خرید گاز از مشترکان خانگی به صورت پایلوت در دو استان

به گزارش خبرنگار سرگرمی روز احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی امروز در نشست خبری گفت: صنعت پتروشیمی به علت اینکه پر مزیت بوده و بازیگر اول صادرات غیرنفتی و بازار سرمایه است، اهمیت زیادی دارد لذا باید در این بخش افزایش صادرات، ارزآوری، اشتغال و…. را داشته باشیم.

وی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه ۳۵ میلیون تن باید به ظرفیت محصولات پتروشیمی افزوده شود این در حالی است که در ۶ برنامه گذشته ۹۶ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده است که یعنی در دوره ۵ ساله باید دوبرابر ظرفیتی که در مدت مشابه تولید شده افزایش تولید داشته باشیم.

ابهری خاطر نشان کرد: برای پیشبرد این موضوع ابتدا باید زیرساخت‌های آن را فراهم کرد که مهمترین آن تأمین خوراک پایدار است. در رابطه با این موضوع ۱۰ تفاهم نامه با وزارت نفت به امضا رسانده‌ایم که اگر به نتیجه برسد ۸ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در میادین گازی صورت می‌گیرد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت گاز کشور افزوده می‌شود که بخشی از ناترازی گاز کشور را نیز می‌تواند جبران کند.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به برنامه جدیدی که به تازگی با بانک مرکزی توافقات آن انجام شده است، افزود: اقدامی در دستور کار داریم که قرار است به صورت پایلوت در دو استان کرمانشاه و خراسان اجرا شود، به طوری که اگر مشترکان خانگی در فصل سرد سال نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی داشته باشند، گاز صرفه‌جویی شده به قیمت خوراک پتروشیمی خریداری می‌شود و این پول به جیب مردم می‌رود.

وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این طرح اگر مشترکی سال گذشته هزار متر مکعب مصرف داشته است و اکنون با صرفه‌جویی به ۵۰۰ متر مکعب رسیده است گاز صرفه‌جویی شده به ازای هر متر مکعب بین ۴ تا ۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار سرگرمی روز که آیا انتخاب استان‌های سردسیر می‌تواند منجر به صرفه‌جویی شود، گفت: اگر در دو طرح پایلوت موفق شویم این اقدام را در تمامی استان‌های سردسیر اجرا می‌کنیم، چراکه خرید گاز با قیمت مناسب مردم را ترغیب به صرفه‌جویی می‌کند.

مطالب مفید