راه‌های مؤثر برای خلاص شدن از شر کپک در سرکه سیب: نکات طلایی و کاربردی

سرکه سیب یکی از سرکه‌های محبوب با خاصیت‌های درمانی و کاربرد مصرف غذایی است. این سرکه را به راحتی می‌توانید در خانه درست کنید و برای مدت زمان طولانی آن را مصرف کنید. اما باید روش تهیه و نگهداری درست و اصولی را بدانید تا از خراب شدن و کپک زدن سرکه جلوگیری کنید. گاهی اوقات شاهد آن هستیم که سرکه سیب کپک می‌زندو خراب می‌شود. در این مقاله از مجله اکالا، دلایل کپک زدن سرکه و روش از بین بردن آن را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا سرکه سیب کپک می‌زند؟

کپک زدن سرکه سیب می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. گاهی اوقات در حین درست کردن سرکه سیب مسیری نادرست طی می‌شود و گاهی اوقات بعد از درست کردن آن به صورت صحیح نگهداری نمی‌شود. در ادامه چند دلیل کپک زدن آن را بررسی میکنیم:

۱- باز گذاشتن درب سرکه سیب

یکی از دلایل شایع خراب شدن سرکه، باز گذاشتن درپوش ظرف یا محکم نبستن آن است. اگر درپوش سرکه محکم نباشد باعث ورود اکسیژن و باکتری و حشرات به محتویات داخل آن می‌شود که در نهایت باعث خراب شدن زودهنگام و کپک زدن سرکه می‌شود.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی گل‌کلم با سرکه سیب

۲- نگهداری در ظرف نامناسب

یکی از بهترین ظرف‌های مناسب برای نگهداری سرکه سیب، ظروف شیشه‌ای با رنگ تیره است. به هیچ عنوان نباید سرکه را در ظروف پلاستیکی نگهداری کنید. زیرا اسید موجود در سرکه باعث ایجاد کنش و واکنش‌های شیمیایی با ظرف پلاستیکی می‌شود. این اتفاق، علاوه بر خراب کردن سرکه، سلامتی مصرف کننده را هم به خطر می‌اندازد. بنابراین سعی کنید فقط از ظروف شیشه‌ای یا استیل برای نگهداری سرکه استفاده کنید.

۳- نگهداری در دمای نامناسب

سرکه سیب بسیار به دمای بالا حساس است، بنابراین مکان‌هایی مانند پشت یخچال با اجاق گاز یا محیط بسیار گرم باعث خراب شدن و در نهایت کپک زدن آن می‌شود. سرکه سیب را حتی لزومی ندارد که در یخچال نگهداری کنید، دمای خنک محیط و سایه مانند کابینت، می‌تواند یک مکان امن برای نگهداری سرکه سیب باشد.

بیشتر بخوانید: ۶ اصل نگهداری سرکه سیب

۴- مواد افزودنی

یکی از دلایل کپک زدن سرکه سیب، اضافه کردن مواد افزودنی در حین درست کردن آن است. زمانی که مواد افزودنی به سرکه اضافه می‌شود، سرکه رقیق می‌شود و میزان اسیدیته آن کاهش پیدا می‌کند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، پایداری و دوام سرکه پایین می‌آید و دیگر در مقابل رشد باکتری‌ها مقاوم نخواهد بود. دقت داشته باشید که اگر مواد افزودنی به سرکه اضافه کردید، حتما آن را در یخچال نگهداری کنید.

۵- استفاده از ظرف خیس

سرکه‌های صنعتی با استفاده از حرارت پاستوریزه می‌شوند و در مواردی به آنها مواد ضدقارچ می‌زنند. اما در سرکه‌هایی که در خانه تهیه می‌شود، حتما باید توجه داشته باشید که ظرفی که سرکه را در آن می‌ریزید تمیز و خشک باشد. وجود رطوبت در ظرف باعث به وجود آمدن کپک روی سرکه می‌شود.

۶- استفاده از قاشق کثیف

زمانی که می‌خواهید سرکه را مصرف کنید، حتما دقت داشته باشید که از قاشق تمیز استفاده کنید. گاهی اوقات فرو کردن قاشقی که آغشته به مواد غذایی دیگری است، باعث به وجود آمدن کپک در سرکه می‌شود.

با سرکه سیب کپک زده چه کار کنیم؟

گاهی اوقات در پروسه درست شدن سرکه حباب‌های سفیدی روی آن می‌زند که ممکن است با کپک اشتباه گرفته شود. اگر بعد از درست شدن سرکه همچنان روی آن کپک وجود داشت یا اگر بعد از مدتی کپک ظاهر شد، کل سرکه را باید دور بریزید.

دقت داشته باشید وقتی که ماده غذایی کپک می‌زند، یعنی کل آن درگیر باکتری و قارچ شده است، بنابراین جدا کردن قسمت کپک زده هیچ تاثیری ندارد و همچنان کل آن سرکه خراب است.

سرکه کپک زده سم قارچی به نام آفلاتوکسین تولید می‌کند که عامل اصلی سرطان کبد است. بنابراین به هیچ عنوان از سرکه سیب کپک زده استفاده نکنید.

نکات کلیدی در رابطه با سرکه سیب:

اگر سرکه سیب در دمای مناسب نگهداری شود، هیچ وقت ترش یا خراب نمی‌شود که دلیل آن وجود اسید استیک است.سرکه سیب خاصیت ضد میکروبی طبیعی دارد.کدر شدن یا تغییر رنگ سرکه سیب، دلیل بر خرابی آن نیست.زمانی که سرکه سیب تغییر مزه زیادی داد و روی آن حباب تشکیل شد، آن را دور بریزید.

در این مقاله از مجله اکالا، دلایل کپک زدن سرکه سیب را توضیح دادیم. با رعایت موارد گفته شده می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید و سرکه سیب با کیفیتی مصرف کنید. همچنین با دور ریختن سرکه سیب کپک زده، از سلامتی خود وخانواده خود محافظت کنید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید