دلمه کدو سبز: با این طعم بی‌نظیر، سفره‌تان را به باغی از رنگ و عطر تبدیل کنید

دلمه کدو سبز یکی از انواع دلمه‌های جذاب سنتی با طعمی نوستالژی و قدیمی است. دلمه کدو سبز به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود. شما می‌توانید این دلمه‌ها را با توجه به اندازه کدو هایتان، مدل های مختلفی طبخ کنید. در این مقاله از مجله اینترنتی اکالا، طرز تهیه دلمه کدو سبز را به صورت مرحله به مرحله، به روش‌های مختلف همراه با تمام نکات مهم آموزش خواهیم داد.

مواد لازم جهت تهیه دلمه کدو سبز

کدو سبز ۶ عدد متوسطپیاز ۲ عدد متوسطگوجه فرنگی۳ عددبرنج ۱ پیمانهآب جوش½ پیمانهگوشت چرخ کرده۲۵۰ گرمرب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوریترخون، گشنیز، نعناع، شوید۱ پیمانهنمک، فلفل سیاه، زردچوبه، دارچین به مقدار لازمروغنبه مقدار لازمزرشکبه مقدار دلخواه (اختیاری)

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

طرز تهیه دلمه کدو سبز مجلسی و خوشمزه

مدت زمان آماده سازی مواد اولیه و تهیه نهایی این دلمه‌ها ۶۰-۹۰ دقیقه است. مقدار مواد اعلام شده در این آموزش مناسب برای ۴-۳ نفر است که شما به راحتی با جمع و ضرب ساده ای می‌توانید مقدار مواد را افزایش دهید و در حجم های بیشتری این دلمه های جذاب را تهیه کنید. درجه سختی تهیه این دلمه‌ها در دسته بندی متوسط قرار دارد.

مرحله اول: آماده سازی برنج

برای اینکه برنج زودتر پخته شود، بهتر است آن را از قبل خیس کنید. برنج را تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. برنج شسته شده را درون کاسه مناسبی بریزید و مقداری آب ولرم به کاسه اضافه کنید تا روی سطح برنج را بگیرید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوفته سماق کردی خوشمزه؛ با گوشت مرغ

مرحله دوم: آماده سازی پیاز

پیاز را بشویید و پوست بگیرید. پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. تابه مناسبی را روی حرارت گذارید و کمی روغن درون آن بریزید. پیازهای نگینی خرد شده را به تابه اضافه کنید و چند دقیقه‌ای تفت دهید تا پیازها سبک و طلایی شود.

مرحله سوم: افزودن ادویه‌ها و گوشت چرخ کرده

گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کرده و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین را به محتوای درون تابه اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود.

مرحله چهارم: افزودن سبزی دلمه و برنج

سبزی‌های دلمه را بشویید و با کمک چاقو ریز خرد کنید. سبزی خرد شده و برنج خیس خورده را به گوشت اضافه کنید و مواد را به خوبی مخلوط کنید تا یک مایه یک دست به دست آید.

مرحله پنجم: آماده سازی کدوها

کدو سبز ها را بشویید و درون آبکش گذارید تا آب اضافی‌شان گرفته شود. اگر کدوهای شما بزرگ هستند می‌توانید با کمک چاقو آنها را از وسط به دو نیمه برش زنید سپس با کمک قاشق کمی درون کدوها را خالی و دیواره‌های کدو را نازک کنید. اگر کدوهای شما باریک و کوچک هستند آن‌ها را با کمک چاقو تیزی به صورت لایه لایه برش زنید.

برای اینکه دلمه‌ها شکل خود را حفظ کنند، بهتر است از کدو سبز های سفت و محکم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خوراک مرغ با رزماری و زنجبیل

مرحله ششم: پیچیدن دلمه‌ها

اگر کدوها را به دو نیمه برش زدید باید از مایه تهیه شده داخل کدوهای خالی شده بریزید و با پشت قاشق سطح آن‌ها را صاف کنید. اگر کدوها را به صورت ورقه‌ای برش زدید. هر سه ورق از آن‌ها را شبیه ستاره روی میز کار گذارید و مقداری از مایه دلمه در مرکز کدوها قرار دهید سپس لبه‌های کدو را مانند بقچه ببندید. برای فیکس کردن ورقه‌های دلمه در این حالت می‌توانید از خلال دندان کمک بگیرید.

مرحله هفتم: آماده سازی سس دلمه

گوجه‌فرنگی‌ها را بشویید و با کمک رنده، خرد کن یا میکسر پوره کنید. ته قابلمه مناسبی که قصد طبخ دلمه کدو را در آن دارید مقداری روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید. تفت دهید تا رب رنگ‌باز کند و بوی خامی‌اش گرفته شود سپس پوره گوجه را به تابه اضافه کنید و ۳-۶ دقیقه دیگر تفت دهید تا پوره گوجه نیز کمی تغییر رنگ دهد.

اگر دوست دارید دلمه‌های شما کمی ترش مزه باشد، می‌توانید کمی آب نارنج یا آب لیمو به سس دلمه اضافه کنید.

مرحله هشتم: پخت دلمه

کدوهای پر شده را در قابلمه بچینید. آب جوش را به آرامی به قابلمه اضافه کنید. دقت داشته باشید که دلمه‌ها نباید در آب شناور باشند. درب قابلمه را ببندید و قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. ۵۰-۶۰ دقیقه ای زمان دهید تا دلمه ها به آرامی بپزند. در طول پخت، چند بار به دلمه‌ها سر بزنید و در صورت نیاز به آن‌ها آب اضافه کنید.

شما این دلمه‌های کدو جذاب را می‌توانید در فر نیز تهیه کنید. برای این کار کافی است ظرف حاوی دلمه‌ها را در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۵-۳۵ دقیقه یا تا هر زمانی که دلمه ها طلایی و پخته شوند با دمای ۱۷۵-۱۸۰ درجه گذارید.

مرحله نهم: تزیین و سرو دلمه کدو

پس از پخت کامل، دلمه‌ها را از قابلمه خارج کرده و در ظرف سرو بچینید. با مقداری زرشک تفت داده شده دلمه‌های جذابتان را تزیین کنید. شما این دلمه کدو را با انواع نان یا برنج می‌توانید سرو کنید.

 

امیدواریم که آموزش فوق مورد توجه شما علاقه‌مندان به دنیای جذاب و رنگارنگ آشپزی قرار گرفته باشد و شما نیز با رعایت این مراحل بتوانید دلمه کدو سبز مجلسی و خوشمزه را در منزل تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. اگر شما در تهیه این دلمه از نکات و فوت و فن هایی استفاده می‌کنید که موجب خوشمزه تر شدن و بهتر شدن طعم دلمه می‌شود خوشحال می‌شویم که آن نکات را در بخش نظرات با ما و سایر دوستان علاقمند به اشتراک گذارید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید