راز روان‌شناسی: چگونه دل اطرافیانتان را به دست آورید؟

فرارو- ظرافت‌های مکالمات انسان‌ها بسیار شگفت انگیز است و با تجزیه و تحلیل گفتگو‌ها می‌توان هنر ارتباط برقرار کردن را آموخت.

به کزارش فرارو به نقل از یور تانگو، مکالمه دو طرفه یکی از هنر‌های مهم در برقراری ارتباط است. گفتگو‌های خوب با دوستان بسیار مهم است و حتی به افزایش میزان شادی در زندگی نیز کمک می‌کند. برای یک مکالمه سالم مهم است که بجای فکر کردن به منافع شخصی خود به منافع جمعی فکر کنید. مهم نیست چه کسی مقابل شما ایستاده است، در گفتگو با عزیزانتان به خود مانند یک تیم نگاه کنید.

با این حال چگونه می‌توان چنین مکالمه‌ای داشت؟ نکته مهم در این نوع مکالمه سوالی است که از طرف مقابلتان می‌پرسید. این سوال می‌تواند باعث شود طرف مقابل با احساس بهتری به صحبت ادامه دهد. لازم است این سوال درباره زندگی و تجربیات طرف مقابل باشد و با حس همدلی پرسیده شود.

زندگی مانند یک سری بازی است. هر فرد برد و باخت‌های مختلفی را در زندگی تجربه می‌کند. هدف این ترفند روانشناسی پرسیدن سوالی است که طرف مقابل را وادار می‌کند درباره موفقیت‌های شخصی خود صحبت کند. در حین صحبت درباره تجربیات مثبت فرد مقابل قطعاً حس و حال خوبی را تجربه می‌کند و ناخودآگاه این حس و حال خوب را با حضور شما مرتبط خواهند دانست.

انجام این ترفند چندان پیچیده نیست، اما برای پرسیدن سوال مناسب نیاز به مهربانی، توجه و فروتنی است. کشف پیروزی‌های دیگران و سوال پرسیدن درباره این تجربه‌ها نیاز به توجه زیادی دارد. پیش از امتحان کردن این ترفند مهم است که فرد یاد بگیرد چگونه شنونده خوبی باشد و بدون فکر کردن به زندگی و تجربیات شخصی خودش به صحبت‌های دیگران گوش بدهد. شنونده خوبی بودن نیز یک هنر ارتباطی مهم است که نیاز به تواضع و فروتنی دارد. فرد باید موفقیت‌های خود را کنار بگذارد و بدون هیچ پیش داوری به طرف مقابل گوش بدهد.

تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد در حین مکالمه تنها ساکت بودن از فرد یک شنونده خوب نمی‌سازد. نکته مهم پرسیدن سوالات مرتبط و مناسب و تعامل با شخص مقابل است. تمام افراد در زندگی خود تجربه‌های سخت و خاطرات غم‌انگیزی دارند بنابراین اگر در حین گفتگو به موفقیت‌های آنها اشاره شود و مشتاقانه درباره دستاوردهایشان پرسیده شود، قطعاً حس خوبی نسبت به شخص مقابل و گفتگویشان پیدا خواهند کرد.

مطالب مفید