فعالیت‌های معدنی شهرداری مرودشت در نزدیکی تخت جمشید: چالش‌ها و فرصت‌ها برای میراث فرهنگی

به گزارش تجارت نیوز،

تابستان رو به پایان بود که انتشار خبری در مورد از سرگیری فعالیت یک معدن سنگ‌شکن در کوه رحمت مروشت، دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرد. با وجودی که در در روزهای گذشته سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس و همچنین پایگاه میراث جهانی تخت جمشید تاکید کرده بودند که فعالیت این معدن مجوز قانونی ندارد و با حکم قضایی متوقف شده است، روز گذشته پایگاه خبری صدای میراث، از ادامه فرایند معدن‌کاوی در آن منطقه خبر داد. حالا پیگیری‌های تجارت‌نیوز از اداره‌کل میراث فرهنگی مرودشت و پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نشان می‌دهد که آنها به دنبال دستور دادستانی برای توقف فعالیت معدن سنگ‌شکن مرودشت هستند. ضمن اینکه مسئولان مربوطه از صبح امروز، همراه با ماموران نیروی انتظامی در محل حضور دارند و برای توقف فعالیت معدن تلاش می‌کنند.


تداوم فعالیت معدنی شهرداری مرودشت در کوه رحمت- واقع در حریم درجه 2 تخت جمشید/ عکس: ایلنا

چرا کوه رحمت اهمیت دارد؟

کوه رحمت که در طول تاریخی به اسامی مهر و چمگان نیز معروف بوده است، در زمان هخامنشان مقدس محسوب می‌شد. این کوه در  شمال شرق مرودشت و 160 کیلومتری شیراز قرار دارد و در حریم درجه 2 تخت جمشید واقع شده است؛ به همین دلیل فعالیت‌های بدون مجوز معدنی در آن ممکن نیست. 

افزون بر این، کوه رحمت در منطقه‌ای مهم قرار دارد که به درستی کاوش نشده است اما باستان‌شناسان معتقدند احتمالا مملو از آثار تاریخی متعلق به دوران هخامنشان، ساسانیان و همچنین عشایری باشد. در کاوش‌های ابتدایی در این منطقه نیز آثار مختلفی متعلق به دوره‌های هخامنشی تا اسلامی، به دست آمده است که همگی دارای ارزش تاریخی هستند. به همین دلایل و همچنین واقع شدن آثار مهم دیگری چون نقش رستم و شهر استخر در دامنه این کوه، پرونده آن در نوبت ثبت در میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 

فعالیت معدنی در حریم درجه 2 تخت جمشید!

با وجود این حد از اهمیت تاریخی، از میانه‌های سال 1375 فعالیت معدن‌سنگ شکن در این منطقه آغاز و به شکل‌گیری یک روند پر پیچ خم قضایی منجر شد. میراث فرهنگی فارس پس از بارها شکایت در سال ۱۳۹۴ توانست حکم توقف فعالیت آن را دریافت کند؛ حکمی که مانع از سرگیری فعالیت دوباره آن در هفته‌های اخیر نشده است.

آنگونه که مسئولان میراث فرهنگی استان ادعا می‌کنند فعالیت این معدن در سال 1395 متوقف شده است اما مالکان آن در دو هفته اخیر، بار دیگر روند تراشیدن پیکر کوه رحمت را بدون دریافت مجوز قانونی آغاز کرده‌اند. 

معدن سنگ‌شکن متخلف متعلق به کیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، این معدن متعلق به نهادی است که روی کاغذ باید برای منافع شهر و مردمانش، حافظ میراث فرهنگی منطقه باشد؛ شهرداری مرودشت.  

آنگونه که ایلنا گزارش داده، فعالیت معدنی شهرداری مرودشت تا کنون ۶۵ هکتار از حریم درجه دو تخت جمشید را تخریب کرده. ظاهرا هدف از برداشت‌های معدنی از کوه رحمت نیز زیرسازی خیابان‌های مرودشت و آسفالت خیابان‌ها بوده است. 

این در حالی است علی اسدی، استاد دانشگاه و سرپرست کاوش‌های آبراهه‌های تخت جمشید پیش از این به ایرنا گفته بود، آسیبی که معادن سنگی به منظره‌های طبیعی می‌زنند، غیرقابل بازگشت‌ترین آسیب‌ها هستند. به گفته او، کوه رحمت در توریستی‌ترین محور باستانی ایران قرار دارد و علاوه بر موضوع اخیر، خطرات صنعتی و معدنی دیگری نیز آن را تهدید می‌کنند؛ بر همین اساس باید با نگاه کلان مدیریتی در استان، مانع از اینگونه اقدامات شد. 

به گزارش تجارت‌نیوز، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید امیدوار است، فعالیت معدن سنگ‌شکن متعلق به شهرداری مرودشت واقع در کوه رحمت تا بعد از ظهر امروز متوقف شود؛ اما حتی در صورت تحقق این موضوع، خطرهایی که تخت جمشید را تهدید می‌کند به پایان نمی‌رسد.

به اشتراک گذاری

مطالب مفید