تولید تراشه‌های هوش مصنوعی هوآوی کلید خورد؛ آیا چیپست‌های انویدیا در بازار چین جایگاه خود را از دست خواهند داد؟

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 09 مهر 1403 ساعت 19:14

هواوی قصد دارد با تراشه های جدید هوش مصنوعی Ascend 910C خود به سلطه انویدیا در کشور چین خاتمه دهد. عرضه تراشه‌های هواوی به‌زودی آغاز خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های رسیده هواوی در صدد است که تراشه های جدید و پیشرفته هوش مصنوعی Ascend 910C خود را هرچه سریع‌تر در اختیار موسسات برجسته تحقیقاتی و تکنولوژی چین قرار داده و وابستگی آن‌ها به تراشه‌های انویدیا را کاهش دهد. این اقدامات ممکن است در نهایت به کنار گذاشته شدن کامل چیپست‌های NVIDIA در کشور چین منتهی شود.

تراشه های هوش مصنوعی هواوی با هدف کنار زدن انویدیا در راه هستند

چین یکی از طلایه‌داران دنیا در زمینه هوش مصنوعی به شمار رفته و به پیشرفت‌های بزرگی در این حوزه رسیده است. این مساله باعث شده که موسسات و کمپانی‌های بزرگ فناوری کشور چین نیازی دائمی به سخت افزارهای پردازش هوش مصنوعی داشته باشند.

در این میان برخی کمپانی‌های چینی فعال در حوزه AI مثل بایت‌دنس، Alibaba یا بایدو مدت‌هاست که به دنبال تهیه گسترده تراشه‌های هوش مصنوعی هستند و با توجه به تغییر دائمی سیاست‌های تبادل بین‌المللی در آمریکا، خرید چیپست از انویدیا برای چینی‌ها بسیار سخت‌تر از قبل شده است. غول فناوری کشور چین، هواوی این فرصت را غنیمت شمرده و در صدد است که با عرضه گسترده تراشه‌های هوش مصنوعی Ascend 910C نیاز این کمپانی‌ها به انویدیا را به حداقل برساند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط SCMP، هواوی اخیرا نمونه‌هایی از تراشه جدید خود را در اختیار برخی کمپانی‌های چینی که پیش‌تر از تراشه‌های انویدیا استفاده می‌کردند قرار داده است. در حال حاضر هیچ‌گونه اطلاعات دقیقی در خصوص تراشه‌های هوش مصنوعی Huawei در دستمان نیست. با این وجود طبق جدیدترین اخبار، این تراشه‌ها پیشرفت‌های قابل توجهی در مقایسه با نسل‌های قبل داشته و اکنون از لحاظ توان پردازشی هم‌تراز چیپست‌های پردازش گرافیکی هوش مصنوعی H100 انویدیا هستند.

این دستاورد بزرگ هواوی در شرایطی رخ می‌دهد که ممکن است قوانین مالی جدید آمریکا انویدیا را از فروش شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی H100 AI به چینی‌ها منع کند.‌ لازم به ذکر است که این تراشه‌ها به‌طور اختصاصی برای بازار چین طراحی و تولید شده‌اند. توسعه این تراشه‌های هواوی می‌تواند شرکت‌های چینی که همین الان هم به خاطر تاخیرهای مکرر و عدم قطعیت در سیاست‌های خرید و فروش تراشه‌های انویدیا ناراحت و عصبانی هستند را به خرید یک محصول داخلی ترغیب کند. در صورتی که چنین اتفاقی واقعا رخ دهد، هواوی می‌تواند با تسخیر بازار چین به‌عنوان رقیبی جدی برای انویدیا قد علم کند.

هواوی البته پیش‌تر با تراشه های هوش مصنوعی Ascend 910B عملکردی نه‌چندان قابل قبول را ارائه کرده بود؛ به‌طوری که تعداد زیادی از مشتریانش به‌خاطر محدودیت‌های عملکرد این تراشه‌ها بار دیگر سراغ چیپست‌های AI انویدیا رفتند. با این وجود باید منتظر ماند و دید نسل جدید این چیپست‌ها قادر به رقابت با محصولات انویدیا خواهد بود یا خیر.

در گجت نیوز بخوانید: پایگاه داده مخصوص هوش مصنوعی هواوی معرفی شد مشخصات لو رفته کارت گرافیک های انویدیا RTX 5080 و RTX 5090 گیمرها را ناامید خواهد کرد تمامی سخت‌افزارهای جدید معرفی شده بر پایه هوش مصنوعی در مراسم کامپیوتکس ۲۰۲۴ ایلان ماسک: هوش مصنوعی تا سال آینده از هر انسانی باهوش تر می‌شود

مطالب مفید