17 گیاه شگفت‌انگیز که می‌توانید بدون نیاز به خاک، تنها با یک لیوان آب پرورش دهید!

برخی از گیاهان برای رشد به خاک نیاز ندارند و برای پرورش آن‌ها می‌توانید تنها از یک لیوان آب استفاده کنید. در این مقاله از بخش سبک زندگی در مجله اکالا می‌توانید با ۱۷ گل و گیاهی که بدون خاک با یک لیوان آب می‌توان رشد داد آشنا شوید.

۱۷ گیاهان زینتی که در آب رشد می‌کنند

پرورش گیاه بدون خاک برای افرادی که به دنبال روشی ساده برای نگهداری از گیاهان هستند، یک ایده بسیار فوق العاده محسوب می‌شود. این گیاهان معمولا به نگهداری کمی نیاز دارند و در اکثر مواقع نیز با کمی آب به خوبی رشد می‌کنند. در ادامه این بخش به ۱۷ گل و گیاهی که تنها با یک لیوان آب رشد می‌کنند اشاره شده است.

۱- گیاه برگ بیدی

برگ بیدی یکی از زیباترین گیاهانی است که هم در خاک و هم در آب رشد می‌کند. این گیاه برگ‌های خوشرنگ و جذابی دارد و می‌توانید آن را در مقداری آب نیز پرورش دهید و در دکوراسیون منزل استفاده کنید. برای پرورش این گیاه می‌توانید یک شاخه از آن را داخل آب بگذارید تا ریشه کند و سپس از کود مخصوص گیاهان آپارتمانی برای افزایش رشد گیاه استفاده کنید.

۲- بنفشه آفریقایی

یکی از محبوب‌ترین گیاهانی که در آب رشد می‌کنند، بنفشه آفریقایی است. این گیاه، گل‌های رنگی و متنوعی دارد و مراقبت از آن نیز بسیار ساده است. برای پرورش این گیاه باید یک برگ از آن را در آب قرار دهید و حدود یک تا یک ماه و نیم صبر کنید تا ریشه گیاه ظاهر شود. سپس بنفشه شما به مرور بزرگ می‌شود و بعد از مراقبت و کوددهی گل‌های زیبایی روی آن ظاهر می‌شوند.

۳- لاکی بامبو

لاکی بامبو برای رشد به خاک نیاز ندارد و می‌توانید آن را در گلدان‌های باریک و بلند قرار دهید. برای بهبود رشد این گیاه بهتر است ساقه آن را تا بند پنجم در آب قرار دهید. برای زیباتر به نظر رسیدن گلدان و همچنین جلوگیری از افتادن آن می‌توانید داخل ظرف آب شیشه‌ای را با سنگ‌های رنگی یا لوازم تزیینی کوچک پر کنید.

بیشتر بخوانید: رازهای خوب نگه داشتن گیاه بامبو در آب و خاک + نکات

۴- پتوس

پتوس از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که هم در آب و هم خاک به خوبی رشد می‌کند. این گیاه هوا را از سموم تصفیه می‌کند و انرژی‌های منفی را از بین می‌برد. شاخه‌های آویز و برگ‌های قلبی شکل این گیاه آنقدر جذاب است که می‌توانید از آن برای جلوه بخشیدن به فضای خانه یا محل کارتان نیز استفاده کنید.

۵- فیلودندرون

فیلودندرون یک گیاه با برگ‌های قلبی شکل است که مثل خیلی از گیاهان دیگر هم در خاک و هم در آب رشد می‌کند. برای نگهداری این گیاه در آب باید یک قلمه ۱۵ سانتی‌متری با ۳ تا ۴ برگ را در یک بطری شیشه‌ای قرار دهید. این گیاه برای رشد به نور غیر مستقیم نیاز دارد. بهتر است هر ۳ تا ۴ بار یک بار آب ظرف را عوض کنید و برای جلوگیری از پوسیده شدن ریشه گیاه مقداری زغال در آب بیندازید.

بیشتر بخوانید: مکان‌های مرگبار در خانه برای قرار دادن گیاهان آپارتمانی کجا هستند؟

۶- حسن یوسف

حسن یوسف از آن گیاهانی است که در اکثر باغچه‌های قدیمی پیدا می‌شد و شاید هنوز هم در خانه بیشتر مادربزرگ‌ها وجود داشته باشد. نگهداری از این گیاه در آب بسیار راحت است. برای این کار باید یک ساقه ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متری از گیاه را جدا کنید. در ادامه برگ‌های قسمت پایین ساقه را جدا کرده و آن را داخل آب قرار دهید. این گیاه برای رشد به نور آفتاب نیاز دارد. بهتر است ماهی یک بار به آن کود مخصوص بدهید تا گیاه بهتر رشد کند.

۷- بگونیا

بگونیا یکی از زیباترین گیاهانی است که می‌توانید از انواع مختلف آن در آب نگهداری کنید. این گیاه بیشتر از ۱۰۰۰ گونه مختلف دارد که می‌توانید آن‌ها را در آب قرار دهید و در مکان‌های مختلف خانه نگهداری کنید.

۸- گیاه گندمی

گیاه گندمی یا عنکبوتی یا شاخه‌های باریک و قوس دار، یکی دیگر از گیاهانی است که بدون خاک با یک لیوان آب رشد می‌کند. برای پرورش این گیاه در آب باید گیاهچه‌های کوچک آن را در آب قرار دهید تا ریشه کند، سپس می‌توانید هر ۲ تا ۳ روز یک بار آب گیاه را عوض کنید.

۹- قاشقی

گیاه قاشقی با برگ‌های خاص و همیشه سبزی که دارد، یکی دیگر از گیاهان محبوب برای نگهداری در آب است. این گیاه در برابر نور کم و همچنین شرایط مختلف بسیار مقاوم است و می‌توانید از آن در قسمت‌های مختلف آپارتمان استفاده کنید.

۱۰- زاموفیلیا

اگر به دنبال یک گیاه فوق العاده زیبا، خاص و مقاوم برای نگهداری در آب هستید، پیشنهاد ما زاموفیلیا است. این گیاه هم در آب و هم در خاک به خوبی رشد می‌کند و با شرایط محیطی مختلف سازگار است.

۱۱- دراسنا

برای پرورش گیاه دراسنا می‌توانید از خاک یا آب استفاده کنید. این گیاه ارتفاع زیادی دارد و از همین رو برای نگهداری آن در آب باید از ظروف شیشه‌ای بلند و باریک استفاده کنید. برای بهبود رشد گیاه و جلوگیری از آسیب بهتر است هر ۲ تا ۳ بار در هفته آب گلدان را عوض کنید و از آب بدون کلر و فلوراید برای گیاه استفاده کنید.

۱۲- گل نرگس

برای پرورش گل نرگس می‌توانید پیاز گیاه را در آب قرار دهید و ببینید که گیاه چطور در یک ظرف شیشه‌ای و با مقداری آب گل می‌دهد. برای نگهداری گل نرگس در آب باید ۱/۴ گلدان را با پوسته‌های صدف و ماسه پر کنید و پیاز را روی این بستر قرار دهید تا داخل ماسه ثابت بماند. پس گلدان را با آب پر کنید و آن را در مکانی روشن قرار دهید تا جوانه‌ها ظاهر شوند.

۱۳- هدرا

گیاه هدرا یا عشقه از آن گیاهانی است که می‌توانید آن را برای مدت زمان طولانی در آب نگهداری کنید. برای نگهداری این گیاه در آب باید یک قلمه از آن تهیه کنید. برگ‌های قسمت پایین را جدا کنید و آن را در ظرف آب قرار دهید.

۱۴- گیاه قلب ارغوانی

گیاه قلب ارغوانی با برگ‌های بنفش رنگ، یکی دیگر از گیاهانی است که به خوبی در آب رشد می‌کند. برای پرورش این گیاه در آب باید یک قلمه از آن تهیه کنید. برگ‌های قسمت زیرین را جدا کنید و ساقه را در آب قرار دهید و آن را در مکانی با نور مناسب قرار دهید.

۱۵- رزماری

رزماری از آن گیاهانی است که هم ظاهر جذابی دارد و هم می‌توانید از برگ‌های آن در آشپزی استفاده کنید. برای نگهداری از رزماری باید چند عدد ساقه آن را در آب قرار دهید تا ریشه کند. زمانی که گیاه ریشه کرد بهتر است آن را در خاک بکارید.

۱۶- لاله

شاید عجیب به نظر برسد اما شما می‌توانید لاله را بدون خاک و تنها در مقداری آب نیز پرورش دهید. برای این کار باید لاله را در یک گلدان با مقدار کمی آب قرار دهید.

۱۷- پاپیروس

این گیاه با ظاهر متفاوت و درختچه مانندی که دارد، در آب به خوبی رشد می‌کند. برای پرورش پاپیروس در آب تنها باید شاخه‌های آن را در آب بگذارید و شاهد رشد آن‌ها باشید.

 

در این مقاله به ۱۷ گل و گیاهی که بدون خاک با یک لیوان آب میتوان رشد داد اشاره شد. نگهداری گیاهان در آب بسیار ساده‌تر از نگهداری در است و می‌توانید بدون آبیاری و مراقبت خاصی یک گیاه جذاب در خانه داشته باشید. اگر تجربه نگهداری از انواع گیاهان در آب را دارید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید