زندگی دوباره به گیاهان پژمرده خانگی: ترفندهای ساده برای احیای سبزی منزل شما

اگر علاقه‌مند به نگهداری گیاهان در خانه هستید، می‌دانید که پژمردگی گیاهان یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که ممکن است برای هر نوع گیاه خانگی ایجاد شود. اگر این پژمردگی را جدی نگیرید و در جهت رفع آن اقدام نکنید ممکن است منجر به از دست دادن گیاه شود. در این مقاله از مجله اکالا تمام دلایل پژمردگی و ترفندهای احیا و درمان کردن گیاهان را به شما آموزش خواهیم داد.

بررسی دلایل پژمردگی گیاهان و جلوگیری از فرایند آسیب دیدن گیاهان

پیش از شروع درمان بهتر است دلیل پژمردگی گیاه را بررسی کنید. برگ‌های گیاهان به دلایل مختلفی ممکن است شروع به زرد شدن کند و گیاه شادابی و طراوتش را از دست دهد. یکی از رایج‌ترین دلایل پژمردگی گیاهان، کمبود آب است. گیاهان مختلف به آبیاری‌های متفاوتی نیاز دارند. هنگامی که گیاه آب کافی دریافت نکند، برگ‌های آن پژمرده و آویزان می‌شود.

از طرفی آبیاری بیش از حد گیاه نیز می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه و در نتیجه پژمردگی گیاه شود. پس شما باید با توجه به نوع گیاه اطلاعات دقیق زمان آبیاری آن را بدانید و طبق برنامه ریزی صحیحی گیاهانتان را آبیاری کنید.

دمای فضایی که گیاه در آن قرار دارد نیز بسیار مهم است. برخی گیاهان باید در فضای گرم‌تر و مرطوب‌تری باشند و برخی در فضاهای سردتر رشد بهتری دارند. پس هر کدام از این گیاهان در فضای نامناسبی باشد قطعا آسیب می‌بیند و این موضوع موجب پژمرده شدن برگ‌های گیاه می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید در طول زمان نگهداری باید مواد مغذی و مورد نیاز گیاهان را برایشان تأمین کنید. کمبود مواد مغذی در خاک می‌تواند باعث ضعف گیاه و پژمردگی آن شود.

نور، نیز یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای رشد و نمو گیاهان است. شما با کسب اطلاعات در مورد میزان نور دریافتی گیاه باید آن را در فضای مناسبی قرار دهید. نور ناکافی می‌تواند باعث کاهش فتوسنتز و در نتیجه ضعف گیاه شود.

اگر تمام مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد را رعایت کردید؛ اما شاهد پژمرده شدن گیاهانتان بودید دلیل دیگر این فرایند آفات و بیماری‌های گیاهی می‌تواند باشد. این آفات به ریشه، ساقه و برگ‌های گیاه آسیب رسانده و باعث پژمردگی آن شوند.

زرد شدن برگ‌های پایینی گیاه در برخی موارد به دلیل پیری طبیعی است و در این موارد بهتر است برگ‌های زرد و پژمرده پیر شده را از گیاه جدا سازید.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها آفت گیاهتان را پیدا و درمان کنید

روش‌های احیای گیاهان پژمرده

اگر با بررسی مواردی که در بالا به آن پرداختیم باز شاهد پژمردگی گیاهانتان بودید بهتر است ابتدا گیاه را از گلدان خارج کنید و ریشه‌های آن را بررسی کنید. ریشه‌های پوسیده را جدا کرده و گیاه را در خاک جدید بکارید و با استفاده از کود مناسب، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

شاخه‌های خشک و آسیب دیده را هرس کنید تا انرژی گیاه صرف رشد قسمت‌های سالم شود. در صورت مشاهده آفات یا بیماری، گیاه را با سم مناسب سم‌پاشی کنید. میزان آبیاری را تنظیم کنید و اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود.

بیشتر بخوانید: معجزه جالب کاغذ در رشد گیاهان آپارتمانی

۷ ترفند برای جلوگیری از پژمرده و زرد شدن گیاه

در ادامه به چند ترفند طلایی برای جلوگیری از پژمرده و زرد شدن گیاه اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

به صورت کلی سعی کنید دمای محیط نگهداری گیاه را ثابت نگه دارید و از جا به جا کردن گیاه در فضاهای با دمای مختلف خودداری کنید. همچنین باید از قرار دادن گیاه در نزدیکی وسایل گرمایشی یا سرمایشی بپرهیزید.قبل از آبیاری، به صورت چشمی یا با کمک گرفتن از ابزار مناسب این کار، رطوبت خاک را بررسی کنید و فقط زمانی گیاه را آبیاری کنید که سطح خاک خشک شده باشد. برای آبیاری گیاهان از آب ولرم و بدون کلر استفاده کنید.گیاه را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت مشاهده هرگونه آفت یا بیماری روی برگ ها یا ساقه گیاه، از سموم و آفت کش‌های مناسب استفاده کنید.زهکشی گلدان یکی دیگر از مهم‌ترین عواملی است که موجب تخلیه آب اضافی گلدان و سلامت ریشه می شود. قبل از قرار دادن گیاه در گلدان حتما آن را چک کنید تا آب اضافی به راحتی از آن خارج شود.به خاطر داشته باشید که تعویض گلدان و جابجایی گیاه به گلدان دیگر می‌تواند باعث شوک به گیاه شود. این شوک منجر به زرد شدن و پژمرده شدن برگ‌ها می‌شود. پس از تعویض گلدان، به گیاه زمان دهید تا به محیط جدید عادت کند.به طور مرتب برگ‌های گیاه را گردگیری کنید و اجازه ندهید که گرد و غبار محیط روی برگ‌های گیاهانتان نقش ببندد.کود دهی بیش از حد برای گیاه شما ضرر دارد، شما باید به مقدار مورد نیاز گیاهتان به آن کود دهید.

به صورت کلی هر گیاهی نیازهای خاص خود را دارد. شما با مطالعه و شناخت نیازهای گیاه خود، می‌توانید به راحتی از آن مراقبت کنید. با مراقبت صحیح از گیاهان، می‌توانید از پژمردگی آن‌ها جلوگیری کنید.

امیدواریم که اطلاعات ارائه شده در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا برایتان مفید واقع شده باشد. در صورت آغاز درمان گیاه به خاطر داشته باشید که برای درمان موثر، ابتدا باید علت پژمردگی گیاه را تشخیص دهید و در این بازه زمانی صبر و حوصله و استمرار داشته باشید.

احیای گیاهان پژمرده زمان‌بر است. ممکن است چند روز یا چند هفته زمان ببرد تا گیاه به حالت عادی خود بازگردد. اگر با وجود رعایت کردن موارد فوق گیاهتان هر روز پژمرده تر شد بهتر است برای رفع این مشکل با یک متخصص گیاه شناسی در این زمینه مشورت کنید.

من سمانه هستم، از بچگیم عاشق این بودم که توی تلویزیون آشپزی رو آموزش بدم.
هر روز پیش‌بند آشپزخونه مادرم رو میبستم و ساعت‌ها جلوی دوربین تخیلی ذهنم، آموزش آشپزی میدادم!
بزرگ‌تر که شدم به صورت تخصصی‌تر رویاهامو دنبال کردم و هر روز براشون بیشتر تلاش کردم تا  فهمیدم علاقه زیادی به دنیای شیرینی‌ها و شیرین کردن کام آدم‌ها دارم.
حالا خیلی  خوشحالم که این فرصت رو دارم تا با  تلفیق آشپزی کردن، نوشتن و عکاسی که الان  بخش بزرگی از دنیای من شده بتونم این حس خوب رو با شما به اشتراک بزارم.

مطالب مفید