🎉 نبرد تایتان‌ها: سورن پلاس XU7P یا سهند S؟ رقابت سدان‌های اقتصادی بازار ایران! 🚗🇮🇷

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 08 مهر 1403 ساعت 11:04

اگر قرار باشد از بین سورن پلاس XU7P یا سهند S یکی را بخرید، انتخاب شما کدام است؟ در ادامه برنده نبرد سدان‌های ارزان بازار را معرفی می‌کنیم.

شرایط بازار خودرو ایران به گونه‌ای است که پراید نیم میلیاردی شده و اگر بخواهید یک ماشین مناسب و نسبتا با کیفیت بخرید، باید حداقل بین 400 تا 600 میلیون تومان بودجه داشته باشید. در اوضاع وخیم فعلی، ارزان‌ترین صفرکیلومتری که از بازار کشور می‌توانید خریداری کنید، ساینا مدل S است. به هر حال ممکن است به هر دلیلی علاقه‌ای به خرید این سدان متعلق به سایپا نداشته باشید و بخواهید دنبال جایگزینی برای آن باشید.

سورن پلاس XU7P یا سهند S

برای مشتریان ایرانی آنچه از اهمیت برخوردار است، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی است و در اولویت دوم ظاهر و کابین قرار دارند. بسیاری معتقدند که محصولات ایران خودرو هر چه باشد، یک سروگردن از ماشین‌های سایپا بهتر هستند که نمی‌توان به طور قطع این ادعا را قبول یا رد کرد.

اگر قصد خرید یک سدان از شرکت ایران خودرو را دارید، باید بدانید که ارزان‌ترین صفرکیلومتر آن سمند سورن پلاس با پیشرانه XU7P است. البته به این نکته واقفیم که سهند مدل اس و سورن پلاس با موتور ایکس یو 7 پی به لحاظ سگمنت، ابعاد و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند، ولی چون هر دو جزو ارزان قیمت‌ترین سدان‌های حال حاضر بازار هستند، تصمیم گرفته‌ایم به مقایسه آن‌ها بپردازیم.

معرفی اجمالی

ایران خودرو در اواسط دهه 80 شمسی تصمیم گرفت از نخستین فیس لیفت سمند با نام سورن رونمایی کند و اواسط سال 99 بود که مجددا تصمیم گرفت با اندکی تغییرات در ظاهر و مشخصات دیگر، نسخه به‌روزرسانی شده آن را با نام سورن پلاس به بازار بیاورد. اولین پیشرانه‌ای که برای سورن پلاس در نظر گرفته شد، همان موتور EF7 بود و بعد از مدتی با قوای محرکه XU7P به بازار آمد تا با رقبای داخلی خود دست و پنجه نرم کند.

و اما سایپا پس از اینکه از ساینا در مدل‌های مختلف خسته شد، تصمیم به عرضه سهند گرفت. سهند که همان فیس لیفت ساینا به حساب می‌آید، در نمایشگاه تحول صنعت خودرو سال 1401 به نمایش گذاشته شد و سپس عرضه شد. این سدان جمع و جور و ارزان قیمت می‌تواند شکاف بین ساینا و شاهین را برای سبد محصولات سایپا پر کند.

بیشتر بخوانید:

سهند S یا تندر 90؛ برنده مقایسه کدام است؟

طراحی ظاهری

ایران خودرو و سایپا تبحر و مهارت زیادی در فیس لیفت خودروهای قدیمی دارند. تقریبا می‌توان گفت اغلب محصولات این دو شرکت خودروساز، فیس لیفت ماشین‌های قدیمی است و کمتر ماشینی را می‌توان در سبد محصولات آن‌ها پیدا کرد که مثل تارا اتوماتیک و شاهین پلاس باشند.

سرنوشت سورن پلاس و سهند هم این بوده که جایگزینی برای سمند و ساینا باشند. پیشینه و سابقه سورن پلاس به سال 1380 و سهند به سال 1388 باز می‌گردد. (چون ساینا خود فیس لیفتی از تیبا است باید سابقه سهند را از تیبا در نظر بگیریم.) با این اوصاف سدان‌های صفرکیلومتر و ارزان قیمت بازار داخلی ما، به شدت پلتفرم قدیمی دارند.

البته هر دو شرکت سعی کرده‌اند محصولات خود را با انجام یکسری تغییرات به‌روز و مدرن کنند که زیاد موثر نبوده است. از بین سورن پلاس و سهند اس، این سدان ارزان قیمت ایران خودرو است که پیشینه و پلتفرم قدیمی‌تری دارد، زیرا فیس لیفت سورن سال 1385 است که با اعمال تغییراتی مثل گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، دستیگره‌های آسان بازشو و اسپویلر لبه درب صندوق و جلوپنجره سعی شده به روز شود و حس مدرن بودن را به مشتریان القا کند. در مجموع می‌توان گفت طراحی ظاهری سورن پلاس شباهت‌های زیادی به سمند قدیمی دارد و آبی پوشان جاده مخصوص نتوانسته‌اند محصولی درخور با ظاهر جدید راهی بازار کنند.

و اما سایپا سعی کرده سهند را متمایز از ساینا طراحی کند. هم اکنون شاهد بازطراحی کامل نمای جلو و عقب این سدان ارزان قیمت هستیم که جلوه به‌روز و مدرنی خواهد داشت. در نمای جلو چراغ‌های کشیده به جلوپنجره شش ضلعی متصل شده و آنچه باعث شده این خودرو نسبت به ساینا متمایز باشد، ورودی‌های هوای متفاوت و مه شکن‌های مستطیلی است. در نمای عقب گرچه بخش کناری چراغ‌ها شبیه به ساینا است، اما طراحان سایپا سعی کرده‌اند با امتداد چراغ‌ها تا روی صندوق عقب و انتقال جا پلاکی به روی سپر، ظاهری بهتر از ساینا به وجود بیاورند.

مهم ترین ایرادی که می‌توان به سهند S وارد کرد، نمای جانبی است که بدون تغییر مانده و شباهت کاملی با تیبا دارد. سایپا باید پروفیل جانبی را مثل نمای جلو و عقب سهند تغییر می‌داد تا ظاهر قدیمی و کهنه تیبا با طراحی تیز و شارپ دماغه و چراغ‌های عقب، هارمونی داشته باشند.

با همه اینها سهند خودرو به‌روزتر و بهتری از سورن پلاس در قسمت طراحی ظاهری است و چهره هماهنگ‌تر و دقیق‌تری دارد. به لحاظ ابعاد هم باید گفت که سورن پلاس در طول، عرض و ارتفاع از سهند بزرگ‌تر است و به ترتیب 4534 میلی متر طول، 1735 میلی متر عرض و 1460 میلی متر ارتفاع دارد، حال آنکه سدان سایپا 4215 میلی متر طول، 1677 میلی متر عرض و 1485 میلی متر ارتفاع خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

سهند S در برابر ساینا S، مقایسه ارزان‌ترین سدان های ایران

طراحی داخلی

داشبوردی که ایران خودرو برای سورن پلاس XU7P در نظر گرفته شده، همان نمونه‌ای است که پیش‌تر در سورن ای ال ایکس سال 1390 دیده‌ایم. هرچند این داشبورد برای اوایل دهه 90 شمسی مطلوب و زیبا به نظر می‌رسید، اما به هیچ وجه برای محصولات امروزی مناسب نیست و رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است.

سورن پلاس

به هر حال آبی پوشان جاده مخصوص تلاش خود را برای به‌روز کردن سورن پلاس با اعمال تغییراتی مثل غربیلک فرمان جدید دنا، افزودن نمایشگر کوچک مشابه پژو 206 به بالای داشبورد، صفحه نمایش لمسی در میانه داشبورد در نمونه‌های جدیدتر، تودوزی مشکی رنگ با خطوط قرمز و تغییراتی در تزئینات مثل استفاده از تریم‌های طرح فیبر کربن کرده است.

سایپا به خوبی می‌دانست که مشتریان از فضای داخل کابین ساینا خسته و ناراضی هستند و به همین خاطر برای سهند سنگ تمام گذاشته است. هم اکنون با ورود به کابین این خودرو شاهدیم که داشبورد جدیدی برای آن تعبیه شده و رودری‌ها کاملا نو هستند. این ترکیب مدرن با تریم دورنگ مشکی و کرم و همچنین دریچه‌های تهویه مدور، باعث شده‌اند تا احساس بهتری نسبت به سدان ارزان قیمت سایپا داشته باشیم.

شاید تصور کنید که خودرویی که امروز با نام سهند به فروش می‌رسد، مجهز به نمایشگر لمسی است، اما بد نیست بدانید که مدل S فاقد صفحه نمایش لمسی بوده و دکمه‌های کنترلی روی فرمان تعبیه نشده است. نسخه‌ای که در نمایشگاه‌های مختلف رونمایی شده و مجهز به نمایشگر بوده، مدل‌های فول آپشن سهند هستند که هنوز به بازار عرضه نشده‌اند.

سهند

بحث درباره طراحی کابین را با کیفیت متریال سورن پلاس و سهند به پایان می‌رسانیم. هیچ یک از این دو سدان اقتصادی بازار از نظر متریال تعریفی نیستند و وضعیت مواد به کار رفته برای آن‌ها افتضاح است. با این حال اگر بخواهیم به طور نسبی یک از این دو محصول را بهتر معرفی کنیم، این سورن است که برنده می‌شود.

علاوه بر کیفیت متریال خوب، ایران خودرو سورن پلاس را با ابعاد بزرگ‌تر و کابین جادارتر معرفی کرده و علیرغم اینکه فضای کابین و ابعاد سهند هم برای آن مطلوب به نظر می‌رسد، باید سورن پلاس را برنده این قسمت با اختلاف کم در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:

مقایسه سورن پلاس و تارا؛ کدام را بخریم؟

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

نباید انتظار داشته باشید که دو سدان ارزان قیمت و مقرون به صرفه بازار امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بی‌نظیری در اختیار شما قرار دهند، اما از مهم‌ترین آپشن‌های آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی سورن پلاس XU7Pتجهیزات ایمنی سهند Sسیستم ترمز ضد قفل ABS و EBDسیستم ترمز ضد قفل ABS و EBDترمز جلو دیسکیسیستم کنترل پایداریترمز عقب کاسه‌ایسیستم کنترل کششسیستم کمکی ترمزسیستم کمکی ترمزسیستم کمک در سربالاییدستیار شروع حرکت در سربالاییسیستم کنترل پایداری الکتریکیترمز اضطراریسیستم کنترل کششسیستم پایش فشار باد لاستیک هاکیسه هوای راننده و سرنشین جلوکمربند دو نقطه‌ای با محدود کننده نیروسنسور دنده عقبسیستم هشدار نبستن کمربند رانندهاخطار کاهش باد لاستیک‌هاسنسور دنده عقبکمربندهای ایمنی سرنشینان جلو 3 نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاعایربگ راننده و سرنشین جلوفرمان قابل تنظیم زاویه‌ای در 2 جهتدزدگیر جانبی

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی سورن پلاس XU7Pامکانات رفاهی سهند Sسیستم تهویه اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقبفرمان هیدرولیک و دی کاتسیستم مولتی مدیاسیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیکشیشه بالابر برقی درهای جلو و عقبیو اس بی با قابلیت شارژ موبایلتنظیم پشتی صندلی راننده و سرنشین جلو برقیصندلی راننده 6 جهته معمولیپشت سری‌های صندلی‌های جلو قابل تنظیمصندلی سرنشین جلو 4 جهته معمولیآینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادارکاور صندلی پارچه‌ایجمع کردن برقی آینه‌های جانبی از داخل اتاق و روی سوییچصندلی عقب مجهز به نگهدارنده کودکفرمان هیدرولیک و کلیدهای کنترلی روی فرمانتریم داخلی دورنگچراغ مه شکن جلو و عقبشیشه بالابر برقیقابلیت تنظیم نور چراغ جلو از داخل خودروآینه جانبی برقیچراغ جلو و عقب جدیدمه شکن جلو و عقبچراغ‌های روز جلوچراغ روشنایی اتوماتیک و روشنایی روزچراغ عقب مجهز به لنزهای شفافتنظیم کننده دستی ارتفاع چراغ‌هاچراغ نقشه خوانچراغ‌های همراهی تا درب منزلسیستم روشنایی ترک خودروچراغ هشدار ترمز اضطراریروشن شدن همزمان چراغ‌های عقب با چراغ روزدستگیره آسان بازشوتریم مشکی و قطعات دکوراتیو جدیدبلندگو جلو 2 عددباز کردن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچنمایشگر روی داشبورد به همراه کامپیوتر سفریسیستم راهنمای تعویض دنده

همان‌طور که طبق دو جدول فوق ملاحظه کردید، برتری چه در تجهیزات ایمنی و چه امکانات رفاهی با سورن پلاس ایران خودرو است و سدان ارزان قیمت سایپا شانسی در برابر آن ندارد. آپشن‌هایی که سورن پلاس دارد و در سهند اس دیده نمی‌شود عبارتنداز: نمایشگر لمسی، دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان، دوربین دنده عقب و آینه‌های جانبی تاشو برقی.

بیشتر بخوانید:

مقایسه سورن پلاس با پژو 207؛ کدام را بخریم و چرا؟

قوای محرکه

ایران خودرو در ابتدا سورن پلاس را با یک پیشرانه 1.7 لیتری 16 سوپاپ EF7 راهی بازار کرد، اما مدتی بعد تصمیم گرفت از موتور 1.8 لیتری 8 سوپاپ XU7P برای به حرکت درآوردن این سدان استفاده کند. باید بدانید که این موتور پیش‌تر قلب تپنده پژو 405 و پارس بوده و از ایراد بزرگی به نام سوختن زودهنگام واشر سرسیلندر رنج می‌برد.

آبی پوشان جاده مخصوص پس از اینکه اعتراضات راجع به مشکل واشر سرسیلندر افزایش یافت، این موتور را با نمونه ارتقایافته XU7 پلاس به بازار فرستاد و مدعی شد که مشکل را با ایجاد تغییراتی در رادیاتور، واترپمپ و دما روشن شدن فن برطرف کرده است.

علاوه بر این به نظر می‌رسد پیشرانه جدید ایران خودرو بهبودهایی را در قسمت منیفولد هوا، شمع و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میل لنگ و یاتاقات تجربه کرده است. گفتنی است که موتور فعلی سورن پلاس در شرایط ایده آل می‌تواند 98 اسب بخار قدرت و 146 نیوتن متر گشتاور تولید کند و نیروی محرکه را از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به محور جلو انتقال دهد.

وزن این خودرو با 1240 کیلوگرم از سهند 1100 کیلوگرمی بیشتر بوده و در هر 100 کیلومتر مسافت نزدیک به 7.1 لیتر بنزین می‌سوزاند که نسبت به مصرف سوخت 6.8 لیتری سهند پرمصرف‌تر تلقی خواهد شد. در عوض سورن پلاس حجم صندوق عقب 500 لیتری دارد و همین موضوع این سدان اقتصادی را برای سفرهای خانوادگی تبدیل به یک گزینه مناسب می‌کند، حال آنکه سهند با 370 لیتر فضای صندوق بار، شانس کمتری برای انتخاب شدن خواهد داشت.

و اما سایپا برای زیر کاپوت سهند S از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر 8 سوپاپ استفاده کرده که سال هاست در محصولاتی همچون تیبا و ساینا به کار می‌رود. این موتور نسخه ارتقایافته M15I به حساب می‌آید و تغییراتی مثل سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ را تجربه کرده است.

این موتور نسبتا قدیمی می‌تواند با 90 اسب بخار قدرت و 137 نیوتن متر گشتاور، سهند 1100 کیلوگرمی را به حرکت درآورد و وظیفه انتقال قدرت به عهده یک گیربکس 5 سرعته دستی است. تنها مزیت مهمی که سدان سایپا در مقایسه با سورن پلاس دارد، استهلاک و هزینه‌های نگهداری کمتر است. در پایان باید خاطرنشان کنیم که سهند اس به علت پیشرانه بهتر، اسهلاک کمتر و مصرف سوخت بهینه، برنده این رقابت خواهد بود.

قیمت

قیمت کارخانه‌ای دو محصول ایران خودرو و سایپا بسیار نزدیک به هم است. هم اکنون برای خرید یک دستگاه سورن پلاس از کارخانه باید حدود 469 میلیون تومان هزینه کنید و برای داشتن یک سدان کم مصرف مثل سهند می‌بایست 467 میلیون تومان بودجه داشته باشید. البته قیمت بازار آزاد سهند 500 میلیون تومان است و بهای سورن پلاس در بازار بیش از 600 میلیون تومان خواهد بود.

مزایا سورن پلاس

کابین بزرگامکانات رفاهی و ایمنی بیشترپیشرانه قوی‌تر

مزایا سهند S

پیشرانه کم استهلاکهزینه‌های نگهداری کممصرف بنزین پایین‌ترطراحی به روزتر در گجت نیوز بخوانید: فراکسیون مبارزه با فساد مجلس مأمور تحقیق و تفحص از ایران خودرو شد زنجیر تایم خودرو چیست و چه زمانی آن را تعویض کنیم؟ اکستریم LX و TXL، شاسی بلندهای لوکس چری به‌زودی در ایران + مشخصات و امکانات سرعت صادرات خودروهای چینی به کشورهای جهان لحظه به لحظه در حال افزایش است

مطالب مفید