قیمت و اجاره خانه در حکیمیه: چه بودجه‌ای برای زندگی در این منطقه لازم است؟

به گزارش تجارت نیوز،

محله حکیمیه یکی از مناطق شمال شرق شهر تهران است که از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به خیابان دماوند، از غرب به ۳۵ متری خیابان اتحاد و از شرق به جاده تلو محدود می‌شود. همچنین حکیمیه واقع در منطقه ۴ شهرداری تهران و به سه فاز تقسیم شده است.

فاز یک از شمال پارک ساحل تا ابتدای خیابان خرم، فاز دو از شمال میدان فجر تا بلوار بهار و فاز سه از بلوار بهار تا کوی دانشگاه امتداد دارد. این منطقه از تراکم جمعیتی به‌نسبت پایینی برخوردار است و اگر چه ساخت‌وساز طی سال‌های گذشته در این منطقه رشد کرده اما همچنان تعداد خانه‌های ویلایی از آپارتمان بیشتر است.

قیمت خانه در حکیمیه

بررسی‌های آگهی فروش مسکن در محله حکیمیه نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر متر مسکن در این محله ۸۱ میلیون تومان است. با این حال خانه‌های محدودی با قیمت پایین‌تر و با شرایط خاص هم پیدا می‌شوند؛ برای مثال یک آپارتمان با متراژ ۱۰۵ متر در محدوده خیابان تخت‌جمشید که سال ساخت آن ۱۴۰۲ است، با قیمت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آگهی شده است.

آگهی یک آپارتمان ۹۸ متری دوخوابه، ساخت ۱۴۰۰ نیز مربوط به منطقه بلوار شکاری با قیمت پنج میلیارد تومان، به عبارتی متری ۵۱ میلیون و ۲۰ هزار تومان درج شده است.

همچنین با بودجه ۶ تا ۹ میلیارد تومان، آپارتمان‌های با متراژ ۶۰ تا ۱۱۰ متر می‌توان پیدا کرد که به‌ عنوان مثال یک آپارتمان ۸۴ متری دوخوابه، ساخت سال ۱۳۸۴ در منطقه امام حسین با قیمت پنج میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

در آگهی دیگری یک آپارتمان ۱۰۷ متری دو خوابه، ساخت سال ۱۳۸۸ مربوط به منطقه بابائیان با قیمت هفت میلیارد تومان درج شده است.

همچنین آپارتمان‌هایی با قیمت نجومی ۱۲۰ میلیون تومان برای هر متر مربع در این منطقه یافت می‌شوند؛ به‌ عنوان مثال یک آپارتمان ۱۴۲ متری سه‌خوابه، سال ساخت ۱۳۹۹ در منطقه فجر با قیمت ۱۷ میلیارد تومان آگهی شده  که حاکی از قیمت ۱۱۹ میلیونی برای هر متر است.

قیمت اجاره خانه در حکیمیه

قیمت اجاره خانه طی سال‌های گذشته به طرز بی‌سابقه‌ای همراه با تورم افزایش یافته و زندگی را برای مستاجران دشوار کرده است. متوسط قیمت اجاره مسکن در محله حکیمیه بین ۲۳۸ هزار تومان تا ۳۶۲ هزار تومان برای هر متر قرار گرفته است.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد متوسط قیمت پول‌ پیش در منطقه حکیمیه ۵۰۰ میلیون تومان است که البته میزان اجاره ماهانه با این بودجه بسیار بالا بوده و به‌صرفه نیست. برای مثال یک آپارتمان ۸۵ متری دوخوابه، سال ساخت ۱۳۹۸ در منطقه یاس، با ۵۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۱۲ میلیون تومان اجاره ماهانه آگهی شده است.

در آگهی دیگری یک آپارتمان ۷۰ متری یک‌خوابه با سال ساخت ۱۳۸۰ در منطقه بهشت درج شده است که با ودیعه ۳۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه ۶ میلیون تومانی معامله می‌شود.

از طرفی با ودیعه ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومانی می‌توان خانه‌هایی با متراژ ۶۰ تا ۱۳۰ متری را با اجاره ماهانه ۶ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان اجاره کرد. به‌ عنوان نمونه یک آپارتمان ۶۰ متری واقع در محمدی با ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی و اجاره ماهانه هشت میلیون تومانی آگهی شده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن بخوانید.

به اشتراک گذاری

مطالب مفید