راهنمای نهایی خرید گاز رومیزی؛ انتخابی بی‌نقص برای آشپزخانه‌ای شیک و مدرن

انتخاب یک گاز رومیزی مناسب، با فضای آشپزخانه و دکوراسیون خانه‌تان کار سخت و دشواری نیست. شما با بررسی چند نکته مهم و اصولی در زمان خرید می‌توانید یک انتخاب مناسب داشته باشید. گازهای رومیزی در برندها و مدل‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند. در این مقاله از مجله اکالا، به بررسی نکات مهمی که باید هنگام خرید گاز رومیزی به آن‌ها توجه کنید، خواهیم پرداخت.

چه مدل‌هایی گاز رومیزی وجود دارد؟

گازهای رومیزی در حالت کلی به دو دسته گازهای رومیزی برقی و گازهای رومیزی گازی تقسیم می‌شوند. گازهای رومیزی برقی با برق کار می‌کنند و سطحی شیشه‌ای یا سرامیکی دارند، در این نوع گازها از المنت‌های برقی برای تولید حرارت استفاده می‌شود.

رایج‌ترین نوع گاز رومیزی، گازهایی هستند که با گاز کار می‌کنند. برای پخت و پز با این گازها از شعله‌های گازی استفاده می‌شود. حال باید بدانید که این مدل‌ها هر کدام مزایا و معایبی در زمان استفاده دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مزایا و معایب گاز رومیزی گازی و برقی: کدام یک برای خرید مناسب‌تر است؟

انتخاب بهترین گاز رومیزی برای شما به عوامل مختلفی مانند بودجه، نیازها، سلیقه و فضای آشپزخانه شما بستگی دارد. قبل از خرید، مدل‌های مختلف را مقایسه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای بسیاری از افراد، پخت و پز با گاز حس سنتی‌تری دارد. اگر بودجه محدودی دارید، گاز رومیزی گازی گزینه بهتری است. زیرا این گازها با قیمت های مناسب تری در بازار یافت می‌شوند. گازهای گازی سریع‌تر از گازهای برقی گرم می‌شوند. به خاطر داشته باشید که در زمان استفاده از گازهای گازی محیط شما نیاز به تهویه مناسب دارد.

بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن گاز شیشه‌ای فوری

گازهای برقی گران‌تر از گازهای گازی هستند. در گازهای برقی می‌توانید با تنظیم دقیق دما، پخت و پز را دقیق‌تر انجام دهید. در این نوع گازها حرارت به صورت یکنواخت پخش و توزیع می‌شود و از سوختن غذا جلوگیری می‌کند و احتمال آتش‌سوزی در مقایسه با گازی کمتر است. سطح گازهای برقی سریع‌تر خنک می‌شود. اگر به پخت و پز دقیق و کنترل دما نیاز دارید، گاز برقی بهتر است.

به خاطر داشته باشید که در صورت قطع برق این گازها قابل استفاده نیستند و اگر از ظروف نامناسب استفاده شود، ممکن است کف ظرف بسوزد. جالب است بدانید که گازهای برقی ایمن‌تر از گازهای گازی هستند و تمیز کردن آنها بسیار ساده و آسان‌تر از آن گازها است. اگر به دنبال صرفه‌جویی در مصرف انرژی هستید، گاز رومیزی برقی گزینه بهتری است.

۳ نکته مهمی که هنگام خرید گاز رومیزی به شما کمک می‌کند

قبل از خرید، اطمینان حاصل کنید که گاز رومیزی با ابعاد کابینت شما سازگار است و امکان نصب آن وجود دارد. گازهای رومیزی توکار معمولاً ظاهری زیباتر دارند و با طراحی آشپزخانه یکپارچه می‌شوند.

۱- بررسی جنس و ابعاد گاز

اندازه گاز رومیزی را با توجه به فضای کابینت و سایر وسایل آشپزخانه انتخاب کنید. کیفیت جنس صفحه گاز اهمیت زیادی دارد. گازهایی که صفحاتی با ضخامت بیشتر و جنس باکیفیت‌تر دارند دوام بیشتری دارند.

یکی از محبوب‌ترین مدل‌ها در گازهای صفحه‌ای صفحه‌های شیشه سرامیکی هستند. این صفحه‌ها در رنگ‌های مختلفی در بازار هستند. ظاهر این گازها زیبا هستند و تمیز کردنشان آسان است، اما در برابر ضربه بسیار حساس هستند و نیاز به مراقبت دارند.

یکی دیگر از جنس‌های پرطرف‌دار و محبوب گازهای با صفحه‌های چدنی هستند. صفحه این گازها در برابر حرارت بالا مقاوم هستند؛ اما ممکن است به مرور زمان زنگ بزنند.

بیشتر بخوانید: ترفندهای تمیز کردن میله‌های اجاق گاز

۲- بررسی نوع مشعل و تعداد شعله

تعداد شعله‌ها را با توجه به نیاز خود و اندازه آشپزخانه انتخاب کنید. اگر خانواده پر جمعیتی دارید قطعا انتخاب گازهای کوچک با تعداد شعله کم برایتان انتخاب مناسبی نیست.

اغلب گازها چندین سایز مختلف شعله دارند که بهتر است این مورد را هم با توجه به نیازهایتان بررسی کنید. شعله‌های بزرگ برای قابلمه‌های بزرگ و شعله‌های کوچک برای قابلمه‌های کوچک مناسب‌تر هستند.

جنس مشعل‌های گاز را بررسی کنید مشعل‌های برنجی سبک‌تر و راحت‌تر تمیز می‌شوند و مشعل‌های چدنی دوام بالایی دارند و توزیع حرارت را یکنواخت انجام می‌دهند.

۳- بررسی برند و قیمت نسبت به کارایی

مدل‌های مختلف را با توجه به بودجه‌تان با هم مقایسه کنید. قطعا برندهای معتبر محصولات با کیفیت تری ارائه می‌دهند، اما قیمت آن‌ها نیز بالاتر است.
در زمان خرید به سایر امکانات گاز توجه کنید. بهتر است گاز شما ترموستات داشته باشد تا حرارت را دقیق تر کنترل کند.

اگر گاز دارای تایمر باشد در تنظیم زمان پخت و پز برای مدیریت زمان بسیار به شما کمک می‌کند. اغلب گازها دارای روشنایی هستند تا در زمان پخت و پز دید بهتری داشته باشید.

امیدوارم اطلاعات ارائه شده در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا برایتان مفید واقع شده باشد و در انتخاب بهترین گاز رومیزی به شما کمک کند تا بتوانید انتخابی مناسب داشته باشید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید