«بازماندهای که به جریانی تبدیل نشد»
کارگردان فیلم «به کبودی یاس» گفت: در جنگ، همیشه شهادت وجود دارد وشهادت منجر به بالندگی و تقویت بیشتر جبهه حق میشود، مدیران باید استقامت واستمرار داشته باشند، جریانسازی کنند و به تک آثار در حوزه مقاومت اکتفا نکنند. «بازمانده» یک اثر ماندگار در این حوزه شد که متاسفانه تبدیل به جریان نشد.
جواد اردکانی نویسنده و کارگردان سینما در گفتوگو با ایرنا درباره شهادت سیدحسن نصرالله اظهار کرد: این اتفاق، ضایعهای دردناک برای محور مقاومت و جهان اسلاماست. با یک نگاه تاریخی به گذشته بزرگان دین و کشور ما میتوان فهمید که در جنگ،همیشه شهادت هست و شهادت منجر به بالندگی و تقویت بیشتر جبهه حق میشود.
این کارگردان به نقش اصحاب رسانه و فیلمسازان در این باره اشاره کرد و افزود: وظیفه اصحاب رسانه در میانمدت و درازمدت و خصوصا در جنگ با رژیمصهیونیستی، این است که این جنایتها را به زبان هنر به تصویر بکشند و به مردمانهمه جای دنیا از زوایای مختلف، منتقل کنند.
وظیفه کوتاه مدت فیلمسازان این است در همین روزها اجازه ندهند روحیه یاس و شکست در میان مردم و جبهه مقاومت ایجاد شود؛ چراکه ایجاد این روحیه خطرناکتر از اصل اتفاق است
وی ادامه داد: وظیفه کوتاهمدت فیلمسازان نیز این است در همین روزها مراقب باشندو اجازه ندهند روحیه یاس و شکست در میان مردم و جبهه مقاومت ایجاد شود؛ چراکه ایجاد این روحیه خطرناکتر از اصل اتفاق است.
اردکانی، سینما را مدیوم مناسبی برای به تصویرکشیدن پرترهای از زندگی سران جبههمقاومت دانست و گفت: سینمای ایران به شرطی میتواند در این گونه فیلم بسازد کهارادهای واقعی بین مدیران و هنرمندان وجود داشته باشد؛ ارادهای که سالهاستاثری از آن نمیبینیم.
وی اظهار کرد: اگر این اراده در بین هنرمندان وجود داشته باشد، در بین مدیران اصلاوجود ندارد. حضور اندکی که ما از نظر رسانهای و هنری در جهان اسلام، محورمقاومت و کشورهای منطقه داشتیم، به شدت قابلتامل است.
کارگردان فیلم به کبودی یاس با بیان اینکه جنگ، جنگ رسانههاست، ادامه داد: برخیکشورهای منطقهای مانند ترکیه، در سال های اخیر تولیدات موفقی داشتند و کشوریهمچون هند هم که از قبل موفق بود اما ایران در موضوع مقاومت و موضوعات دیگرحتی حضور پررنگی ندارد و غایب است. بخش بزرگی از این جنگ، جنگ رسانهای است وما تا به حال این جنگ رسانهای را باختیم.
باید جهانی و منطقهای به تولید یک اثر نگاه کنیم اما قادر به جذب مخاطبان حتی مخاطبان همسلیقه با خودمان در منطقه نیستیم
اردکانی توضیح داد: اگر مدیران از خواب غفلت بیدار نشوند، این شکست در یک جنگبلندمدت، به شدت آسیبزننده است و آثار میدانی تعیینکنندهای خواهد داشت.
کارگردان فیلم شور شیرین با اشاره به دغدغهمندی هنرمندان درباره جبهه مقاومتتشریح کرد: میان هنرمندان، طیفهای متفاوتی داریم؛ از کسانی که معتقدند نه غزه،نه لبنان و کسانی که معتقدند هم غزه، هم لبنان و هم ایران. مدیران اما باید بهاندازهای استقامت و استمرار داشته باشند که جریانسازی کنند و به تک آثار اکتفانکنند. بازمانده یک اثر ماندگار در این حوزه شد اما تبدیل به جریان نشد.
وی درباره جهانشمولی آثار و فیلمهای ایرانی تاکید کرد: محصولاتی که در ایران تولیدمیشوند، باید بتوانند در جهان اسلام مخاطب داشته باشند. باید جهانی و منطقهای بهتولید یک اثر نگاه کنیم اما قادر به جذب مخاطبان، حتی مخاطبان همسلیقه باخودمان در منطقه نیستیم.