هویج 90 درصد گرانتر از پارسال شد و قیمت پسته و روغن کاهش یافت!

به گزارش تجارت نیوز،

بررسی آخرین داده‌های مرکز آمار ایران حاکی از آن است که میانگین نرخ تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در شهریور 1403 در بخش ماهانه 0.9 درصد و محاسبات نقطه‌ای 23.8 درصد بوده است. 

خیار گران شد؛ هندوانه ارزان

در میان 52 کالای خوراکی محاسبه‌شده، خیار با ثبت تورم 13.5 درصدی در شهریورماه نسبت به مرداد سال جاری رکورددار تورم ماهانه بوده است. پس از خیار هویج فرنگی با 9.8 درصد و قارچ با 7.9 درصد در رده‌های بعدی رشد تورم ماهانه قرار گرفته‌اند. 

البته در شهریورماه 13 کالا هم افت قیمت داشته‌اند و قیمت پایین‌تری نسبت به مردادماه به ثبت رسانده‌اند. از جمله این کالاها می‌توان به انواع میوه‌ها و سبزیجات اشاره کرد. در میان آنها نیز هندوانه با افت 23 درصدی قیمت، بیش از هر کالای خوراکی دیگری ارزان شده است. خربزه و هلو نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. 

نمودار زیر جزئیات تغییر قیمت 53 کالای منتخب خوراکی را نشان می‌دهد. 

پسته و روغن؛ ارزان‌تر از شهریور 1402

مرکز آمار در داده‌های جدید خود به محاسبه درصد تغییر متوسط قیمت ماه جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل هم پرداخته است. 

آن‌طور که این محاسبات نشان می‌دهد، هویج فرنگی با ثبت تورم 89.9 درصدی، بیش از هر کالای دیگری در مقایسه با شهریور سال گذشته گران شده است. 

لیموترش گرچه در محاسبات ماهانه افت 5.3 درصدی به ثبت رسانده، اما در بخش نقطه‌ای شاخص 72.9 درصد را به تصویر می‌کشد. 

پیاز و گوجه‌فرنگی هم تورمی در محدوده 70 درصد را نشان می‌دهند تا نسبت به شهریور 1402 افزایش قیمت  چشمگیری پیدا کرده باشند. 

نکته جالب توجه در داده‌های مرکز آمار به تورم نقطه‌ای منفی سه گروه پسته، روغن مایع و روغن نباتی جامد بازمی‌گردد. نمودار زیر جزئیات تورم نقطه‌ای کالاهای خوراکی و مواد غذایی را در شهریور 1403 نشان می‌دهد. 

برای مطالعه بیشتر افت ۴ درصدی تورم میوه و خشکبار در شهریور ۱۴۰۳ را بخوانید. 

به اشتراک گذاری

مطالب مفید