بهترین سن برای فریز تخمک چه زمانی است؟

شاید باورتان نشود اما شما در هر سن و سالی می‌توانید بارداری را تجربه کنید و فرزند خود را به دنیا آورید حتی بعد از یائسگی نیز امکان بارداری وجود دارد. سوال این است که چطور در هر سن و سالی می‌توان باردار شد؟ بهترین روش برای رفع مشکلات بارداری که مربوط به سن بانوان است، فریز کردن تخمک خواهد بود. شما به عنوان فرد متقاضی بارداری در سنین بالا، می‌توانید در سن مناسب برای فریز کردن تخمک خود اقدام کنید.

زمان و سن مناسب برای انجماد تخمک در افراد، متفاوت خواهد بود؛ زیرا شیوه زندگی و عوامل ژنتیکی بر روی کیفیت تخمک موثر هستند. برای اینکه بهترین نتیجه را از فریز تخمک کسب کنید، باید تخمک خود را در بهترین سن باروری و در بهترین مرکز فریز تخمک در ایران فریز کنید. از آنجایی که باروری زنان بین 18 تا 29 سالگی به بهترین شکل رخ می‌دهد قبل از 30 سالگی بهتر است تخمک خود را فریز کنید.

روند تولید تخمک در بدن زنان

هر خانم با تعداد محدودی تخمک به دنیا می‌آید. این تعداد حدود یک میلیون است. با این حال تا زمان رسیدن به سن بلوغ تعداد تخمک‌ها تا 300000 کاهش می‌یابد. شاید باور این موضوع سخت باشد اما از میان این همه تخمک تنها 300 تا400  مورد از آنها در طول سال‌های باروری شما قابل استفاده خواهند بود.

از آنجایی که یک زن به طور متوسط برای بارداری خود به 6 ماه تا یک سال زمان نیاز دارد، می‌توان متوجه شد که بسیاری از این تخمک‌های تخمک‌گذاری منجر به بارداری نخواهند شد. به طور کلی هر چه تعداد تخمک‌های ذخیره شده در تخمدان شما بیشتر باشد به طور حتم شانس بارداری شما نیز بیشتر می‌شود.

بهترین مرکز فریز تخمک در ایران

چه عواملی بر روی کیفیت تخمک موثر هستند؟

اگر دوست دارید تخمک خود را برای باردار شدن در سال‌های آتی ذخیره و فریز کنید، بهتر است در سن 18 تا 29 سالگی برای فریز تخمک خود اقدام کنید. به طور معمول بانوان بعد از 30 سالگی شانس کمتری برای بارداری بی‌دردسر دارند.

در حدود 35 سالگی این شانس کمتر می‌شود و در اوایل دهه 40 نیز تعداد تخمک‌ها بسیار کم شده و بی‌کیفیت می‌شوند. سرعت کاهش باروری و کیفیت تخمک‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها را در ادامه نام می‌بریم:

  • عوامل ژنتیکی
  • سبک زندگی
  • وزن
  • ورزش
  • استرس
  • محیط زندگی
  • داروهای مصرفی

با وجود اینکه همه این عوامل بر روی کیفیت تخمک موثر هستند اما سن اصلی‌ترین عاملی است که باعث کاهش یا افزایش شانس باروری می‌شود. با افزایش سن کمیت و کیفیت تخمک‌ها کاهش می‌یابد و بارداری با دردسر همراه خواهد بود.

سن، اصلی‌ترین عامل موثر بر کیفیت تخمک

با افزایش سن قدرت باروری شما کاهش می‌یابد. این مسئله به تعداد تخمک‌های باقی‌مانده در تخمدان‌ها و همچنین کیفیت آنها مرتبط است. هر تخمکی نمی‌تواند برای تولید بچه با اسپرم همکاری کند. باروری بانوان از اواخر دهه 20 یا اوایل 30 سالگی شروع به کاهش می‌کند.

پس از 35 سالگی نیز به سرعت کم می‌شود؛ زیرا ذخایر تخمک شما حتی بیشتر از قبل تحلیل می‌روند. بنابراین بهترین سن برای انجماد یا فریز تخمک‌ها بین 27 تا 34 سالگی است. با این حال اگر به تازگی سن ایده‌آل برای بارداری را پشت سر گذاشته باشید، هنوز فرصت دارید تا تخمک خود را فریز کنید.

برای اینکه از زمان و سن مناسب برای فریز کردن تخمک آگاه شوید و شرایط خود را تحت ارزیابی قرار دهید، می‌توانید از کلینیک‌ها و متخصصان فعال در این حوزه کمک و راهنمایی بگیرید.

چه زمانی برای فریز تخمک اقدام کنید؟

از نظر سنی هر چه زودتر تخمک خود را فریز کنید، بهتر است. در واقع بیش از هر عامل دیگری ذخیره تخمدان و کیفیت تخمک شما به سنتان بستگی دارد. فریز کردن تخمک قبل از 30 سالگی احتمال پیدا شدن تعداد تخمک‌های سالم را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که سنین 30 تا 35 سالگی تخمک‌های ضعیف‌تری خواهند داشت. در سنین بالای 35 سالگی نیز تعداد تخمک‌های سالم به حداقل می‌رسد. بیشترین سنی که شما می‌توانید تخمک خود را فریز کنید 55 سالگی است که البته تخمک‌های همه افراد در این سن سالم نخواهند بود.

به منظور ایجاد تعادل میان کیفیت تخمک و سن بارداری مادر، بیشتر مراکز فریز تخمک افرادی را قبول می‌کنند که 25 تا 35 سال سن دارند. این افراد شانس بارداری بیشتری خواهند داشت؛ زیرا کیفیت تخمک‌ آنها هنوز کاهش پیدا نکرده است.

فریز کردن تخمک

آیا فریز تخمک در 35 سالگی امکان‌پذیر است؟

انجماد یا فریز تخمک برای زنان بالای 35 سال نیز قابل انجام است اما این امکان وجود دارد که متخصصان تعداد بیشتری تخمک را نیاز داشته باشند تا شانس بارداری او را در زمان مناسب افزایش دهند. انجماد تخمک در دوره زمانی که توانایی باروری رو به کاهش است بر کیفیت یا کمیت تخمک‌ها نیز تاثیر دارد.

برای جبران این معضل، بهتر است در چرخه جمع‌آوری تخمک از تعداد بیشتری تخمک استفاده کنند تا بالاخره یکی از آنها توانایی بارداری داشته باشد. پس از انجماد، تخمک‌ها کیفیت خود را حفظ خواهند کرد و کهنه نمی‌شوند. بدین ترتیب هر زمان که آماده باشید تخمک فریز شده شما برای استفاده آماده است.

ما فریز تخمک را به زنان بالای 40 سال توصیه نمی‌کنیم اما در عوض توصیه می‌کنیم تخمک‌های اهدایی را به عنوان راهی برای تشکیل خانواده در نظر بگیرند. در حالی که سن شما در زمان انجماد تخمک به عنوان عامل کلیدی برای موفقیت در بارداری شناخته می‌شود، چیزهای دیگری نیز وجود دارند که ممکن است بر روی کیفیت تخمک شما تاثیر بگذارند.

هزینه فریز تخمک

نکته مهمی ک در مورد فریز تخمک وجود دارد، این است که شما به معنای واقعی در حال خرید زمان هستید. از این رو انتظار می‌رود که هزینه فریز تخمک تا حدودی گران باشد. هر چه جوان‌تر باشید شانس بارداری شما در سنین بالا از طریق فریز کردن تخمک بیشتر خواهد بود. باید گفت هزینه کردن برای بارداری در سنین بالا ارزش دارد.

بهترین سن برای فریز تخمک

تخمک خود را کجا فریز کنیم؟

یکی از بهترین کلینیک‌هایی که بارداری در سنین بالا را برای شما امکان‌پذیر کرده است و می‌توانید با خیالی آسوده تخمک خود را در آنجا فریز کنید، مرکز ناباروری رستاک است. این کلینیک به تجهیزات حرفه‌ای مجهز شده و تیم متخصص آن کامل‌ترین اطلاعات را در مورد نحوه فریز تخمک، شرایط آن و غیره در اختیار شما می‌گذارد.

منبع: https://rastakclinic.com/

مطالب مفید