این گیاه خوشبو و خوش‌ طعم در خانه لذت ببرید.

 

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید