صیعود قیمت نفت و طلا در پی تشدید تنش‌ها؛ آیا التهاب بازارهای مالی به آرامش می‌رسد؟

به گزارش اقتصادآنلاین؛ در پی افزایش تنش در خاورمیانه و حمله دیشب اسراییل به منطقه ضاحیه و شهادت سیدحسن نصرالله بازار‌های مالی دستخوش تغییری موقت شدند. اکنون پیش‌بینی‌ها برای درگیری و یک جنگ تمام عیار در خاورمیانه قوت گرفته است.
بر اساس بررسی بازه‌های زمانی، حمله ایران به اسراییل همزمان با روز‌های تعطیل بازار مالی یعنی شنبه و یکشنبه اتفاق افتاد و حمله شب گذشته اسراییل به مقر فرماندهی حزب الله لبنان نیز چنین همزمانی داشت. با این حال رشد طلای جهانی نشانه خوبی برای دنیا نیست و نشان از کاهش امنیت جهانی دارد. علت آن نیز اقدامات جنایتکارانه اسرائیل در غزه و لبنان است که علی‌رغم خویشتن‌داری ایران، همچنان رو به گسترش است.

نفت در مدار صعود

براساس گزارش بلومبرگ، شاخص وست تگزاس اینترمدیت با حدود یک درصد افزایش به بالای ۶۸ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام برنت نیز به ۷۲ دلار در هر بشکه صعود کرد.
هفته گذشته یعنی سوم مهرماه قیمت نفت در اولین ساعات تجارت به خاطر نگرانی در مورد مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه به دنبال تشدید درگیری بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان افزایش یافته بود. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال سه‌شنبه هفته گذشته با ۵۶ سنت معادل ۰.۷۶ درصد افزایش به ۷۴ دلار و ۴۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۶۱ سنت معادل ۰.۸۷ درصد افزایش در همان روز به ۷۰ دلار و ۹۸ سنت معامله شده بود.
در حال حاضر بازیگران نفتی نگران این موضوع هستند که افزایش تنش‌ها در منطقه، ایران را به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت اوپک به این درگیری وارد کند.

رشد محدود قیمت دلار و تتر

دلار آزاد صبح امروز به ۶۱ هزار و ۴۵۰ تومان رسید. نرخ تتر نیز که ارزش آن تقریبا معادل با دلار است، صبح امروز با یک رشد محدود به رقم ۶۱۷۰۰ تومان رسید. کندل‌های نمودار تتر در صرافی‌های داخلی نشان می‌دهند قیمت هر واحد تتر از ساعت ۹ شب جمعه با عبور از ۶۰ هزارتومان روند افزایشی به خود گرفت و البته تا حوالی نیمه شب این روند ادامه داشت. هرچند صبح امروز و با انتشار اخبار بیشتر از حمله به لبنان، تتر وارد کانال ۶۱ هزار تومان شد و از ساعت ۱۱ هر واحد تتر تا قیمت ۶۱ هزار و ۷۰۰ تومان هم معامله شده است. به نظر می‌رسد در صورتی که تنش‌ها کمرنگ‌ شود، قیمت دلار نیز در همین حوالی تثبیت شود.

محدودیت به موقع دامنه نوسان در بورس

بورس نیز از این اتفاقات تاثیر پذیرفت و سازمان بورس و اوراق بهادار برای جلوگیری از اثرات هیجانی جنگ بر این بازار، دامنه نوسان همه نماد‌های بورس را به مثبت و منفی یک درصد محدود کرد. در پایان معاملات امروز بورس تهران، شاخص کل بورس با افتی ۸۱۷۵ واحدی معادل ۰.۳۸ درصد به کار خود خاتمه داد و باز هم به کانال ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی رسید. شاخص هم وزن هم همانند شاخص کل نزولی بود و ۰.۲۲ درصد از ارتفاعش کم شد تا به سطح ۷۰۵ هزار و ۴۲۴ واحدی برسد.

طلا و سکه همگام با دلار

اما با وجودی که بازار‌های جهانی تغییر قیمتی چندانی از نظر قیمت طلا نداشت، قیمت طلای داخلی اینگونه نبود و به دلیل افزایش قیمت دلار، قیمت طلا نیز کمی افزایش یافت. با این حال رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران هم تایید کرده است که: «روز یکشنبه به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی اونس طلا ثابت خواهد ماند و به نظر می‌رسد در ایران هم قیمت‌ها در همین محدوده در نوسان باشد.»
بذرافشان به سایت طلا گفته است: امروز قیمت هر اونس طلا با ۲۰ دلار کاهش نسبت به روز پنج شنبه به ۲۶۵۸ دلار رسید، اما در ایران علی‌رغم کاهش ۲۰ دلاری اونس جهانی قیمت طلا و سکه، به دلیل نوسانات نرخ ارز و تنش‌های سیاسی اقتصادی در سطح منطقه و خاورمیانه گران شد. این در حالی است که التهابی در بازار وجود ندارد و هیچ گونه تشدید تقاضایی در بازار دیده نشده و داد و ستد‌ها به روال عادی است.
وی حباب سکه را با ۴۵۰ هزار تومان افزایش ۸ میلیون و ۵۰ هزار تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد که با کنترل نرخ ارز توسط بانک مرکزی و کاهش تنش‌های سیاسی شاهد ثبات قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و داخلی در روز‌های آینده باشیم.

امروز در بازار سکه و طلا هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش به ۴ میلیون و ۵ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. همچنین هر انس طلا ۲۶۵۸.۳۲ دلار قیمت خورد.
در بازار طلا هر مثقال طلا به ۱۶ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز ۵ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد.
در بازار سکه نیز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید ۴۷ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان قیمت شد که به نسبت روز گذشته افزایش ۱ میلیون ۶۲۰ هزار تومانی داشته است. همچنین سکه طرح قدیم ۴۱ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان، نیم سکه ۲۵ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان و سکه یک گرمی نیز ۸ میلیون و ۲۰ هزار تومان شد.

مطالب مفید