«آلفای شکارچی» در آسمان تنها نیست

ستاره Betelgeuse یا Alpha Orion یا Betelgeuse، یک ستاره قرمز بسیار بزرگ و نماد سمت چپ صورت فلکی شکارچی، همچنین اولین ستاره درخشان صورت فلکی شکارچی و دهمین ستاره درخشان در آسمان شب به طور متوسط، احتمالا دارای یک ستاره کوچک است. و همدم نامرئی دو مطالعه مستقل شواهدی پیدا کرده اند که نشان می دهد ستاره ای با جرم تقریباً برابر با جرم خورشید هر 2100 روز یک بار به دور این ستاره می چرخد.

به گزارش ایرنا، مورگان مک لئود، اخترفیزیکدان از «مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان» در کمبریج ماساچوست گفت: این کشف شگفت انگیز بود. اگر این ستاره واقعی باشد، «به نحوی در معرض دید پنهان شده است».

مک‌لئود و همکارانش در یک مقاله تحقیقاتی جدید، چرخه شش‌ساله کم‌نور شدن و کم‌نور شدن بتل‌ژوز را به ستاره‌ای که مدارش را اندکی تغییر می‌دهد، مرتبط دانسته‌اند. در این راستا، مک‌لئود اندازه‌گیری‌های جهانی و تاریخی را که به سال 1896 بازمی‌گردد، مرور کرد.

علاوه بر این، جارد گلدبرگ از موسسه Flatiron در نیویورک و همکارانش به طور جداگانه حرکت سوسک ها را در آسمان در 20 سال گذشته با بالاترین دقت اندازه گیری کردند. این گروه از محققان همچنین شواهدی از برخورد یک همراه (ستاره) با ستاره بزرگتر پیدا کردند.

مشاهدات گذشته نشان داده است که نور ستاره بتلژوز در یک چرخه تقریباً شش ساله تغییر می کند. در سال 1908، اخترشناس انگلیسی هنری کوزیر پلامر پیشنهاد کرد که این چرخه ممکن است ناشی از گرانش یک ستاره همراه باشد که بتلژوز را به جلو و عقب می‌کشد.

در یک قرن پس از آن، ستاره شناسان اطلاعات بیشتری در مورد ستاره کشف کردند، از جمله اینکه جو بیرونی آن مانند یک کتری آب می جوشد و در یک چرخه 400 روزه با انفجارهای بزرگ فضایی گاه به گاه به داخل و خارج می شود.

اما تجدید علاقه به این ستاره پس از کسوف بزرگ آن در سال 2019 باعث شد ستاره شناسان نگاهی دیگر به آن داشته باشند.

تیم تحقیقاتی مک‌لئود استدلال می‌کرد که اگر چرخه شش ساله توسط یک ستاره همراه ایجاد شده باشد، پس باید برای قرن‌ها به طور مداوم تکرار شده باشد. آنها با بررسی داده های رصدی 128 سال گذشته نشان دادند که چرخه نوری این ستاره واقعی و قابل اعتماد است.

ترکیب این نتایج با اندازه‌گیری‌های دیگر نشان داد که جرم ستاره همدم تقریباً شش دهم جرم خورشید است و هر ۲۱۱۰ روز یک‌بار در فاصله کمی بیشتر از شعاع بتلژوز به دور ستاره می‌چرخد. با این حال، حتی اگر یک ستاره ماهواره ای واقعی باشد، محکوم به نابودی است و در 10000 سال آینده به طور کامل توسط Battlegeuse جذب خواهد شد.

مطالب مفید