۴ روش ساده و جذاب برای تهیه مویز ارگانیک در خانه، بدون نیاز به تیزاب!

مویز نوعی کشمش است که از انگور سیاه یا انگور قرمز بی‌دانه به دست می‌آید. این خشکبار خوشمزه و محبوب دارای خواص بسیار زیادی است و خوردن آن به همه افراد در هر سن و سالی توصیه می‌شود. مویز خانگی و بدون تیزاب گزینه بسیار مناسبی برای خانم‌های باردار و همچنین، میان وعده مدرسه و زنگ تفریح بچه‌ها به حساب می‌آید.

شما می‌توانید این خوراکی خوشمزه و مفید را در منزل تهیه کرده و به جای قند همراه با چای نوش جان کنید. همچنین، می‌توانید از مویز در تهیه انواع کیک، شیرینی و دسر استفاده کنید. با ما در این مطلب همراه باشید تا طرز تهیه مویز سیاه در خانه بدون تیزاب به چند روش مختلف را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه مویز خانگی بدون تیزاب

انگور سیاه بی دانه یا انگور شاهانی: به مقدار دلخواه

محلول ضدعفونی سبزیجات، سرکه سفید و نمک: برای شستن انگورها

مراحل طرز تهیه مویز خانگی در آفتاب

درست کردن مویز خانگی بدون تیزاب را مرحله به مرحله دنبال کنید.

مرحله اول: انگورها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کشمش مویز خانگی، خوشه‌های انگور را با کمک قیچی به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید. در حین انجام این کار، حتما انگور را از ساقه بگیرید تا به حبه‌های آن فشار وارد نشود. به این ترتیب، از لهیده شدن و خراب شدن دانه‌های انگور جلوگیری می‌کنید. در ضمن، حبه‌های گندیده و معیوب را نیز جدا کنید تا موجب پوسیدگی و کپک زدن باقی دانه‌ها نشوند.

مرحله دوم: انگورها را ضد عفونی کنید

حالا، خوشه‌های کوچک انگور را به خوبی بشویید و ضد عفونی کنید تا ترکیبات زیان‌آور و بقایای لارو حشرات و انگل‌ها کاملا تمیز شوند. برای ضد عفونی کردن انگور می‌توانید از محلول ضدعفونی کننده سبزیجات یا ترکیب نمک و سرکه استفاده کنید.

برای این منظور، ابتدا انگورها را با آب سرد به خوبی بشویید. سپس، ظرف مناسبی را پر از آب کنید و مقداری مایع ضدعفونی کننده سبزیجات در آب بریزید. انگورها را برای ۳ الی ۴ دقیقه در این محلول غوطه‌ور کنید. پس از گذشت این مدت، آب ظرف را خالی کرده و انگورها را به دقت آبکشی کنید.

اگر هم محلول ندارید، به ازای هر لیتر آب، نصف لیوان سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری نمک اضافه کنید. حالا، انگورها را برای ۵ دقیقه در محلول آب، سرکه و نمک غوطه‌ور کنید. در نهایت، انگورها را در سبد بریزید و به خوبی آبکشی کنید و کنار بگذارید تا آب اضافی آن‌ها خارج شود.

مدتی صبر کنید تا همه انگورها کاملا خشک شوند. با انجام این روند، می‌توانید مطمئن باشید که بقایای آفت‌کش‌ها، سموم، گرد و غبار و همه آلودگی‌ها و انگل‌ها کاملا از روی خوشه‌های انگور برطرف شده است.

مرحله سوم: انگورها را در معرض آفتاب قرار دهید

در این مرحله از طرز تهیه مویز با انگور سیاه، بسته به حجم انگورها می‌توانید تعدادی سینی بزرگ را انتخاب کنید و کف سینی‌ها را با پارچه‌های نخی تمیز بپوشانید. سپس، انگورهای شسته و خشک شده را روی پارچه بگذارید و در معرض آفتاب قرار دهید.

مراقب باشید، انگورها روی یکدیگر انباشته نشوند. در غیر این صورت، ممکن است به جای مویز شدن، گندیده شوند. برای جلوگیری از این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم هر روز به انگورها سر بزنید و آن‌ها را جابه‌جا و پشت و رو کنید. در این روش، بسته به دمای محیط و میزان آفتابی بودن منطقه، حدود ۱۵ تا ۳۰ روز زمان لازم است تا انگورهای شما مویز شوند.

مرحله چهارم: شاخه‌های اضافی انگورها را جدا کنید

پس از گذشت این مدت، همه انگورها کاملا خشک شده و تبدیل به مویز شده‌اند. حالا، وقت آن است که چوب و ساقه‌های اضافی را جدا کنید. طبیعتا شما می‌توانید ساقه‌های بزرگ‌تر را به راحتی جدا کنید و دور بریزید. اما در این مرحله از طرز تهیه مویز شاهانی، برای تمیز کردن دُم مویزها، کافی است آن‌ها را در کیسه بریزید و برای ۲ ساعت در فریزر بگذارید.

سپس، مویزها را از فریزر بیرون بیاورید و در میان یک دستمال نخی بریزید. با کمک دستمال، مویزها را بین دستان خود به آرامی ماساژ دهید تا اغلب چوب‌های کوچک کنده شوند.

مرحله آخر: مویز را نوش جان کنید

حالا که طرز خشک کردن انگور سیاه را یاد گرفتید، می‌توانید مویز خانگی پر خاصیت و خوشمزه را درست کرده و به جای قند همراه با چای نوش جان کنید. در ضمن، شما می‌توانید این خشکبار مفید را به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ تفریح در کیف بچه‌ها بگذارید یا در تهیه انواع کیک و شیرینی و دسرهای مختلف به کار برید.

طرز تهیه مویز با آب جوش

روش درست کردن مویز با آب جوش هم مشابه طرز تهیه مویز خانگی در آفتاب است. با این تفاوت که پس از شستن و ضد عفونی انگورها، باید آن‌ها را برای چند ثانیه در آب جوش بگذارید. سپس، انگورها را در سبد بریزید و منتظر بمانید تا کاملا خشک شوند. در ادامه، می‌توانید انگورها را به همان ترتیبی که قبلا گفتیم در معرض تابش آفتاب قرار دهید تا مویز شوند.

طرز تهیه مویز در فر

برای درست کردن مویز در فر نیز باید مراحل شست‌وشو و ضد عفونی کردن انگور را به روشی که پیش‌تر گفتیم، دنبال کنید. سپس، فر را روشن کرده و دمای آن را روی ۱۰۷ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. کف سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خوشه‌های خرد شده انگورها را با فاصله روی سینی بچینید.

مراقب باشید، انگورها روی هم انباشته نشوند. سپس، سینی را در طبقه میانی فر بگذارید و حدود ۴ ساعت صبر کنید تا حبه‌های انگور کاملا خشک شوند. در طول این مدت، چند بار به انگورها سر بزنید. به محض آن‌که دیدید انگورها مویز شده‌اند آن‌ها را از فر خارج کنید.

خوب است بدانید، زمان مورد نیاز برای مویز شدن انگورها در فر تا اندازه زیادی به ابعاد دانه‌های انگور بستگی دارد. بنابراین، هر چقدر اندازه حبه‌ها بزرگ‌تر باشد، زمان لازم برای مویز شدن آن‌ها نیز بیش‌تر خواهد بود.

طرز تهیه کشمش سایه خشک

درست کردن مویز سایه خشک از بهترین روش‌های طرز تهیه مویز خانگی است. این روش به ویژه مناسب افرادی است که در آپارتمان زندگی می‌کنند و به فضای باز و تابش مستقیم آفتاب دسترسی ندارند. در این روش، پس از شست‌و شو و ضد عفونی کردن خوشه‌های انگور باید یک رشته طناب را در مکان مناسبی وصل کنید که جریان هوا برقرار باشد.

سپس، خوشه‌های انگور را روی طناب آویزان کرده و حدود ۵۰ تا ۶۰ روز منتظر بمانید تا حبه‌های انگور به مویز تبدیل شوند. پس از گذشت این مدت، دانه‌های مویز را از ساقه‌ها جدا کرده و آن‌ها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید.

نکات مهم در طرز تهیه مویز سیاه در خانه

اگر می‌خواهید انگور را در آفتاب خشک کنید، به جای قرار دادن خوشه‌ها در سینی می‌توانید آن‌ها را در مکانی عاری از گرد و غبار روی طناب آویزان کنید.

در طرز تهیه مویز خانگی، بهتر است از انگور سیاه دانه درشت استفاده کنید. انگور شاهانی مناسب‌ترین نوع انگور برای تهیه مویز است.

خشک کردن انگور در سایه از بهترین روش‌های تهیه مویز است و به محافظت از خواص و ویتامین‌های انگور کمک می‌کند.

در صورت استفاده از میوه خشک‌کن برای درست کردن مویز، انگور را بیش‌تر از ۴۸ ساعت در دستگاه نگه ندارید.

در هنگام تهیه مویز خانگی، مراقب باشید انگورها بیش از اندازه خشک نشوند و محصول نهایی از رطوبت و نرمی کافی برخوردار باشد.

ارزش غذایی مویز به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ تفریح بچه‌ها

مویز یکی از خوشمزه‌ترین انواع خشکبار است که می‌تواند به تنهایی به عنوان میان وعده، با چای یا در انواع کیک‌ها و شیرینی‌ها مصرف شود. این خوراکی لذیذ و ارزشمند به واسطه حجم قابل توجه ویتامین A، ویتامین C، آهن، کلسیم، پروتئین، فیبر، ویتامین E و … از خواص بسیار زیادی برای بچه‌ها هم برخوردار است.

مجموعه این مواد به بهبود عملکرد دستگاه گوارش، درمان و پیشگیری یبوست، بهبود بیماری‌های التهابی، بهینه‌سازی جذب آهن موجود در دیگر مواد غذایی، سلامت دهان و دندان، درمان ریزش مو و کمک به رشد موها، مقابله با عارضه کم خونی، تقویت استحکام استخوان‌ها و سلامت چشم کمک می‌کنند.

از دیگر فواید مویز می‌توان به بهبود عملکرد مغز و حافظه، تقویت سلامت قلب، کنترل قند خون، برطرف کردن حالت تهوع، جلوگیری از ضعف و خستگی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

بنابراین، همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مویز می‌تواند گزینه خوبی برای پپک خوارکی مدرسه بچه‌ها یا تغذیه میان وعده افراد شاغل و کارمند در محل کار باشد.

 

مطالب مفید