گشت‌وگذار در لواسان: از دل طبیعت ورجین تا باغ دره سرسبز

لواسان یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های دیدنی نزدیک به تهران است که به خاطر طبیعت بکر و دل انگیزی که دارد، برای پایتخت نشینان و بسیاری از گردشگران جذابیت زیادی دارد. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با بهترین جاهای دیدنی و تفریحی لواسان آشنا شوید.

لیست جاذبه‌ها و تفریحات لواسان

لواسان روستایی در شرق تهران است که به خاطر آبشارها، پارک‌های جنگلی و جاذبه‌های تاریخی که در خود جای داده است، مقصد محبوبی برای گردشگران و به خصوص تهرانی‌ها در نظر گرفته می‌شود.

جالب است بدانید که لواسان در لغت به معنی لبه کوهی است که آفتاب از آنجا طلوع می‌کند. در قدیم نام این شهر کوشک دشت بود و شواهد نشان می‌دهد که قدمت این ناحیه به حدود ۵۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. در ادامه این بخش به جاهای دیدنی لواسان تهران اشاره شده است.

۱- منطقه حفاظت شده ورجین

یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی لواسان در بهار منطقه حفاظت شده ورجین است که در قسمت شمال شرق تهران قرار گرفته است. این منطقه وسعتی در حدود ۲۷ هزار هکتار دارد و به خار پوشش متنوع گیاهی و مناظر کوهستانی جذابی که دارد، بسیار محبوب است.

اگر به عکاسی از طبیعت و حیات وحش و همچنین بازدید از جنگل لواسان و مراتع ییلاقی علاقه دارید، حتما از این مکان دیدن کنید. فاصله منطقه حفاظت شده ورجین تا تهران حدود ۵۸ کیلومتر است.

۲- روستای افجه

روستای افجه که در ۵ کیلومتری شمال لواسان قرار دارد، یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی این منطقه است که به خاطر دشت معرفی که دارد بسیار شناخته شده است. دشت هویج افجه یکی از سرسبزترین و زیباترین مکان‌های این روستا است.

از دیگر مکان‌های دیدنی این منطقه نیز می‌توان به آبشار افجه اشاره کرد. این منطقه آب و هوایی سردسیر دارد و از همین رو برای افرادی که به دنبال یک هوای خنک در اوج گرمای تابستان هستند، گزینه هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود.

۳- آبشار ناران

یکی از بهترین جاهای لواسان برای سفر در پاییز، آبشار ناران است. این منطقه در تمام فصول سال جذاب است اما در فصل پاییز اطراف آن با برگ‌های نارنجی و زرد پر می‌شود و از همین رو بسیار خیره کننده است.

۴- پیست اسکی شمشک

اگر از تفریحات زمستانی و وقت گذرانی در پیست‌های اسکی لذت می‌برید، باید بدانید که پیست اسکی شمشک یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما محسوب می‌شود.

این پیست اسکی شامل ۲ پیست مجزا با نام‌های آفتاب و مهتاب است که یکی از آن‌ها برای افراد تازه کار و یکی هم برای افرادی که شب در پیست می‌مانند طراحی شده است.

این پیست‌ها دارای خدمات رفاهی مختلف مثل بوفه، مدرسه اسکی، اورژانس، فروشگاه لوازم اسکی و سالن غذاخوری هستند و از همین رو به راحتی به هر آن چیزی که نیاز دارید، دسترسی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ مرکز خرید تهران (پاساژ)

۵- پیست دربندسر

یکی دیگر از پیست‌های لواسان دربندسر است که امکانات بیشتری نسبت به پیست شمشک دارد و در آن ۲ خط تله سیژ و امکانات رفاهی مختلف وجود دارد. این پیست برخلاف پیست شمشک پارکینگ اختصاصی دارد.

۶- روستای امامه

روستای امامه از نظر خیلی از گردشگران به عنوان بهترین جای لواسان برای پیک نیک و گردش محسوب می‌شود. این منطقه نه تنها مناظر بسیار دیدنی و سرسبزی دارد، بلکه برای افرادی که به کوهنوردی و جست و جو در کوه‌ها نیز علاقه دارند، انتخاب مناسبی محسوب می‌شود. اگر اهل کوهنوردی هستید حتما به سراغ قله مهرچال بروید و در مسیر خود از قلعه مازیار هم دیدن کنید. فاصله این روستا تا تهران حدود ۵۶ کیلومتر است.

۷- پارک جنگلی تلو

پارک جنگلی تلو بهترین پارک جنگلی لواسان است که برای طبیعت دوستان جذابیت زیادی دارد. از لواسان تا پارک جنگلی تلو حدود ۲۰ دقیقه فاصله است و به جرات می‌توان گفت که بهترین جای پیک نیک در لواسان همین پارک جنگلی است.

در این پارک می‌توانید در یکی از آلاچیق‌ها ساکن شوید یا با فعالیت‌های ورزشی و تفریحی مثل والیبال ساحلی، دوچرخه سواری کوهستان، پاراگلایدر، اسب دوانی و پینت بال، یک روز هیجان انگیز را برای خودتان رقم بزنید. فاصله این پارک تا تهران ۳۸ کیلومتر است.

۸- دریاچه لواسان

دریاچه تفریحی لواسان در پشت سد لتیان و در مسیری زیبا و کوهستانی قرار دارد و از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی لواسان است. محیط اطراف این دریاچه برای پیک نیک و پیاده روی و حتی ماهیگیری مناسب است. بهتر است در فصل بهار و پاییز از این دریاچه دیدن کنید و از طبیعت بکر و هوای دل انگیز آن لذت ببرید. فاصله این دریاچه تا تهران حدود ۲۰ دقیقه است.

۹- آبشار برگ

یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای منطقه لواسان، آبشار برگ است. این آبشار در ۲۲۰۰ متری سطح دریا قرار دارد و با بازدید از آن می‌توانید در هوای بی‌نظیر آن قدم بزنید و از تماشای جنگل و آبشار خروشان لذت ببرید. این منطقه بعد از روستای افجه قرار دارد و می‌توانید بعد از بازدید از این روستا از آبشار برگ نیز دیدن کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کافه سنتی تهران را بشناسید

۱۰- غار موزه وزیری

اگر هم به بازدید از موزه و هم غارنوردی علاقه دارید، پس بهتر است حتما از غار موزه وزیری دیدن کنید. در این غار موزه می‌توانید از اشیای خلاقانه و جذابی که در هیچ موزه دیگری وجود ندارد دیدن کنید. عکس برداری از این موزه آزاد است و شما می‌توانید در کنار بازدید از موزه از آب و هوای جذاب و مناظر دیدنی منطقه نیز لذت ببرید.

۱۱- حمام سبو کوچک

اگر از بازدید از بناهای تاریخی لذت می‌برید، باید بدانید که حمام سبو کوچک یکی از بناهای متعلق به دوره قاجار است که در روستای سبو کوچک قرار دارد. این حمام در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و می‌توانید بعد از بازدید از این حمام در اقامتگاه‌های این روستا ساکن شوید و از دیگر جاهای آن نیز دیدن کنید.

۱۲- قلعه باستانی باغ دره

قلعه باستانی باغ دره یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی لواسان است که گفته می‌شود قدمت آن به دوران هخامنشیان یا ساسانیان بازمی‌گردد. این قلعه در مجاورت روستای باغ دره لواسان قرار دارد و بسیار دیدنی است.

بیشتر بخوانید: بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران برای مسافرت یک روزه

۱۳- کاروانسرای چشمه دو برار

یکی دیگر جاهای دیدنی لواسان کاروانسرای دو برار است که قدمت آن به چند صد سال پیش برمی‌گردد. این بنا در دوران صفویه ساخته شده است و البته بخش‌های زیادی از آن تخریب شده است. می‌توانید در کنار بازدید از آن از منظره خوش آب و هوای اطراف کاروانسرا و همچنین چشمه فصلی و چشمه دو برار نیز دیدن کنید.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به بهترین جاهای دیدنی و تفریحی لواسان اشاره شد. طبیعت دیدنی و جاذبه‌های تاریخی و تفریحی این منطقه آنقدر زیاد است که می‌توانید برای دور شدن از هیاهوی شهری، برخی از آخر هفته‌ها را به گشت و گذار در این مناطق اختصاص دهید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید