خیلی دوست داری ترشی گل کلم و موسیر درست کنی؟ راهنمایی کامل به روش سنتی برای تهیه این ترشی محبوب و خوشمزه!

ترشی گل کلم و موسیر یک نوع ترشی اصیل ایرانی است که به خاطر طعم متمایز و لذیذی که دارد بسیار محبوب است. در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با طرز تهیه ترشی گل کلم و موسیر خوشمزه به روش سنتی آشنا شوید.

طرز تهیه ترشی گل کلم و موسیر

آماده کردن مواد اولیه این ترشی حدود نیم ساعت طول می‌کشد و برای مصرف آن باید چند روز تا چند هفته صبر کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی گل کلم و موسیر

گل کلم کوچک ۱ عدد موسیر ۴ عددخیار بوته‌ای ۴ عددفلفل سبز تند ۴ عددسرکه ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارآب جوشیده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دارنمک ۲ قاشق غذاخوریتخم گشنیز و زردچوبه به مقدار لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

 

مراحل طرز تهیه ترشی گل کلم و موسیر

در این بخش می‌توانید با مراحل درست کردن ترشی گل کلم و موسیر آشنا شوید.

مرحله اول: گل کلم و موسیر را خرد کنید

برای شروع باید گل کلم را بشویید و چند دور آبکشی کنید تا کاملا تمیز شود. برای شستن گل کلم می‌توانید آن را برای چند دقیقه در ترکیب آب نمک و سرکه قرار دهید تا کاملا ضدعفونی شود. سپس آن را به صورت درشت خرد کنید.

بیشتر بخوانید: ترفند‌های زود رسیدن ترشی

مرحله دوم: گل کلم‌ها را بجوشانید

گل کلم‌های خرد شده را در یک قابلمه بریزید و مقداری آب، نمک و زردچوبه نیز به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید گل کلم‌ها برای ۱۰ دقیقه بجوشند. در ادامه آن‌ها را در آبکش بریزید تا آب اضافه‌شان خارج شود و کمی خنک شوند.

مرحله سوم: ترکیب آب نمک و سرکه را آماده کنید

در این مرحله باید سرکه را با ۱ لیوان آب داغ و ۲ قاشق غذاخوری نمک ترکیب کنید و خوب هم بزنید تا نمک کاملا در ترکیب آب و سرکه حل شود.

مرحله چهارم: موسیر را خرد کنید

موسیر را بشویید و خوب تمیز کنید. در ادامه آن را به خوبی خشک کنید. سپس موسیر را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و برای تهیه ترشی کنار بگذارید.

مرحله پنجم: خیار و فلفل سبز را خرد کنید

بعد از موسیر، به سراغ خیار بروید. خیار را بشویید و خوب خشک کنید. سپس آن را با پوست به صورت ورقه‌ای خرد کنید. در ادامه فلفل سبز تند را نیز به صورت ورقه‌ای یا کمی درشت‌تر خرد کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گل کلم با آب گوجه فرنگی

مرحله ششم: مواد ترشی را ترکیب کنید

ترکیب خیار، فلفل سبز و موسیر را در یک ظرف بزرگ بریزید و در ادامه تخم گشنیز را اضافه کنید و بعد مواد را کمی زیر و رو کنید.

مرحله هفتم: مواد ترشی را در شیشه بریزید

مواد ترشی را در یک شیشه تمیز و خشک بریزید. سپس ترکیب آب و سرکه‌ای که از قبل آماده کرده بودید را روی آن بریزید. مقداری آب و سرکه باید به اندازه‌ای باشد که روی مواد را به طور کامل بپوشاند. در ادامه درب ترشی را محکم ببندید.

مرحله هشتم: صبر کنید تا ترشی آماده شود

بعد از آماده شدن ترشی باید آن را برای ۲ هفته در دمای آشپزخانه قرار دهید تا ترشی کاملا برسد و آماده شود. بعد از ۲ هفته می‌توانید این ترشی را همراه با غذا میل کنید و از طعم آن لذت ببرید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه ترشی گل کلم و موسیر

برای تهیه این ترشی باید همه سبزیجات را از قبل بشویید و روی پارچه پهن کنید تا کاملا خشک شوند و سپس ترشی را آماده کنید. خیس بودن مواد ترشی یا شیشه آن موجب خراب شدن ترشی و کپک زدن آن می‌شود.برای تهیه این ترشی می‌توانید از خیارهای ریز و به اصطلاح خیارشوری استفاده کنید و آن‌ها را به صورت درسته در ترشی بیندازید.برای خوشمزه شدن این ترشی باید از کلم، موسیر و خیار تازه و باکیفیت استفاده کنید.اگر به فلفل سبز تازه دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه این ترشی از فلفل خشک شده یا پودر فلفل قرمز تند نیز استفاده کنید.بعد از باز کردن درب ترشی باید آن را در یخچال قرار دهید تا خراب نشود.برای این که تندی ترشی متعادل‌تر و ظاهر ترشی شما نیز جذاب‌تر شود، می‌توانید فلفل‌ها را به صورت درسته در ترشی بریزید.برای تهیه ترشی گل کلم و موسیر زرد رنگ باید از زردچوبه در این ترشی استفاده شود. در غیر این صورت می‌توانید زردچوبه را حذف و ترشی را به صورت سفید رنگ درست کنید.در طرز تهیه ترشی گل کلم و موسیر مخلوط می‌توانید از مقداری هویج، خیار، کرفس و گل کلم نیز در کنار موسیر استفاده کنید. به منظور تهیه این ترشی بهتر است همه مواد ترشی را به یک اندازه و به صورت نسبتا درشت خرد کنید.برای مزه دار کردن این ترشی می‌توانید از مقداری ادویه ترشی استفاده کنید.اگر دوست دارید بعد از آماده شدن ترشی آن را بلافاصله مصرف کنید، می‌توانید مواد ترشی را برای ۵ دقیقه در ترکیب آب نمک و سرکه بجوشانید و سپس در شیشه بریزید و بعد از خنک شدن مصرف کنید. در این روش به هیچ عنوان نباید مواد را بیشتر از ۵ دقیقه بجوشانید، زیرا مواد ترشی نرم می‌شوند و ترشی بافت و مزه خود را از دست می‌دهد. به خاطر داشته باشید که جوشاندن مواد ترشی موجب کدر شدن رنگ ترشی شما می‌شود.در برخی از رسپی‌ها برای تهیه این ترشی بعد از آماده کردن مواد ترشی آن را در شیشه می‌ریزند و به مدت ۷ روز در برابر آفتاب قرار می‌دهند تا ترشی آماده شود. اگر آفتاب در منطقه شما ملایم است، می‌توانید به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز شیشه ترشی را در مقابل آفتاب قرار دهید تا ترشی آماده شود.برای درست کردن این ترشی می‌توانید به جای ترکیب آب و سرکه، تنها از سرکه نیز استفاده کنید. در این روش مزه ترشی شما ترش‌تر می‌شود.برای مزه دار شدن این ترشی می‌توانید مقداری سیاه دانه، زیره سبز و گلپر نیز به آن اضافه کنید.به منظور تهیه این ترشی بهتر است از سرکه سفید استفاده کنید تا رنگ ترشی شما زیباتر شود.اگر به موسیر تازه دسترسی ندارید، می‌توانید برای تهیه این ترشی از موسیر خشک شده نیز استفاده کنید.اضافه کردن چند عدد پیاز ریز به این ترشی طعم و مزه بی‌نظیری می‌بخشد.برای تهیه این ترشی بهتر است از ظرف شیشه‌ای به جای ظروف پلاستیکی استفاده کنید.در صورت تمایل می‌توانید از مقداری پودر انبه برای مزه دار کردن این ترشی استفاده کنید.در صورتی که مواد ترشی به خوبی با ترکیب آب و سرکه پوشیده نشوند یا سبزیجات در زمان تهیه ترشی مرطوب باشند، ترشی شما پس از مدتی کپک می‌زند و دیگر قابل استفاده نیست.

 

در این مقاله به بهترین روش طرز تهیه ترشی گل کلم و موسیر و فوت و فن‌های درست کردن این ترشی اشاره شد. اگر تجربه درست کردن این ترشی خوشمزه را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما و دوستان علاقه‌مند به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید