نقش شگفت‌انگیز موبایل در مدیریت هوشمند خانه‌ها

جذابیت زندگی کردن در یک ساختمان هوشمند از یک سو به مدرن بودن آن برمی گردد و از طرفی نیز به راحتی و امنیت بیشتری که می‌توان در این خانه‌ها به آن دست یافت. البته هدف اصلی هوشمند سازی ساختمان ها، بهبود مصرف انرژی و مدیریت بهینه‌تر بخش‌های مختلف خانه است. حالا در کنار تمامی تجهیزاتی که در یک خانه هوشمند به کار می‌رود، گوشی های هوشمند جزو ابزارهایی هستند که می‌توان از آنها در این زمینه استفاده‌های زیادی داشت.

نقش موبایل در کنترل دستگاه های خانگی در یک خانه هوشمند بسیار قابل توجه است. در واقع به نوعی می‌توان گوشی را به کنترل از راه دور تجهیزات و دستگاه‌های مختلف خانه تبدیل کرد. اما چطور این امر امکان‌پذیر است و چه دستگاه‌هایی را می‌توان با استفاده از گوشی از راه دور کنترل کرد. در این مقاله هر چیزی که باید در مورد نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی بدانید را بررسی می‌کنیم.

البته یکی از محدودیت‌ها این است که در صورت خرابی گوشی یا خاموش شدن آن، تا زمان تعمیر موبایل و رفع مشکل دستگاه امکان دسترسی به فیلم‌ها و تصاویر را ندارید.

نقش موبایل در کنترل دستگاه های خانگی چیست؟

قابلیت‌های هوشمندسازی ساختمان به همراه اپلیکیشن‌های مختلفی که در این زمینه طراحی شده و در دسترس‌اند این امکان را به ما می‌دهد تا بتوانیم از یک گوشی هوشمند میان رده، برای کنترل کردن اکثر دستگاه‌ها و لوازم خانگی از راه دور استفاده کنیم. در واقع زمانی که لوازم خانگی که از آنها استفاده می‌کنیم یک سری حداقل‌ها را داشته باشند، می‌توان با نصب یک اپلیکیشن روی گوشی، این وسایل و دستگاه‌ها را از راه دور کنترل کرد. به این ترتیب گوشی تبدیل به ریموت این لوازم خواهد شد. برای مثال می‌توان به نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی همچون لباسشویی، تلویزیون یا روشنایی‌ها اشاره کرد. شما می‌توانید با کمک گوشی، اکثر دستگاه‌ها و لوازمی که در خانه استفاده می‌کنید را از راه دور کنترل کنید.

برای استفاده از موبایل در کنترل دستگاه های خانگی به چه امکاناتی نیاز است؟

شما برای بهره‌مندی از نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی به یک سری قابلیت‌ها و امکانات حداقلی نیاز دارید. البته قطعا بسته به نوع وسایلی که از آنها استفاده می‌کنید، تکنولوژی‌های به کار رفته در آنها و از همه مهم‌تر نوع سیستم هوشمندی که انتخاب می‌کنید، دسترسی‌های متفاوتی در اختیار شما خواهد بود. اما برای یک دسترسی حداقلی شما باید چندین مورد را در نظر بگیرید. اول از همه این که کدام وسایل امکان کنترل از راه دور با گوشی را دارند و آیا این دستگاه‌ها به حداقل ویژگی‌های مورد نیاز برای کنترل از طریق موبایل مجهزند یا خیر.

در واقع این دستگاه‌ها باید در کمترین حالت امکان اتصال بی سیم را داشته باشند تا بتوان آنها را به صورت بی سیم به گوشی وصل کرد. می‌توانیم از برخی تجهیزات و دستگاه‌ها مانند گیرنده های لمسی ریموت‌پذیر IR برای وسایل استفاده کنیم. از طرفی کار دیگری که باید برای وصل کردن وسایل به گوشی انجام دهید، نصب کردن یک سری واسط‌ها از جمله ماژول‌ها یا سوئیچ‌هاست تا به این ترتیب بتوان این وسایل را به سیستم مرکزی وصل کرد.

مراحل کلی اتصال وسایل خانگی به موبایل

بدون در نظر گرفتن این که کدام وسیله را می‌خواهید به گوشی وصل کنید، برای بهره‌مند شدن از نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی شما باید چندین مرحله اصلی زیر را دنبال نمایید:

در اولین قدم نوع دستگاه‌هایی که می‌خواهید آنها را به گوشی وصل کنید را مشخص کنید. برای مثال کنترل روشنایی و نورپردازی خانه با موبایل، کنترل وسایل برقی آشپزخانه با گوشی، کنترل تلویزیون با موبایل یا کنترل دوربین مدار بسته با گوشی؛ در تمام این موارد شما به تجهیزات و استراتژی های مختلفی نیاز داریدحالا بررسی کنید و ببینید که کدام دستگاه‌ها امکان اتصال بی سیم را دارند و کدام دستگاه‌ها برای اتصال به تجهیزات جانبی اضافی مانند واسط‌ها یا رابط‌ها نیاز دارندبعد از تهیه ابزارها و وسایل فیزیکی مورد نیاز برای اتصال، شما باید نوع سیستم هوشمند مورد نظرتان را تعیین کنید. در این مرحله مطمئن شوید که بهترین و مناسب‌ترین سیستم هوشمند را برای خانه انتخاب خواهید کرد، چرا که نوع سیستمی که در نهایت از آن استفاده می‌کنید نقش مهمی در میزان بهره‌مندی شما از قابلیت هوشمندسازی ساختمان خواهد داشت.حالا در این مرحله باید با توجه به نوع سیستم هوشمند و دستگاهی که آن را به گوشی وصل می‌کنید، یک نرم افزار مناسب به همراه پیکربندی‌های مورد نیاز آن را روی گوشی نصب کنید.بعد از نصب برنامه‌ها و سیستم‌های هوشمندسازی، باید رویدادها و برنامه‌هایی که می‌خواهید به صورت خودکار مدیریت شوند را تعیین کنید.حالا یک بار همه ارتباطات، اتصالات و کنترل‌ها را تست کنید و مطمئن شوید که همه چیز درست کار می‌کندبعد از بررسی همه جوانب، سیستم هوشمند شما آماده راه‌اندازی است و می‌توانید از آن استفاده کنید.

کدام سیستم‌ها و دستگاه‌ها را می‌توان با موبایل کنترل کرد؟

نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی بسیار گسترده است و تقریبا می‌توان گفت که اکثر لوازم و سیستم‌های اصلی خانه را می‌توان با کمک گوشی از راه دور کنترل کرد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

کنترل تلویزیون با موبایلکنترل سیستم سرمایش خانه (اسپیلت) با گوشیکنترل پکیج با موبایلکنترل روشنایی و نورپردازی خانه با گوشیکنترل وسایل آشپزخانه مانند لباسشویی، ظرفشویی یا فر با موبایلکنترل دوربین مدار بسته با گوشی

علاوه بر این موارد، گزینه‌های مختلف دیگری هم وجود دارد که می‌توان از گوشی به عنوان ریموت لمسی از راه دور آنها استفاده کرد. برای مثال شما می‌توانید پرده‌های برقی را هم به موبایل وصل کنید. با این حال همان‌طور که پیش از این هم گفته شد، همه چیز به نوع دستگاه‌ها، نوع سیستم هوشمند و نیازهای شخصی شما بستگی دارد.

کنترل تلویزیون با موبایل

یکی از گزینه‌های اصلی برای استفاده از نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی، اتصال تلویزیون به موبایل است. به این ترتیب گوشی هوشمند شما به ریموت لمسی تلویزیون تبدیل می‌شود و شما می‌توانید کارهایی مانند پخش برنامه، تعویض کانال‌ها یا تنظیمات از راه دور را انجام دهید. یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین قابلیت‌های اتصال گوشی به تلویزیون، امکان تنظیم خودکار تایم روشن شدن و خاموش شدن آن است. به این ترتیب به نوعی می‌توان زمان استفاده از تلویزیون را، خصوصا برای کودکان از راه دور کنترل کرد.

 برای این منظور شما ابتدا به یک نرم افزار مناسب نیاز دارید تا بتوانید گوشی را راه‌هایی همچون اتصال مادون قرمز، اتصال از طریق وای فای یا اتصال غیر مستقیم از طریق وای فای، به تلویزیون وصل کنید. به این ترتیب گوشی شما تبدیل به کنترل تلویزیون می‌شود و شما می‌توانید کارهای مختلفی را با آن انجام دهید. برای مثال در زمانی که ریموت تلویزیون کار نمی‌کند یا برای تعمیر تلویزیون باید یک سری تنظیمات را انجام دهید، این اتصال قطعا می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

کنترل پکیج با موبایل

یکی دیگر از مواردی که می‌توان از نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی از آن استفاده کرد، کنترل کردن پکیج یا سیستم گرمایشی خانه با استفاده از گوشی است. زمانی که شما پکیج را به گوشی وصل می‌کنید، می‌توانید از راه دور دمای آن را کنترل کرده یا حتی در صورت لزوم پکیج را خاموش و روشن کنید. البته شما برای این منظور نیاز به نصب یک قطعه مخصوص الکترونیکی دارید که با نصب کردن آن می‌توانید پکیج را به یک دستگاه هوشمند تبدیل کرده و از راه دور با گوشی آن را کنترل کنید.

به این ترتیب با نصب کردن برنامه‌های مخصوص آن می‌توانید کارهای مختلفی مانند قطع و وصل کردن رله‌های یک و دو، ریست سیستم یا حتی گزارش‌گیری از دستگاه را انجام دهید. این سیستم هوشمند حتی می‌تواند در فرایند تعمیر پکیج یا عیب‌یابی سیستم هم به شما کمک کند. یکی از جذابیت‌های این سیستم هوشمند این است که در فصل سرما و زمانی که شما در خانه نیستید، می‌توانید با استفاده از گوشی، قبل از رسیدن به خانه سیستم گرمایشی را روشن کنید تا خانه گرم شود. با این حال به دلیل حساسیتی که پکیج دارد و برای حفظ امنیت و عملکرد درست آن بهتر است برای این کار از یک تکنسین ماهر در این زمینه کمک بگیرید تا با انجام مراحل هوشمندسازی پکیج، امکان کنترل از راه دور آن را برای شما فراهم کند.

کنترل سیستم روشنایی از راه دور با موبایل

یکی دیگر از جذابیت‌های هوشمندسازی خانه و استفاده از گوشی به‌عنوان ریموت دستگاه‌های خانگی، امکان کنترل از راه دور سیستم روشنایی خانه است. این امر مزیت‌های زیادی دارد و در موارد مختلفی می‌تواند برای کاربران مفید باشد. روشن و خاموش کردن از راه دور سیستم روشنایی خصوصا برای امنیت خانه و کنترل مصرف انرژی بسیار کارامد است. حتی برای کسانی که می‌خواهند از تخت خواب شان میزان روشنایی محیط را کم و زیاد کنند، نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی از جمله روشنایی‌های خانه بسیار پررنگ تر است. با این حال برای این که بتوانید سیستم روشنایی خانه و لامپ‌ها را از راه دور با موبایل کنترل کنید، به یک سری تجهیزات و برنامه‌های مخصوص نیاز دارید.

این تجهیزات به نحوی عمل می‌کنند که بتوانند علاوه بر اتصال به جریان برق، امکان اتصال به گوشی را هم داشته باشند. به این ترتیب هم از یک سو رله‌ها یا واسط‌هایی که نصب می‌شوند می‌توانند جریان برق را قطع و وصل کنند و هم از طرف دیگر به اینترنت متصل شوند. به این ترتیب با تهیه این ابزارهای مخصوص می‌توان سیستم روشنایی خانه را از راه دور با گوشی کنترل کرد. تنظیم میزان نور یا خاموش و روشن کردن لامپ‌ها در قسمت‌های مختلف خانه از جمله کارهایی است که می‌توان با گوشی انجام داد.

کنترل دستگاه های خانگی آشپزخانه با موبایل

همانطور که گفته شد با نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی شما می‌توانید به موارد بسیار متعددی دسترسی داشته باشید. در بخش آشپزخانه شما می‌توانید از گوشی برای کنترل از راه دور دستگاه‌های مختلف استفاده کنید. برای مثال اکثر ماشین‌های لباسشویی جدید، خصوصا آن مدل‌هایی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند این امکان را به کاربران می‌دهد تا بتوانند با اتصال لباسشویی به گوشی، این دستگاه‌ها را از راه دور کنترل کنند. بدون شک این قابلیت بسیار جذاب است، چرا که می‌توانید از راه دور لباس‌ها را در تایم مشخصی شست‌و‌شو دهید یا برنامه‌های مختلف شست و شو را با استفاده از گوشی تنظیم کنید.

ماشین ظرفشویی یا مایکرویو را نیز می‌توانید به کمک گوشی از راه دور کنترل کنید. با این حال یکی از بهترین دسترسی‌ها با استفاده از موبایل، امکان اتصال و کنترل از راه دور اجاق‌های هوشمند یا فرگازها با استفاده از موبایل است. در صورتی که فرگاز شما هوشمند باشد و بتوانید آن را به وای فای وصل کنید، می‌توان از طریق اتصال آن به گوشی، از راه دور دما، زمان پخت و مواردی از این دست را کنترل کرد.

کنترل دوربین مدار بسته با استفاده از موبایل

یکی دیگر از دسترسی‌های جذابی که به لطف پیشرفت تکنولوژی و امکان استفاده از نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی می‌توان به آن دست یافت، کنترل دوربین‌های مدار بسته از راه دور با استفاده موبایل است. در اکثر ساختمان‌ها، خصوصا اداره‌ها یا آپارتمان‌ها، از دوربین‌های مدار بسته برای کنترل رفت و آمدها و تامین امنیت ساختمان استفاده می‌شود. در سازه‌های ویلایی هم استفاده از دوربین‌های مدار بسته یک ضرورت است. برای این که کارایی این دوربین‌ها در تامین امنیت خانه بیشتر شود، یکی از بهترین گزینه‌ها امکان کنترل دوربین‌ها با استفاده از گوشی است. شما می‌توانید با وصل کردن دوربین‌های مدار بسته به گوشی، از راه دور این دوربین‌ها را کنترل کرده و به این ترتیب نظارت بهتری روی رفت و آمدها داشته باشید. شما می‌توانید با استفاده از گوشی زاویه دوربین‌ها (دوربین‌هایی که گردان هستند و امکان تغییر زاویه آنها وجود دارد) را تغییر داده یا فیلم‌ها و عکس‌ها را از راه دور ضبط کرده و ذخیره کنید. از طرفی امنیت و کارایی دوربین‌ها با اتصال شان به گوشی بیشتر می‌شود، چرا که از این طریق امکان خرابکاری توسط دیگران کمتر می‌شود. باز هم برای این منظور شما به تجهیزات و برنامه‌های مخصوصی نیاز دارید که می‌توان از طریق آنها، گوشی را به دوربین‌های مدار بسته متصل کرد.

مزیت های کنترل دستگاه های خانگی با موبایل

استفاده از نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی مزیت‌های زیادی دارد. به صورت کلی کنترل خانه با موبایل مزیت‌هایی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش امنیت خانهراحتی بیشتر و افزایش رفاه و آسایشصرفه‌جویی در مصرف انرژیاهمیت کنترل خانه با موبایل در مراقبت از فرزندانکاهش احتمال خرابی دستگاه‌ها و وسایل خانگی

افزایش امنیت خانه

شاید مهم‌ترین مزیتی که نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی دارد، افزایش امنیت خانه است. از اتصال دوربین‌های مدار بسته به گوشی گرفته تا کنترل سیستم سرمایش و گرمایش خانه و دستگاه‌های برقی، همگی می‌توانند موجب افزایش ایمنی و امنیت خانه شوند. برای مثال با اتصال دوربین‌های مدار بسته به گوشی می‌توان حتی در مسافرت‌ها نیز خانه را تحت نظر داشت و همه چیز را مشاهده کرد. در خصوص سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، خصوصا کنترل پکیج با موبایل، کنترل کردن همه چیز با گوشی اهمیت زیادی دارد و می‌تواند به افزایش امنیت این دستگاه‌ها و جلوگیری از وقوع حوادث خطرناک کمک زیادی کند.

 کنترل اجاق گاز با موبایل، کنترل از راه دور دستگاه‌های برقی با گوشی و … همگی این امکان را به کاربران می‌دهد تا با مدیریت کامل همه چیز از راه دور، حتی در زمان‌هایی که در خانه نیستند، از هر نوع اتفاق و حادثه‌ای جلوگیری کنند

راحتی بیشتر و افزایش رفاه و آسایش

بخش دیگر اهمیت هوشمندسازی خانه‌ها مربوط به افزایش رفاه و آسایش شماست. در یک خانه هوشمند همه چیز با نظم و راحتی بیشتری مدیریت می‌شود و قطعا زندگی کردن در آن بسیار راحت‌تر است. برای مثال تصویر کنید که می‌توانید از راه دور و بدون نیاز به جابه‌جا شدن، در زمان خواب نور و روشنایی خانه را کم کرده یا تمامی لامپ‌ها را خاموش کنید. از هر نظر که به نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی نگاه کنید، قطعا متوجه تاثیر این سیستم در افزایش آسایش و راحتی‌تان خواهید شد.

صرفه جویی در مصرف انرژی

اهمیت دیگری که هوشمندسازی خانه و استفاده از نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی دارد، نقش آن در کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و روشنایی خانه‌هاست. برای مثال زمانی که پکیج را با موبایل کنترل می‌کنید، می‌توانید در مواقع غیر ضروری، دمای پکیج را کم کرده یا حتی آن را خاموش کنید. در مورد سیستم سرمایش و گرمایش خانه هم همین موضوع صدق می‌کند. برای سیستم‌های روشنایی، اتصال آنها به گوشی و کنترل کردن لامپ‌ها از راه دور این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید در مواقعی که به روشن بودن تمام لامپ‌ها نیاز نیست، روشنایی را از راه دور کم کنید. به صورت کلی با کنترل کردن تمامی دستگاه‌ها از راه دور می‌توان به میزان زیادی در مصرف برق و انرژی صرفه‌جویی کرد.

اهمیت کنترل خانه با موبایل در مراقبت از فرزندان

نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی حتی در تربیت و مراقبت از فرزندان هم موثر است. برای مثال در نظر بگیرید که می‌توانید از طریق کنترل تلویزیون با موبایل، از راه دور استفاده کودکان از تلویزیون را کنترل و مدیریت کنید. شما می‌توانید تایم تماشای تلویزیون را از راه دور کنترل کرده و در ساعت مشخص، تلویزیون را خاموش کنید. حتی می‌توانید کانال‌هایی که کودک اجازه دسترسی به آنها را دارد را نیز به کمک موبایل کنترل کرد.

برای نوزادان یا کودکان کم سن و سال، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش خانه با موبایل این امکان را به والدین می‌دهد تا مطمئن شوند که دمای محیط اتاق آنها کاملا مناسب و ایده‌آل است. اتصال مانیتورهای اتاق نوزاد به گوشی گزینه دیگری است که می‌توان از این طریق کاملا آنها را تحت نظر داشت و مراقبت‌شان بود. حتی کسانی که در خانه حیوانات خانگی دارند هم می‌توانند از مزیت اتصال دوربین مدار بسته به گوشی، برای مراقبت و نگهداری از حیوانات در زمان‌هایی که در خانه نیستند استفاده کنند.

کاهش احتمال خرابی دستگاه‌ها و وسایل خانگی

در نهایت یکی دیگر از مزیت‌های مهمی که نقش موبایل در کنترل دستگاه‌های خانگی دارد، افزایش عمر وسایل برقی و دستگاه‌های خانگی است. زمانی که شما می‌توانید با استفاده از موبایل و به صورت هوشمند دستگاه‌های مختلف را کنترل کنید، احتمال این که این دستگاه‌ها دچار مشکل شوند کمتر می‌شود. حتی زمانی که دستگاه دچار مشکلاتی شد که به تعمیرات نیاز داشت، اجتمالا اتصال آنها به گوشی این امکان را به شما می‌دهد تا قبل از بروز مشکلات بیشتر، متوجه آن شده و آن را برطرف کنید.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

مطالب مفید