دانش‌آموزان با این علائم مدرسه نروند

شیوع بیماری های عفونی ویروسی و تنفسی به دلایلی مانند شلوغی محیط مدرسه و اشتراک وسایل شخصی در مدارس قابل انتظار است. اما آگاهی از ابتلا به این بیماری ها باید افزایش یابد و دانش آموزان در صورت بروز علائم به مدرسه نروند.

به گزارش سرگرمی روز، کارشناسان معتقدند بهترین راه حل استراحت چند روزه در منزل است که می تواند از شیوع بیشتر این بیماری در مدارس و همچنین رعایت پروتکل های بهداشتی جلوگیری کند. اما الزام دانش آموزان، به ویژه جوانان، به پیروی از توصیه های بهداشتی کمی دشوارتر است. احتمالاً بسیاری از آنها عادت شستن مداوم و مرتب دست ها، عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران و رعایت توصیه های بهداشتی را که عامل مهمی در انتقال بیماری هاست، به راحتی فراموش می کنند.

دکتر محمدرضا عبدالصالحی، فوق تخصص عفونی اطفال مرکز طبی کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که مجموعه ای از عوامل محیطی، فیزیولوژیکی و رفتاری می تواند باعث ایجاد بیماری های عفونی در کودکان شود. وی به چند سوال مهم درباره شیوع این بیماری ها در مدارس پاسخ داد.

کدام بیماری ها شایع هستند؟

در ایام مدرسه و ماه های سرد سال با انواع بیماری های عفونی و ویروسی از جمله سرماخوردگی، کرونا، آنفولانزا، آبله مرغان، برخی اسهال های ویروسی و استفراغ مواجه هستیم. البته بیماری های عفونی با توجه به فصول مختلف و ویروس رایج و گروه سنی مبتلا به آن متفاوت است. امروزه بیماری هایی مانند برونشیولیت، خس خس سینه، عفونت های ریوی و ذات الریه به تدریج رایج شده اند.

علائم این بیماری ها چیست؟

وقتی دانش آموزان علائمی مانند تب و لرز شدید، سرفه، آبریزش بینی و ضایعات پوستی در آنها مشاهده می شود، والدین نباید فرزندان خود را به مدرسه بفرستند، زیرا این اوج انتقال بیماری است. در این شرایط کودک باید در خانه بماند و تحت درمان قرار گیرد.

شدت انتقال بیماری از بیمار به سایر همکلاسی ها چقدر است؟

این مشکل به سیستم ایمنی فرد مقابل و نوع حمله ویروسی بستگی دارد. آنفولانزا در فصل پاییز شیوع بیشتری دارد و اگر کودک در روزهای اول که دمای بدنش بیشتر است به مدرسه برود، شدت انتقال و انتشار ویروس بسیار بیشتر است و می تواند افراد بیشتری را بیمار کند.

کدام داروها بدون نسخه مجاز هستند؟

به طور کلی نوزادان و نوزادان نباید خوددرمانی کنند و باید تحت نظر پزشک باشند. اما در سنین بالاتر می توان از داروهای بدون نسخه استفاده کرد. البته بهتر است با توجه به سن کودک و نوجوان، نوع دارو و جزئیات مصرف آن را از پزشک داروخانه جویا شوید. به عنوان مثال، در مورد داروهای بدون نسخه، استامینوفن برای کنترل تب تایید شده است و می توان از آن در زمانی که کودکان تب خفیف، آبریزش بینی یا سرفه دارند استفاده کرد. اما اگر علائم در عرض 48 ساعت بهبود نیافت و بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. نکته مهم این است که مصرف آنتی بیوتیک یا چرک خشک بدون اجازه و معاینه پزشک توصیه نمی شود. زیرا می تواند منجر به مقاومت در برابر درمان شود و در برخی موارد عفونت ویروسی است و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارد.

آیا استفاده از مکمل ها و ویتامین ها را توصیه می کنید؟

برای دانش آموزانی که تغذیه مناسبی دارند نیازی به مصرف این محصولات نیست. اما با انجام برخی آزمایشات می توانید با توصیه پزشک مقداری ویتامین برای کودکان شروع کنید. اینکه برخی می گویند برای پیشگیری از سرماخوردگی ویتامین مصرف کنید توصیه درستی نیست زیرا نمی تواند از این بیماری پیشگیری کند. اما در هر صورت برخی از مواد معدنی می توانند در تقویت سیستم ایمنی نقش داشته باشند که با تجویز پزشک می توان آن را دوز مناسب برای کودکان دانست.

واکسیناسیون جدید (پنوموکوک) به مجموعه واکسن ملی اضافه شد، آیا می توان انتظار داشت که کودکان در پاییز و زمستان کمتر دچار بیماری های فصلی شوند؟

تزریق اجباری واکسن پنوموکوک مهم و چیز خوبی است. برای گونه‌های مهاجمی که باعث عفونت‌های شدید ذات‌الریه می‌شوند، واکسنی وجود دارد و قبل از اجباری شدن این واکسن، تزریق آن را به خانواده‌ها توصیه می‌کردیم، حتی اگر رایگان در دسترس بود. اما در حال حاضر به صورت رایگان به کودکان تزریق می شود و می تواند به تدریج از بروز و تشدید این بیماری ها با ورود کودکان به مدرسه جلوگیری کرده و آنها را ایمن کند.

مطالب مفید