بررسی تفاوت‌ها و پیشرفت‌های آیفون 16 پرو مکس نسبت به آیفون 13 پرو مکس: چه تغییراتی را تجربه می‌کنید؟

ارسال شده توسط: سینا سپهریان 10 مهر 1403 ساعت 22:01

اگر گوشی کنونی شما آیفون 13 پرو مکس است و نمی‌دانید ارتقای آن به آیفون 16 پرو مکس – iPhone 16 Pro Max منطقی است یا خیر در ادامه با ما همراه باشید.

حدودا دو هفته از رونمایی سری آیفون 16 اپل و عرضه آن‌ها به بازار گذشته و رفته‌رفته این گوشی در حال ورود به بازار کشورمان است. علاقمندان به گوشی‌های اپل البته مدت‌هاست که با بحران‌های مختلف ناشی از رجیستر نشدن این گوشی‌ها دست به گریبان هستند. با این وجود حتی این مساله نیز نتوانسته طرفداران دوآتشه پرچمداران اپل را از خرید جدیدترین مدل‌های این گوشی بازدارد. در این بین آیفون 16 پرو مکس به‌عنوان گران‌ترین و بزرگترین آیفون تولید شده تا به امروز طرفداران پر و پا قرصی دارد. امروز اما سعی داریم در گجت نیوز آیفون 16 پرو مکس را با آیفون 13 پرو مکس مقایسه کنیم تا ارزش ارتقای آن در مقایسه با پرچمدار سه سال پیش اپل را بسنجیم.

اگر گوشی کنونی شما iPhone 13 Pro Max است؛ اما برای ارتقای آن به مدل 16 Pro Max مردد هستید تا پایان با ما همراه باشید.

مقایسه مختصر مشخصات آیفون 16 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس

پیش از این که به مقایسه کامل پرچمداران 2024 و 2021 اپل بپردازیم بد نیست مشخصات فنی این دو را به‌طور کلی بررسی نماییم. جدول زیر مشخصات فنی آیفون 16 پرو مکس و آیفون 13 پرو مکس را در کنار یکدیگر به تصویر می‌کشد.

گوشیآیفون 16 پرو مکسآیفون 13 پرو مکسصفحه نمایش6.9 اینچی با نرخ رفرش 120 هرتز6.7 اینچی با نرخ رفرش 120 هرتزتراشهA18 ProA18حافظه‌های داخلی256 گیگ512 گیگیک ترابایت128 گیگ256 گیگ512 گیگیک ترابایتدوربین پشت48 مگاپیکسلی اصلی48 مگاپیکسلی فوق عریض12 مگاپیکسلی تله فوتو12 مگاپیکسلی اصلی12 مگاپیکسلی فوق عریض12 مگاپیکسلی تله فوتو (بزرگنمایی سه برابری)دوربین سلفی12 مگاپیکسلی12 مگاپیکسلیباتری4685 میلی آمپر ساعت4352 میلی آمپر ساعترنگ‌بندیمشکیسفیدکرم قهوه‌ایتیتانیوم طبیعیمشکیطلایینقره‌ایآبی

مقایسه طراحی و صفحه نمایش آیفون 16 پرو مکس در برابر آیفون 13 پرو مکس

طی سه سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در طراحی و صفحه نمایش آیفون‌های اپل ایجاد شده است. اول از همه، اندازه صفحه نمایش آیفون 16 پرو مکس نسبت به نسل‌های قبل 0.2 اینچ افزایش یافته و اکنون به 6.9 اینچ رسیده است. اپل همچنین بخش بزرگی از این افزایش اندازه صفحه نمایش را از طریق کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش به انجام رسانده. بنابراین اندازه این گوشی نسبت به قبل تغییرات چندانی نکرده است.

iPhone 16 Pro Max همچنین اندکی بلندتر (163 میلیمتر در برابر 160.8 میلیمتر) و عریض‌تر (8.3 در برابر 7.7 میلیمتر) از iPhone 13 Pro Max است؛ هرچند که اپل توانسته وزن آن را به‌مراتب سبک‌تر کرده و از 240 گرم به 227 گرم برساند.

از نظر ظاهری، رخت کهنگی به‌تدریج در حال نشستن روی آیفون 13 پرو مکس است. این گوشی هنوز برخی المان‌های طراحی آیفون‌های قدیمی مثل پورت لایتنینگ، ناچ بالای صفحه نمایش، اسلایدر فیزیکی زنگ‌خور/سایلنت و قاب فولادی که از همه طرف کاملا تخت طراحی شده را ارائه می‌دهد؛ درحالیکه آیفون 16 پرو مکس با بهره‌گیری از بدنه تیتانیومی، داینامیک آیلند، پورت یو اس بی نوع C یا قاب اندکی خمیده ظاهری بسیار مدرن و آینده‌نگرانه به خود گرفته است.

علاوه بر استفاده از قاب تیتانیومی، لایه سرامیک شیلد به کار رفته برای حفاظت از نمایشگر آیفون 16 پرو مکس نسبت به قبل 50 درصد مقاوم‌تر است و آن را بهتر در برابر آسیب‌های فیزیکی مثل خط و خش محافظت می‌کند.

مدل‌های Pro و Pro Max آیفون 16 همچنین در بخش روشنایی یا نرخ رفرش پانل تغییرات چندانی در مقایسه با نسل قبلی نداشته‌اند. با این وجود همچنان در مقایسه با آیفون 13 پرو مکس مشخصات بهتری دارند. برای مثال حداکثر روشنایی پانل آیفون 16 پرو مکس برابر با 2000 نیست است که در مقایسه با حداکثر روشنایی 1200 نیتی آیفون 13 پرو مکس به‌مراتب بالاتر به شمار می‌رود.

مقایسه دوربین iPhone 16 Pro Max و iPhone 13 Pro Max

آیفون 13 پرو مکس از سه دوربین 12 مگاپیکسلی برای ماژول‌های اصلی، فوق عریض و تله فوتو استفاده می‌کند که در زمان عرضه به بازار عملکردی خیره‌کننده داشتند. با این وجود در نسل‌های بعد کوپرتینویی‌های به دستاوردهای شگفت‌انگیزی در عرصه دوربین دست یافته و ارتقاهای فوق‌العاده‌ای در دوربین محصولاتشان رقم زدند.

آیفون 16 پرو مکس از یک دوربین جدید 48 مگاپیکسلی موسوم به Fusion Camera بهره می‌برد که سرعت ثبت داده در آن بسیار سریع بوده و میزان لگ شاتر را عملا به صفر می‌رسانند. از طرف دیگر، رزولوشن دوربین فوق عریض این گوشی نیز از 12 مگاپیکسل به 48 مگاپیکسل ارتقا یافته که توانایی آن در ثبت تصاویر ماکرو را به طور محسوسی ارتقا داده و پرتره‌هایی بسیار باکیفیت را ثبت می‌کند. همچنین زوم لنز چهار منشوری (Tetraprism) در این گوشی نیز همچنان بزرگنمایی نوری 5 برابری را ارائه کرده و کم‌رقیب عمل می‌کند.

علاوه بر این، از قابلیت‌های ضبط ویدیو در گوشی جدید اپل نیز نباید غافل شد. این گوشی اکنون قادر است ویدیوهای با رزولوشن 4K و نرخ 120 فریم بر ثانیه را ثبت کرده و بالاتر از بسیاری پرچمداران اندرویدی قرار گیرد. از سوی دیگر، قابلیت Audio Mix نیز یکی از ویژگی‌های استثنایی آیفون 16 پرو مکس در بخش ضبط ویدیو خواهد بود که آیفون 13 پرو مکس فاقد آن است. این قابلیت با استفاده از ترکیبی از ضبط صدای محیطی و الگوریتم‌های هوش مصنوعی نویزها و صداهای پس‌زمینه را به حداقل می‌رساند.

مقایسه عملکرد فنی پرچمداران 2024 و 2021 اپل

آیفون 16 پرو مکس از 8 گیگ رم در کنار تراشه جدید A18 پرو اپل استفاده می‌کند که با بهره‌گیری از نسل دوم فناوری ساخت سه نانومتری اپل تولید شده است. برای مقایسه، آیفون 13 پرو مکس نیز همانند دیگر اعضای خانواده آیفون 13 به تراشه A15 Bionic مجهز است و 6 گیگ رم دارد.

اپل اعلام کرده که حداقل میزان رم مورد نیاز برای بهره برده از قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل اینتلیجنس برابر با 8 گیگ است. بنابراین یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های iPhone 16 Pro Max و iPhone 13 Pro Max را باید پشتیبانی آن‌ها از هوش مصنوعی دانست. به این ترتیب اگر تصمیم دارید هوش مصنوعی Apple Intelligence را تجربه کنید چاره‌ای جز ارتقا به مدل جدید نخواهید داشت.

آیفون 16 پرو همچنین به‌لطف پشتیبانی از وای فای 7 و مودم 5G اسنپدراگون X75 احتمالا سرعت اتصال بالاتری ارائه خواهد کرد. برای مقایسه، آیفون 13 پرو مکس از وای فای 6 پشتیبانی کرده و به مودم اسنپدراگون X60 کوالکام مجهز است.

همچنین هر دو گوشی از سیستم عامل iOS 18 استفاده کرده و مطمئنا طی یکی دو سال آینده همچنان جدیدترین آپدیت‌ها و بروزرسانی‌ها را دریافت خواهند نمود. با این وجود مهم‌ترین قابلیت آپدیت جدید سیستم عامل اپل نیز همان هوش مصنوعی Apple Intelligence است که در مدل 13 پرو مکس قابل استفاده نخواهد بود.

شارژدهی باتری و سرعت شارژ iPhone 16 Pro Max در برابر iPhone 13 Pro Max

اپل ادعا کرده که آیفون 16 پرو مکس بیشترین شارژدهی را در تاریخ گوشی‌هایش ارائه خواهد داد و تست‌های انجام شده روی این گوشی نیز کاملا تاییدکننده همین ادعا هستند. بررسی‌های انجام‌شده روی باتری این گوشی حاکی از حضور یک باتری 4685 میلی آمپر ساعتی در آن بود که انرژی لازم برای 18 ساعت گشت و گذار مداوم در اینترنت از طریق شبکه 5G را فراهم کرد. برای مقایسه، آیفون 13 پرو مکس در همین تست موفق به ثبت شارژدهی 12 ساعت و 16 دقیقه‌ای شد که هرچند همچنان کاملا قابل قبول است؛ اما به‌مراتب پایین‌تر از نسل جدید پرچمداران اپل به شمار می‌رود.

در بخش سرعت شارژ اما تفاوت چندانی میان این دو گوشی وجود ندارد و هر دو طی حدود یک ساعت و چهل دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ می‌شوند. در این میان آیفون 16 پرو مکس البته از شارژ Qi2 و مگ سیف پشتیبانی کرده و شارژ بیسیم 25 واتی را به کاربرانش ارائه می‌دهد؛ درحالیکه آیفون 13 پرو همچنان از شارژ مگ سیف بهره برده و سرعت شارژ 20 واتی دارد.

از یاد نبریم که در آیفون 16 پرو مکس، درگاه لایتنینگ مدل‌های قدیمی‌تر با پورت USB-C جایگزین شده است.

جمع‌بندی؛ آیا آیفون 16 پرو مکس ارزش ارتقا از آیفون 13 پرو مکس را دارد؟

با وجود اینکه شاید تفاوت‌های میان آیفون‌های پرو مکس سال 2024 و 2021 اپل روی کاغذ آن‌طور پررنگ نباشند، اما اپل توانسته مثل همیشه با چیره‌دستی گوشی جدیدش را به گزینه‌ای فوق‌العاده ارزشمند برای تمامی کاربرانش تبدیل کند.

آیفون 16 پرو مکس صفحه نمایشی بزرگتر، تراشه‌ای قدرتمند، عملکرد فنی و گرافیکی قوی‌تر، شارژدهی بیشتر و دوربین‌های بسیار بهتری را به کاربران ارائه خواهد کرد. با این حال بزرگترین برگ برنده iPhone 16 Pro Max بی‌شک پشتیبانی از هوش مصنوعی Apple Intelligence است که می‌تواند کمک شایانی به ارتقای ارزش خرید آن کند.

در عین حال، آیفون 13 پرو مکس نیز همچنان گوشی قدرتمند، کارآمد و به‌روزی به شمار می‌رود که قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از آیفون 16 پرو مکس داشته و به‌سادگی از پس امور روزمره و اجرای بی‌نقص تمامی اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها برخواهد آمد. با این وجود بی‌بهره بودن از هوش مصنوعی Apple Intelligence احتمالا مهم‌ترین عاملی است که آن را در مقایسه با آیفون 16 پرو مکس بدجوری عقب انداخته است.

از یاد نبرید که سیاست‌های عجیب و غریب اتخاذ شده در کشورمان، ایران، باعث شده‌اند که خانواده آیفون 13 اپل آخرین سری از پرچمداران اپل باشند که به‌طور رسمی رجیستر می‌شوند. بنابراین علیرغم تمامی مزیت‌هایی که آیفون 16 پرو مکس به شما ارائه خواهد داد، با خرید آن قادر به برقراری تماس، ارسال پیام و استفاده از خدمات مخابراتی اپراتورهای کشورمان نخواهید بود.

در گجت نیوز بخوانید: 5 ویژگی Apple Intelligence که اپل را برنده نبرد هوش مصنوعی سال 2024 خواهد کرد مقایسه آیفون ۱۶ با آیفون ۱۳؛ تفاوت تا کجاست؟ اولین آمار فروش آیفون ۱۶ منتشر شد؛ خطر بیخ گوش اپل است کدام مدل آیفون ۱۶ برای ما مناسب است؛ مقایسه مدل های مختلف پرچمداران ۲۰۲۴ اپل

مطالب مفید