عوارض داروی محبوب اوزمپیک در درمان چاقی

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به تشریح عوارض مصرف داروی اوزمپیک در درمان چاقی پرداخت.

به گزارش ایلنا، «علیرضا آستاگامی»، فوق تخصص غدد و متابولیسم، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک، عوارض این دارو را اینگونه بیان کرد: اوزمپیک است. یکی از داروهای جدید که به صورت تزریقی استفاده می شود و مکانیسم اثر آن هم بر مرکز اشتهای مغز اثر می گذارد و هم اشتها را کاهش می دهد و هم بر سیستم گوارشی تأثیر می گذارد که تخلیه معده را نیز کند می کند.

وی ادامه داد: در نتیجه به دلیل تاثیر دارو بر سیستم گوارشی باعث تاخیر در تخلیه معده و از این رو عوارض آن می شود که شامل تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست می شود. در واقع عوارض اصلی این دارو عوارض گوارشی است. فردی که از این دارو استفاده می کند احساس سیری و سیری می کند، بنابراین کمتر غذا می خورد و به کاهش وزن کمک می کند. با این حال، حالت تهوع و استفراغ معمولا موقتی است و در عرض چند هفته برطرف می شود، اما یبوست می تواند شش تا هشت هفته طول بکشد و به تدریج برطرف شود. بیشتر عوارض این دارو همان عوارض حین مصرف است و در غیر این صورت داروی بسیار خوبی است.

وی عوارض نادر این دارو را اینگونه بیان می کند: این دارو به ندرت می تواند باعث انسداد دستگاه گوارش شود، در واقع این عارضه بسیار نادر است اما اتفاق می افتد. در هنگام تجویز این دارو، به افراد توصیه می کنیم که با دوز کم از این دارو شروع کنند و به تدریج دوز را افزایش دهند تا عوارض جانبی کاهش یابد.

این فوق تخصص غدد و ریزومتابولیسم با اشاره به انواع داروهای اوزمپیک گفت: آمپول این دارو عمدتا به صورت تزریق هفتگی برای درمان چاقی استفاده می شود. اما قرص او معمولا برای درمان دیابت استفاده می شود و برای درمان چاقی استفاده نمی شود.

اوزمپیک برای چه کسانی منع مصرف دارد؟

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک درباره عوارض طولانی مدت مصرف داروی اوزمپیک گفت: عوارض طولانی مدت این دارو به طور دقیق گزارش نشده است.

وی پاسخ داد: افرادی که سرطان مدولاری تیروئید که نوع نادری از سرطان تیروئید است، دارند از مصرف این دارو منع می شوند.

امکان بازیابی وزن از دست رفته پس از قطع مصرف اوزمپیک

این فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد: پس از شش ماه قطع دارو، تقریبا نیمی از وزن از دست رفته برمی گردد. ما معمولا مصرف این دارو را همراه با رژیم غذایی و ورزش توصیه می کنیم. اگر فردی سبک زندگی خود را تغییر دهد و به خوردن و ورزش خوب ادامه دهد، ممکن است اثرات دارو برای مدتی ثابت بماند. اما اگر سبک زندگی فرد تغییر نکند، پس از قطع دارو، 50 درصد وزن از دست رفته برمی گردد.

رئیس هیئت مدیره انجمن دیابت گابریک در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از داروی اوزمپیک برای درمان چاقی می تواند منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 شود، گفت: این موضوع صحت ندارد زیرا این دارو صحت ندارد. برای درمان دیابت است و نمی تواند باعث دیابت شود.

آیا استفاده از اوزمپیک می تواند جایگزین جراحی کاهش وزن شود؟

وی بیان کرد: از جمله مشکلات این دارو گران بودن آن است و اثرات آن تا زمانی که مصرف می شود ثابت می ماند، اما با قطع مصرف آن، تا زمانی که سبک زندگی فرد تغییر نکند، نیمی از وزنی که از دست داده است، برمی گردد. در حالی که جراحی یک روش تهاجمی است که اثرات آن پایدارتر است. هنوز خیلی زود است که بگوییم استفاده از این دارو می تواند جایگزینی برای جراحی های کاهش وزن باشد. بیشتر به انتخاب افراد بستگی دارد، برخی از افراد برای درمان کاهش وزن از این دارو استفاده می کنند و برخی دیگر عمل جراحی را انتخاب می کنند.

این کارشناس غدد و متابولیسم با اشاره به کشف نمونه های تقلبی داروهای اوزمپیک در بازار سیاه گفت: هنوز مطالعات علمی درباره عواقب استفاده از نمونه های تقلبی این دارو انجام نشده است اما طبیعتا این نمونه های تقلبی هیچ تاثیری نخواهد داشت. و پولی که شخص برای تهیه آن پرداخت کرده است.

مطالب مفید