چطور با همسر حسود و حساس رفتار کنیم؟ راهنمایی برای زندگی آرام‌تر!

حسادت یک احساس ناراحت کننده است، اما نسبتاً طبیعی است. همه ما ناامنی ها و حساسیت‌های جزئی داریم که گاهی اوقات باعث حسادت ما می‌شود. گاهی اوقات زمانی اتفاق می‌افتد که فرد نسبت به رابطه خود احساس ناامنی کند. اما رفتار با همسری که حسود و حساس است باید چگونه باشد تا زندگی را به کام خانواده تلخ نکند؟

در این مقاله از مجله اُکالا می‌خواهیم درباره حسادت و رفتارهای مناسب با همسر حسود و حساس صحبت کنیم.

حسادت در یک رابطه

یک مطالعه روی زوج‌های متاهلی که به دنبال مشاوره ازدواج بودند، نشان داد که ۷۹ درصد از مردان و ۶۶ درصد از زنان، خود را درگیر حسادت می‌دانند.

هنگامی که به روابط ما مربوط می‌شود، حسادت واکنشی است به یک تهدید درک شده، واقعی یا خیالی. شریک حسود به احتمال زیاد از این می‌ترسد که یک فرد خارجی سعی در جلب محبت فرد مورد علاقه‌اش داشته باشد. حسادت همچنین اغلب با احساس خشم، تحقیر، اضطراب و افسردگی همراه است، به همین دلیل است که حسادت می‌تواند مخرب و بالقوه خطرناک باشد.

حسادت عادی در مقابل حسادت ناسالم

حسادت گاه به گاه طبیعی است، اما زمانی که شدید یا غیرمنطقی شود، می‌تواند به یک رابطه آسیب جدی وارد کند. توانایی تشخیص حسادت سالم و حسادت ناسالم برای موفقیت زندگی شما مهم است.

در یک رابطه سالم، بین دو فرد سالم، احساس حسادت را می توان به سرعت و به راحتی بیان و پردازش کرد. اگر احساس حسادت ادامه یابد و یا بدتر شود، یا اگر احساس می‌کنید که بیان احساسات خود به همسرتان امکان‌پذیر نیست، اوضاع به سامانی ندارید. حسادت ناسالم گاهی ریشه در ترس از رها شدن و نگرانی در مورد دوست نداشتن واقعی دارد.

برخی از نشانه‌های حسادت ناسالم به این شرح است:

بدبین بودن در مورد آنچه که شریک انجام می‌دهد یا احساس می‌کنددرخواست جواب پس دادن در مورد جایی که همسر بوده استنشان دادن ناامنی و ترس غیرعادیدرگیر شدن در داستان سرایی و اتهاماتی که درست نیستزیر سوال بردن بیش از حد رفتارها و انگیزه‌های همسرتعقیب همسر برای پیدا کردن محل اختفانقض آزادی همسر یا منع او از دیدن دوستان یا خانوادهخواندن ایمیل‌ها و متن‌ها یا گوش دادن به پیام‌های صوتی که انتظار کشف خیانت یا دروغ را داردپیام دادن بدون وقفه به همسر وقتی که از هم جدا هستند

حسادت ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله:

احساس ناامنی یا داشتن تصور ضعیف از خودترس از رها شدن یا خیانتمیل به کنترلداشتن احساس نادرست مالکیت بر همسرداشتن انتظارات غیر واقعی از روابطتجدید تجربه آزاردهنده رها شدن در گذشتهنگرانی در مورد از دست دادن کسی یا چیزی مهم

چگونه با حسادت در یک رابطه مقابله کنیم

اگر در رابطه شما حسادت وجود دارد، مهم است که قبل از اینکه از کنترل خارج شود به آن رسیدگی کنید. هم شما و هم همسرتان می‌توانید یاد بگیرید که چگونه حسادت را به روشی سالم مدیریت کنید.

۱. درک کنید که مقداری حسادت طبیعی است.

افراد و موقعیت‌هایی وجود خواهند داشت که امنیت رابطه شما را تهدید می‌کنند. چه یک همکار حیله‌گر باشد یا شغلی که نیاز به مسافرت زیاد دارد، تجربه کمی حسادت در آن طبیعی است. نکته مهم این است که برای صحبت در مورد نگرانی‌های خود وقت بگذارید و در مورد برخی از مرزها توافق کنید که از رابطه و قلب شما محافظت می‌کند.

به عنوان مثال، هر دوی شما ممکن است موافق باشید که محدود کردن تماس با یک همکار یا یک همسایه برای سلامت رابطه مهم است. یا ممکن است تصمیم بگیرید که صحبت کردن قبل از خواب در حالی که یکی از شما در راه است، نگرانی‌ها را کاهش می دهد. نکته کلیدی این است که مسائل را با آرامش مورد بحث قرار دهید و با هم راه حل ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: کارهایی که باعث دلسردی همسرتان می‌شود

۲. به ریشه حسادت برسیم.

هنگامی که یکی از شریک‌ها به طور مداوم احساس حسادت می‌کند، مهم است که بفهمیم چرا این اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، آیا شریک حسود به دلیل اینکه زمان زیادی را با هم به عنوان یک زوج نمی‌گذرانید احساس ناامنی می‌کند؟ یا اینکه او در رابطه به دلیل خیانت مشکل اعتماد دارد؟

سوال بپرسید. سعی کنید بفهمید حسادت از کجا می‌آید و چه کاری می‌توان برای کاهش آن انجام داد.

۳. یک فضای اعتماد ایجاد کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از حسادت، ایجاد فضای اعتماد است. این فرآیند با قابل اعتماد بودن هر دو شریک شروع می‌شود. به عبارت دیگر هر دو طرف باید مؤمن، متعهد و صادق باشند.

افراد قابل اعتماد در مورد نحوه گذراندن وقت خود دروغ نمی‌گویند. آنها همچنین به همسر خود خیانت نمی‌کنند. اگر هر دوی شما در برابر این تله‌ها از خود محافظت کنید، اعتماد در رابطه افزایش می‌یابد و حسادت را از بین می‌برد.

بیشتر بخوانید: رازهایی که اگر زن و مرد بدانند مشکلات تمام می‌شود

۴. یک دلبستگی سالم ایجاد کنید.

یک رابطه شامل نشان دادن محبت، گذراندن وقت با هم و ایجاد وابستگی به یکدیگر است. هر گونه تهدیدی برای دلبستگی شما باید دلیلی برای نگرانی باشد. حسادت زمانی به وجود می‌آید که نشانه‌ای باشد مبنی بر اینکه رابطه در خطر است.

۵. تشخیص زمانی که حسادت توهین آمیز است.

حسادت در پاسخ به یک تهدید واقعی برای رابطه طبیعی است. اما اگر یکی از طرفین بدون دلیل حسادت کند، این می‌تواند یک پرچم قرمز باشد. به خصوص اگر حسادت شامل خشم شدید، انتظارات غیرواقعی و اتهامات بی‌اساس باشد. علاوه بر این، این نوع حسادت یک بار نیست. این یک الگوی رفتاری است که تکرار می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز حسادت توهین آمیز یا ناسالم، تلاش برای اعمال کنترل بر شخص دیگر و همچنین ایجاد اتهامات عجیب و غریب است. اگر مرتباً از خود در برابر سؤالات غیرمنطقی یا اتهام زنی همسر خود دفاع می‌کنید، این یک پرچم قرمز است. قبل از اینکه همه چیز از کنترل خارج شود باید فوراً از یک زوج درمانگر یا درمانگر فردی کمک بگیرید.

مراحل غلبه بر احساسات حسادت اغلب عبارتند از:

پذیرش اینکه حسادت به رابطه شما آسیب می‌رسانداعتراف به حسادتقبول نکردن جاسوسی از طرف همسرتانبحث کردن در مورد ریشه‌های احساس حسادتتصمیم‌گیری برای تغییر رفتاردرک اینکه کسی نمی‌تواند فرد دیگری را کنترل کند، بلکه می‌تواند واکنش خود را کنترل کنددریافت کمک حرفه‌ای در صورت لزومتنظیم قوانین پایه منصفانه که هر دوی شما می توانید با آن موافقت کنید

همانطور که در این مقاله از مجله اُکالا خواندید حسادت احساسی است که نباید به سادگی از آن گذشت چرا که در بلند مدت آسیب‌های جدی به رابطه و روان دو طرف خواهد زد. بهتر است با مهربانی و ملایمت راه‌های مختلف برای روبه‌رویی و عبور از این احساس را مشترکا با همسرتان پیدا کنید.

منبع: verywellmind

مطالب مفید