ترفندهای جادویی برای ترمیم سوختگی‌های فرش!

قرار گرفتن قابلمه داغ یا افتادن شمع، سیگار و زغال روی فرش موجب می‌شود تا بافت فرش آسیب ببیند و تغییر رنگ دهد. اما چگونه سوختگی روی فرش را از بین ببریم؟ در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با بهترین روش‌های رفع سوختگی فرش در منزل آشنا شوید.

ترفندهای سریع از بین بردن سوختگی فرش

سوختن فرش موجب بروز لکه‌های زرد رنگ روی تار و پود و جمع شدن الیاف فرش می‌شود. در صورتی که سوختگی روی فرش جزئی باشد و تنها سبب بد رنگ و بد حالت شدن بافت فرش شود، می‌توانید این مشکل را به راحتی در خانه برطرف کنید.

در ادامه این بخش به روش‌های کاربردی برای رفع سوختگی فرش با سیگار، قابلمه، اتو، شمع و زغال اشاره شده است.

۱- استفاده از سمباده

سوختن تار و پود فرش موجب سفت شدن بافت آن می‌شود. برای از بین بردن آثار سوختگی از فرش می‌توانید یک تکه سمباده کوچک تهیه کنید و نوک سمباده را به آرامی روی قسمت سوخته فرش بکشید.

این کار موجب از بین رفتن قسمت‌های خشک فرش می‌شود و رنگ سیاه آن را نیز تا حد زیادی برطرف می‌کند. در ادامه با استفاده از جاروبرقی، فرش را تمیز کنید.

۲- استفاده از قیچی

راهکار بعدی برای از بین بردن آثار سوختگی از روی فرش کوتاه کردن پرزهای سوخته فرش است. در این روش باید با احتیاط و با نوک یک قیچی کوچک، بخش‌های سیاه و سوخته فرش را جدا کنید. در حین کوتاه کردن قسمت‌های سوخته، مراقب باشید تا تار و پود سالم فرش آسیب نبیند.

۳- رفع سوختگی فرش با سشوار

یکی از روش‌های رایج برای از بین بردن سوختگی فرش و بازگرداندن حالت فرش به آن استفاده از سشوار است. در این روش باید سشوار را روی حرارت کم قرار دهید و آن را با کمی فاصله روی قسمت سوخته قرار دهید. حالا با یک برس نرم به آرامی روی تار و پود فرش بکشید تا الیاف فرش دوباره حالت اولیه خود را پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: روش‌های کاربردی برای محافظت از ریشه فرش

۴- استفاده از محلول آب و سرکه

برای از بین بردن لکه زرد سوختگی روی فرش می‌توانید ترکیبی از ۱ قاشق غذاخوری سرکه و یک فنجان آب تهیه کنید. حالا یک پارچه یا یک ابر را به این محلول آغشته کنید و آن را روی لک سوختگی بکشید تا کمرنگ شود.

این کار به کاهش زردی فرش کمک می‌کند و می‌توانید از آن برای روشن کردن رنگ فرش‌های روشن استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که این روش برای فرش‌هایی که رنگ آن‌ها تیره است چندان مناسب نیست.

۵- استفاده از پراکسید هیدروژن

راهکار بعدی برای از بین بردن زردی سوختگی فرش استفاده از ترکیب پراکسید هیدروژن است. در این روش باید یک واحد پراکسید هیدروژن ۳ درصد را با ۱۰ واحد آب مخلوط کنید.

سپس یک برس کوچک یا یک پارچه را به این ترکیب آغشته کنید و روی لکه سوختگی بکشید تا برطرف شود. در ادامه یک پارچه مرطوب روی لکه بکشید تا لکه زرد رنگ حاصل از سوختگی به طور کامل برطرف شود.

۶- استفاده از شامپو فرش

برای از بین بردن زردی حاصل از سوختگی فرش با زغال یا سیگار می‌توانید بافت سوخته شده را با قیچی یا سمباده جدا کنید. در ادامه مقداری شامپو فرش را با آب ترکیب کنید. حالا یک لایه ضخیم از کف شامپو فرش را روی لکه مورد نظر قرار دهید و صبر کنید تا شامپو فرش خشک شود. سپس می‌توانید از جاروبرقی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های جلوگیری از آسیب زدن پایه مبل به فرش

۷- استفاده از سفید کننده

اگر فرش شما سفید رنگ است و لکه زرد و سیاه روی فرش ایجاد شده است، می‌توانید یک برس کوچک یا یک گوش پاک کن را به یک سفید کننده رقیق شده با آب آغشته کنید. سپس آن را به آرامی روی لکه بکشید و بعد با یک دستمال لکه را به آرامی پاک کنید تا تمیز شود.

۸- استفاده از سنگ پا

سنگ پا درست مثل سمباده به از بین بردن قسمت‌های سفت فرش کمک می‌کند و یک روش ساده برای نرم شدن الیاف فرش پس از سوختگی است. در این روش باید مراقب باشید که سنگ پا را روی قسمت‌های سالم فرش نکشید.

۹- از بین بردن سوختگی فرش با پیاز

شاید عجیب به نظر برسد اما گفته می‌شود که استفاده از پیاز یک راهکار ساده برای کم رنگ شدن زردی حاصل از سوختگی فرش است. در این روش باید یک عدد پیاز را روی قسمت زرد رنگ فرش بکشید تا زردی آن برطرف شود. این روش به هیچ عنوان برای سوختگی‌های شدید و لکه‌های مقاوم موثر نیست.

بیشتر بخوانید: روش‌های از بین بردن چین و چروک و برآمدگی فرش

۱۰- استفاده از آبلیمو

آبلیمو نیز درست مثل سرکه خاصیت لکه بری دارد و به از بین بردن زردی حاصل از سوختگی روی فرش کمک می‌کند. برای این کار باید مقداری آب لیمو روی محل سوخته فرش بریزید و سپس فرش را در مقابل نور خورشید قرار دهید. این کار به از بین بردن لکه‌های تیره روی فرش کمک زیادی می‌کند.

۱۱- رفع سوختگی فرش با شمع به وسیله آب و صابون

برای رفع سوختگی فرش با شمع ابتدا باید یک دستمال را روی محل مورد نظر قرار دهید تا مایع شمع به آن جذب شود. به هیچ عنوان نباید پارچه را روی لکه بکشد. اگر موم شمع به طور کامل خشک شده، می‌توانید با یک قاشق آن را از روی فرش بردارید.

در ادامه اتو را روی درجه حرارت کم قرار دهید و یک پارچه روی لکه بگذارید و اتو را روی آن بگذارید تا شمع آب شود و به پارچه بچسبد. در ادامه می‌توانید لکه مورد نظر را با مقداری آب و صابون بشویید و بعد با پارچه نمناک تمیز کنید.

نکاتی که باید برای رفع سوختگی فرش بدانید

در ادامه به چند نکته طلایی برای رفع سوختگی فرش اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

به منظور جلوگیری از سوختن فرش هیچگاه قابلمه و اجسام داغ را روی آن نگذارید و از اتو کردن لباس روی فرش اجتناب کنید.در زمان سوختگی فرش به سرعت یک تکه یخ روی فرش قرار دهید تا الیاف فرش خنک شوند و سوختگی افزایش پیدا نکند.هر چند از بین بردن آثار سوختگی فرش با راهکارهای خانگی تا حدی موثر است، اما به طور کلی هیچ روش قطعی برای از بین بردن سوختگی فرش وجود ندارد. برای پوشاندن قسمت سوخته فرش می‌توانید میز، کمد، کنسول یا لوازم تزیینی را روی آن قسمت قرار دهید.برای ترمیم سوختگی عمیق فرش باید از خدمات قالیشویی کمک بگیرید. در قالی شویی با استفاده از رفو و همچنین کمک گرفتن از تمیز کننده‌های شیمیایی، آثار سوختگی فرش از بین می‌رود.اگر بخشی از فرش سوخته و به طور کامل از بین رفته است، می‌توانید آن را ترمیم کنید یا از آن برای ساخت تابلوی تزیینی، پادری، کوسن، کیک یا زیر لیوانی استفاده کنید.هر چقدر سوختگی فرش عمیق‌تر باشد، از بین بردن آن سخت‌تر است.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به این سوال پاسخ دادیم که چگونه سوختگی روی فرش را از بین ببریم. به خاطر داشته باشید که تنها زمانی می‌توانید سوختگی فرش را برطرف کنید که میزان سوختگی محدود و کم باشد. در صورتی که یک قسمت از فرش به طور کامل سوخته است، بهتر است از خدمات قالیشویی کمک بگیرید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید