علت ترش شدن شیره انگور و 5 ترفند طلایی برای پیشگیری و رفع آن

ترش شدن شیره انگور به دلایل متعددی ایجاد می‌شود. در بسیاری از مواقع روش تهیه شیره روی طعم آن تاثیر می‌گذارد و از طرفی نگهداری نامناسب این شیره نیز ممکن است موجب ترش شدن مزه و فساد زود هنگام آن شود. در این مقاله از بخش آشپزی در مجله اکالا می‌توانید با علت ترش شدن شیره انگور و راهکارهای جلوگیری و برطرف کردن آن آشنا شوید.

علت ترش شدن شیره انگور

بهتر است بدانید که یک شیره انگور سالم و باکیفیت طعم شیرین و عطر دل انگیزی دارد. رنگ شیره انگور طبیعی و درجه یک باید عسلی رنگ، خرمایی یا قهوه‌ای باشد و ظاهری شفاف داشته باشد. در صورتی که شیره انگور به روش نادرستی تهیه یا نگهداری شود، طعم آن ترش می‌شود. در ادامه این بخش به ۵ علت ترش شدن شیره انگور اشاره شده است.

۱- قرار گرفتن شیره در معرض آفتاب

شیره انگور نباید در معرض نور آفتاب قرار بگیرد، زیرا این کار موجب ترش شدن مزه آن می‌شود و کیفیت شیره را کاهش می‌دهد. در حقیقت علت گازدار شدن شیره انگور نیز قرار گرفتن آن در معرض نور خورشید است که طعم و ظاهر شیره را به طور کل تغییر می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اگر شیره انگور شکرک زد چه کنیم؟

۲- نگهداری شیره انگور در مکان گرم

برای حفظ کیفیت شیره انگور باید آن را در مکانی خنک و دور از نور و گرما قرار دهید. اگر شیره انگور در معرض گرما قرار بگیرد، ممکن است ترش و گازدار شود و کیفیت خود را از دست بدهد. در صورتی که شیره انگور شما به اندازه کافی جوشیده باشد و به غلظت مناسب رسیده باشد، با قرار گرفتن در مکان خنک و بیرون از یخچال خراب نمی‌شود.

۳- رقیق بودن شیره انگور

بهتر است بدانید که خراب شدن شیره انگور در بیرون از یخچال نشان می‌دهد که شیره رقیق بوده و به روش نامناسبی آماده شده است. زمانی که شیره انگور رقیق باشد و به غلظت مناسب نرسیده باشد، پس از مدتی طعم آن ترش می‌شود یا در معرض کپک زدن قرار می‌گیرد.

۴- استفاده از انگور ترش برای تهیه شیره

یکی از دلایل ترش شدن شیره انگور، استفاده از انگور ترش مزه برای تهیه آن است. به طور کلی هر چقدر طعم انگوری که برای تهیه شیره استفاده می‌شود شیرین‌تر باشد، شیره شما طعم شیرین‌تری خواهد داشت.

بسیاری از افراد برای از بین بردن طعم ترشی شیره از خاک سفید استفاده می‌کنند. در این روش باید خاک سفید را با آب انگور ترکیب کنید و اجازه دهید تا برای ۱۲ ساعت به طور کامل ته نشین شود. در ادامه از این آب انگور برای تهیه شیره استفاده کنید تا طعم شیره شما شیرین شود.

بیشتر بخوانید:  طرز تهیه شیره انگور خانگی؛ با خاک سفید و بدون آن

۵- نگهداری شیره انگور در ظرف مرطوب

بهتر است بدانید که خیس بودن ظرف شیره انگور موجب فاسد شدن و ترش شدن مزه آن می‌شود. برای نگهداری شیره انگور باید از ظرف تمیز و کاملا خشک استفاده کنید. ورود کمترین رطوبت به داخل ظرف موجب فاسد شدن شیره انگور و ترش و بدطعم شدن آن می‌شود. در این شرایط باید تمام شیره را دور بریزید.

با شیره انگور ترش شده چه کنیم؟

اگر از خودتان می‌پرسید که شیره انگور درست کردم ترش شده چیکار کنم، باید بگوییم در صورتی که شیره انگور شما به دلیل نگهداری نامناسب و روش تهیه نادرست ترش شده است و علاوه بر آن طعم و مزه شیره نیز تغییر پیدا کرده است، بهتر است شیره را دور بریزید و از آن استفاده نکنید.

اما اگر برای تهیه شیره انگور از انگور ترش استفاده کردید، می‌توانید از این شیره برای تهیه انواع سس، مربا، شیرینی و کیک استفاده کنید. خاصیت شیره انگور ترش هیچ تفاوتی با شیره انگور شیرین ندارد.

شیره انگور ترش یک سس بی‌نظیر برای مزه دار کردن انواع سالاد است که طعم بسیار لذیذی به سالاد شما می‌بخشد. اگر مصرف شیره انگور ترش برایتان مشکل است، می‌توانید از آن برای تهیه ماسک صورت استفاده کنید.

به طور کلی هیچ روش خاصی برای برطرف کردن ترشی شیره انگور وجود ندارد، اما اگر دوست دارید طعم شیره شما شیرین‌تر شود، می‌توانید آن را با مقداری شیره انگور شیرین ترکیب کنید یا به آن شکر اضافه کنید و شیره را برای چند دقیقه دیگر بجوشانید تا طعم آن شیرین‌تر شود.

روش‌های جلوگیری از ترش شدن شیره انگور

برای جلوگیری از ترش شدن شیره انگور باید در زمان تهیه و نگهداری این شیره به نکاتی ویژه دقت کنید. در ادامه به مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از ترش شدن شیره انگور اشاره شده است.

شیره انگور را در مکانی خنک و دور از نور خورشید نگهداری کنید.شیره انگور را به اندازه بجوشانید تا غلیظ شود.به هیچ عنوان از ظرف یا قاشق خیس برای برداشتن شیره انگور استفاده نکنید.برای تهیه شیره انگور از انگور شیرین استفاده کنید.در صورت ترش بودن طعم انگور، برای تهیه شیره از خاک سفید استفاده کنید.

 

در این مقاله به نکاتی مهم در مورد علت ترش شدن شیره انگور؛ راهکارهای جلوگیری و برطرف کردن آن اشاره شد. به خاطر داشته باشید که ترش و گازدار شدن شیره انگور و تغییر در مزه و بوی آن نشان دهنده فاسد شدن آن است و این شیره نباید استفاده شود.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید