هفت رفتار خودشیفته‌ها که روابط‌شان را تخریب می‌کند

بیشتر مردم از واژه خودشیفته درخصوص دیگران، به‌راحتی استفاده می‌کنند و هرنوع بحث یا رفتار خودخواهانه را علت خودشیفتگی می‌دانند. اما ارتباط با فردی که واقعا خودشیفته است، بسیار عذاب‌آور و خسته‌کننده است.

به گزارش خبرآنلاین، خودشیفته‌ها در روابط خود با دیگران معمولا رفتار‌هایی از خود بروز می‌دهند که با شناخت این علایم می‌توانید خودشیفتگی‌شان را تایید کنید. از این رفتار‌ها می‌توان به ۷ مورد زیر اشاره کرد:

۱. آنها گاهی‌اوقات رفتار بی‌نقصی دارند

اولین رفتار گیج‌کننده خودشیفته‌ها این است که گاهی در نقش فردی عالی و بی نقص ظاهر می‌شوند و لحظه‌ای بعد با شما رفتار بسیار بدی دارند. این رفتار آنها واقعا آزاردهنده است، زیرا بیشتر مواقع منتظر آن رفتار عالی و بی‌نقص او می‌مانید. درواقع آنها با این نوع رفتار می‌خواهند به اهداف‌شان برسند.

۲. از همدلی‌تان سوء‌استفاده می‌کند

آنها شفقت و همدلی‌تان نسبت به خود را ویژگی زیبایی نمی‌دانند، بلکه از آن برای انجام دادن هر کاری که دوست دارند استفاده می‌کنند.

۳. هرگز خود را مقصر نمی‌دانند

بیشتر مردم اگر در حق کسی (عمدا یا سهوا) رفتار اشتباهی از خود نشان دهند، احساس شرم و گناه می‌کنند. اما خودشیفته‌ها هرگز در هیچ موردی احساس شرم ندارند و در صورت خطا، آن را نمی‌پذیرند و عذرخواهی نمی‌کنند.

۴. در واکنش به خطا‌های خود دروغ‌های عجیب و غریب می‌گویند

اگر فرد خودشیفته‌ای را زمانی که مرتکب خطایی شده گیر بیندازید، او برای توجیه رفتار خود، دروغ‌های عجیب و غریب می‌گوید و حتی این کار را آنقدر حرفه‌ای انجام می‌دهد که ممکن است شما احساس کنید خودتان در اشتباه هستید.

۵. وقتی به آنها نیاز دارید، ناپدید می‌شوند

خودشیفته‌ها از ناامید کردن دیگران در زمانی که به آنها نیاز دارند، نه‌تن‌ها ابایی ندارند، بلکه از این کار هم لذت می‌برند.

۶. خودشیفته‌ها مسائل احساسی را متفاوت از دیگران درک می‌کنند

علی‌رغم اینکه گفته می‌شود، خودشیفته‌ها بی‌احساس‌اند، آنها مملو از احساسات هستند. اما احساسات‌شان متفاوت از دیگران است. مثلا، اگر خودشیفته‌ای را به‌دلیل رفتارهایش تهدید به ترک کنید، او کاری می‌کند که خودتان احساس گناه کرده و از رها کردن او پشیمان شوید و حتی از او طلب بخشش کنید. البته اگر در این میان اشک هم بریزد، اشک‌هایش کاملا واقعی است. فقط این اشک‌ها برای خودش است، نه شما.

۷. خودشیفته‌ها می‌توانند دیگران را به‌راحتی ترک کنند

ترک کردن دیگران و عدم توجه به احساسات آنها، راحت‌ترین کاری است که خودشیفته‌ها می‌توانند انجام دهند.

مطالب مفید