این غول مهیب پرنده: بررسی بزرگ‌ترین هواپیمای نظامی آمریکا

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 09 مهر 1403 ساعت 10:58

اینجا نگاهی خواهیم داشت به هواپیمای C-5M Galaxy که عنوان بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا را به خود اختصاص داده است. این هواپیما واقعا چقدر بزرگ است؟

سال‌هاست که ایالات متحده آمریکا به‌عنوان کشوری که با اختلاف، بیشترین بودجه نظامی را در دنیا به خود اختصاص داده شناخته می‌شود. به گزارش Statista، بودجه نظامی کشور آمریکا در سال 2023 معادل 916 میلیارد دلار بوده؛ درحالیکه دومین کشور این لیست، چین بودجه نظامی معادل فقط 296 میلیارد دلار داشته است. بر همین اساس منطقی به نظر می‌رسد که تعدادی از بزرگترین، جذاب‌ترین و بهترین تجهیزات نظامی متعلق به کشور آمریکا باشد. امروز اما بحث ما به‌طور خاص مربوط به بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا خواهد بود.

نیروی هوایی آمریکا تا کنون هواپیماهای بسیار بزرگی تولید کرده و به آسمان فرستاده است. نمونه‌ای از این پرنده‌های غول‌پیکر مدل C-130 هرکولس است فاصله بال‌هایش به حدود 40 متر رسیده و توانایی حمل بیش از 70 تن بار را دارد. این هواپیمای شگفت‌انگیز که برای ماموریت‌های حمل و نقل استفاده می‌شد، بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا به شمار می‌رفت که  روی یک ناو هواپیمابر فرود آمده است. در عین حال عنوان غول‌پیکرترین هواپیمای تاریخ ایالات متحده بدون شک به C-5M Super Galaxy می‌رسد که جانشینی برای مدل C-130 است.

مدل سوپر گلکسی حاصل تحقیقات گسترده و فرآیندهای مدرن‌سازی باورنکردنی‌ست که مهندسین خبره لاکهید مارتین روی مدل C-5 Galaxy اوریجینال انجام دادند. مدل اوریجینال در حقیقت هواپیمایی متعلق به دوران جنگ سرد است که برای جابجایی جنگ‌افزارهای گرانقیمت و فوق‌العاده سنگینی مثل تانک 50 تنی M60 به کار می‌رفت.

قدرت و پیمایش هواپیمای C-5M سوپر گلکسی شما را انگشت به دهان خواهد کرد

تولید مدل مدرن هواپیما C-5 گلکسی تحت عنوان «سوپر گلکسی» سرانجام اوایل دهه 2000 میلادی به پایان رسیده و پرواز آن نیز از ماه نوامبر 2006 شروع شد. در آن زمان مدیر عامل لاکهید مارتین ادعا کرده بود که مدل بروزرشده هواپیمای گلکسی قادر خواهد بود پاسخ‌گوی تمامی نیازهای حمل و نقل و ترابری ارتش آمریکا تا سال 2040 باشد.

این ادعا البته در آن زمان به‌عقیده بسیاری افراد غیرواقعی به نظر می‌رسید. با این وجود نخستین پروازهای واقعی این هواپیمای غول‌پیکر عیار آن را به‌طور کامل به رخ کشیدند. سوپر گلکسی در نخستین پروازهای خود دو ویژگی مهمش را به بهترین شکل ارائه داد: ابعاد باورنکردنی و قدرت فوق‌العاده زیاد.

این هواپیما از چهار موتور F-138-GE100s جنرال الکتریک استفاده کرده که هریک پیشرانه‌ای 228 کیلونیوتنی تولید می‌کنند. این موتورهای قدرتمند علاوه بر آنکه قدرتی باورنکردنی داشتند، توانایی پیمایش استثنایی 7000 مایل دریایی را نیز به سوپر گلسی داده بودند که به‌مراتب بیشتر از مدل اصلی سال 1968 بود.

بد نیست بدانید که مدل C-5 گلکسی توانایی حمل تنها 18 تن بار را داشت و پیمایش 3700 مایل دریایی را ارائه می‌کرد. موتور این هواپیما نیز از نوع توربوفن TF39-GE-1C بوده که  مجددا توسط جنرال الکتریک تولید شده بود. با این وجود مهم‌ترین تفاوت‌های مدل‌های گلکسی و سوپر گلکسی مربوط به فضای داخلی و چگونگی بهره بردن از موتور بوده است.

بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا و توانایی استثنای حمل بار آن

مدل اوریجینال هواپیمای گلکسی اساسا برای جانشین دیگر غول پرنده لاکهید مارتین، مدل C-130 هرکولس طراحی و ساخته شده بود. مدل C-130A در آن زمان هواپیمایی غول‌آسا به شمار می‌رفت و با 30 متر طول و فاصله بال‌های حدود 40 متر ابعادی غیرقابل تصور داشت. این هواپیما همچنین از موتورهای توربو T56-A-1A بهره می‌برد و قادر به دستیابی به حداکثر سرعت 616 کیلومتر بر ساعت و حمل نزدیک به 50 تن بار بود. در عین حال هواپیمای هرکولس نتوانست استانداردهای سخت‌گیرانه ارتش آمریکا را پاس کند.

در نتیجه این اتفاق، مدل C-130 Hercules تحت تحقیق و توسعه مجدد قرار گرفت؛ فرآیندی که در نهایت منجر به معرفی مدل C-130J Super Hercules در سال 1996 شد. این هواپیما توانایی حمل 20 تن بار را داشت و پیمایشی حدود 2100 میل دریایی ارائه می‌کرد.

در عین حال مدل سوپر گلکسی به‌مراتب بزرگتر از سوپر هرکولس است. فضای قسمت حمل بار در این هواپیما نسبت به مدل اصلی خود حدود 20 درصد افزایش یافته و حداکثر میزان حمل بار آن حدود 127 تن است. از سوی دیگر فاصله نوک بال‌های این هیولا بیش از 67 متر است و طول آن نیز به حدود 76 متر می‌رسد. البته از این طول، بیش از 44 متر تنها به فضای حمل بار اختصاص دارد.

علاوه بر این ابعاد حیرت‌انگیز، غول پرنده لاکهید مارتین همچنین با تمرکز ویژه روی کاربری طراحی شده؛ به‌طوری که درب‌های عقبی و جلویی آن به‌طور همزمان قابل باز شدن بوده و می‌توان در یک زمان هم بارهای این هواپیما را خالی کرده و هم آن را بارگیری نمود.‌ بزرگترین هواپیمای نظامی آمریکا همچنین از قابلیت سوخت‌گیری در آسمان نیز برخوردار است.

در گجت نیوز بخوانید: این ۸ جنگنده چینی، کپی برابر اصل هواپیماهای جنگی آمریکا و روسیه هستند آشنایی با پیشرفته‌ترین فناوری‌های هواپیماهای جنگی آمریکا اینها بدترین هواپیماهای نظامی جهان در طول تاریخ هستند بزرگترین ارتش های جهان از نظر تعداد نیروی نظامی + رتبه ایران در سال ۲۰۲۴ نگاهی به تاریخچه ایرباس A380؛ بزرگترین هواپیمای مسافربری تاریخ ۱۰ مورد از بزرگترین هواپیماهای جنگ جهانی دوم + عکس

مطالب مفید