افشای حمله به سریال صداوسیما؛ نماینده بهایی: “هدف، القای کندذهنی به ایرانی‌ها بود!”

تأثیرپذیری کودکان از وسایل ارتباط جمعی زیاد است و ذهن ساده و فاقد شبکه به‌هم پیوسته از اندیشه‌ها و باورها در کودکان به دنبال تقلید هستند.

به گزارش تجارت نیوز،

شبکه پویا مدت‌ها کارتون ببعی را برای بچه‌ها پخش می‌کرد که دارای نکات تربیتی بود، اما سبک زندگی و مدل شخصیت‌های این کارتون اصلاً ایرانی نیست، چه برسد به اسلامی. حالا چند وقتی است از این انیمیشن فیلم سینمایی به نام «ببعی قهرمان» ساخته شده که شبکه‌های پویا و امید بسیار هم آن را تبلیغ می‌کنند. 

اخیراً کلیپی در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در پرواز هوایی به دوبی مسافران ایرانی همخوانی ترانه ببعی چه مهربونه را می‌کنند، افرادی که همه بزرگسال هستند و بی‌حجاب. این تلنگر نشان می‌دهد کارتون ببعی و ترانه آن که به همت مسئولان فرهنگی کشور در قالب فیلم سینمایی در آمده و در حال جریان‌سازی است، به صورتی که با صرف هزینه‌های گزاف در برنامه‌های مختلف از آن تبلیغ می‌شود تا رکوردشکن شود، تأثیرگذاری فرهنگی هم داشته است.

 نکته قابل تأمل آن است که چرا با وجود این همه الگوی مناسب برای کودکان و نوجوانان، رسانه ملی باید یک بره را قهرمان کودکان کند و با کلی آهنگ، ترانه و هیجان مجری‌ها، بچه‌ها را علاقه‌مند به رفتن و دیدن فیلم کنند! 

واقعاً این بره چه چیزی دارد که بچه‌ها باید از آن الگو بگیرند؟! آیا الگوی بچه‌های ما با این همه نماد و الگوی حقیقی باید یک بره باشد؟ کاراکتری که نحوه لباس پوشیدنش نه معلوم است ایرانی است و نه معلوم است مسلمان است! در این مدت، مجری شبکه پویا هم با هیجان زیاد از این عروسک تعریف و برای آن تبلیغ می‌کند، حتی به شخصیت احسان می‌گوید: «ببعی بازیگره و احترام به بازیگرا واجبه!» به راستی این چه سمی است که قرار است به بچه‌ها منتقل شود؟ تازه این الگوی لوس فقط یک بره است که وسط شعر و آواز خواندن، عروسک‌گردانش آن را با لرزش می‌رقصاند! 

حقیقت آن است که شبکه نفوذ با این عروسک خود را به رخ کشانده تا الگوی جدیدی را در پوشش پویانمایی به کودکان ارائه دهد، فیلمی که تقریباً یک کپی از زوتوپیا و چند انیمیشن خارجی است.

حجت‌الاسلام سالک می‌گوید: سال‌ها پیش موضوع عجیبی در مجلس مطرح شد؛ اینکه چرا برنامه مبصر چهار ساله که از تلویزیون پخش می‌شود و برنامه‌ای مثلاً طنز است، نماد یک دانش‌آموز کندذهن ایرانی است و مردی بالغ با ریش و کت‌وشلوار میان کودکان و نوجوانان برای ساده‌ترین امور درسی ناتوان است و همزمان همان دوران کارتون ژاپنی «ای‌کی‌یوسان» پخش می‌شد و پسرکی باهوش و زیرک را نشان می‌داد که ناخودآگاه القا می‌کرد ایرانی‌ها در مقایسه با خارجی‌ها ناتوان از درک مسائل هستند! شاید در نگاه اول فقط یک چینش اتفاقی بود، اما با پیگیری آن زمان مشخص شد مسئول پخش شبکه فردی بهایی بود و این کار تعمداً انجام می‌شد.

منبع :

روزنامه جوان

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

مطالب مفید