آشنایی با شگفت‌انگیزترین و نامتعارف‌ترین ابتکارات خودروسازان!

ارسال شده توسط: علیرضا قادرمیهنی 11 مهر 1403 ساعت 17:57

در این مطلب شما را با عجیب ترین محصولاتی آشنا می‌کنیم که خودروسازان ساخته‌اند تا تصورتان راجع به غول‌های خودروسازی جهان عوض شود.

اگر تا امروز فکر می‌کردید که خودروسازان در کارخانه‌های خود فقط خودرو می‌سازند، سخت در اشتباه بوده‌اید. در این مطلب به شما نشان می‌دهیم که بعضی از مهم‌ترین شرکت‌های خودروسازی دنیا نه تنها ماشین می‌سازند بلکه محصولاتی عجیب و غریب تولید می‌کنند که تصورش برایتان دشوار است.

دقیقا همان‌طور که مدتی پیش در کشور ما گلرنگ و زر ماکارون تصمیم گرفتند وارد عرصه خودروسازی شده و یکی از قطب‌های تولید خودرو شوند، در کشورهای دیگر هم خودروسازان تمایل زیادی به سرک کشیدن در کار سایر شرکت‌ها دارند و برایشان وسوسه کننده است که در صنایع دیگر فعالیت کرده و سود کسب کنند.

چند مورد از عجیب ترین محصولاتی که خودروسازان ساخته‌اند

بعضی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان، سود حاصل از فروش محصولات خود را به صنعت دیگری برده و در آنجا سرمایه گذاری می‌کنند تا علاوه بر کسب بازده حداکثری از دارایی‌های خود، شهرت و اعتبار بیشتری در جهان برای خودشان دست و پا کنند. بعضی دیگر از شرکت‌های تولیدکننده ماشین هم تصمیم می‌گیرند برای جلوگیری از ضرر و زیان خود و مشکلاتی مثل رکود شدید بازار، به صنایع دیگر مهاجرت کرده و تخم مرغ‌هایشان را در یک سبد نچینند.

بیایید صرف نظر از اینکه خودروسازان برای چه به سمت تولید محصولات عجیب و غریب رفته، چندین نمونه از عجایبی که تولید کرده‌اند را با یکدیگر ببینیم. در میان این محصولات، نام‌های آشنای صنعت خودروسازی جهان مثل بی ام و، فیات، فورد و میتسوبیشی به چشم می‌خورد.

بیشتر بخوانید:

نکات مهمی که خریداران هیوندای سانتافه باید بدانند

پژو: ابزارهای الکتریکی

سابقه تولید ابزارهای برقی توسط پژو به سال 1810 میلادی باز می‌گردد. این برند معتبر فرانسوی پیش از اینکه به خودروسازی فکر کند، ابزارهای دستی تولید می‌کرد. از جمله ابزارهایی که آن‌ها تولید می‌کنند، می‌توان به انواع دریل‌ها و اره‌ها اشاره کرد. البته که در سال 2012، پژو امتیاز تولید محصولات دستی خود را به شرکتی با نام MPO فروخت و تمرکزش را روی تولید محصولات خودرویی گذاشت.

سیتروئن: طراحی و ساخت بالگرد

پیش از آنکه سیتروئن به پژو واگذار شود، آن‌ها جوینت ونچری با شرکت NSU آلمان داشتند و به همین خاطر سعی کردند برای حفظ این قرارداد همکاری، بالگرد بسازند. موفقیت طراحی و تولید بالگرد RE-2 دوام زیادی نداشت و سرانجام منجر به توقف پروژه شد.

بالگرد RE-2 تنها بالگرد سیتروئن به شمار می‌رفت که مجهز به پیشرانه وانکل و روترهای بزرگ به همراه سیستم تزریق سوخت شده بود. در زمان تست این بالگرد، خلبانان مجبور شدند از کابین بیرون بپرند و به همین خاطر مهندسان این شرکت درهای نسخه اولیه را حذف کردند. این تولید عجیب و غریب سیتروئن به علت نقص ایمنی و داغ کردن بیش از حد موتور، موفق به اخذ تأییدیه‌های پرواز نشد و در نهایت وقتی مالکان پژو به سیتروئن ملحق شدند، دستور توقف پروژه را دادند.

جنرال موتورز: طراحی تانک

در اثنای شعله‌ور شدن آتش جنگ جهانی دوم، زیرشاخه‌های گروه خودروسازی جنرال موتورز، تانک تولید می‌کردند. برای مثال یکی از تانک‌های تولید این شرکت M18 هلکت بود که توسط بیوک تولید شد. همچنین یکی از بخش‌های ویژه کادیلاک موفق شد چندین دهه از وقت خود را صرف توسعه تانک‌های جدید کند، اما در نهایت به تکسترون واگذار شد. واکسهال هم از این خودروساز موفق به ساخت تانک چرچیل در بریتانیا شد.

جنرال موتورز: ماسک صورت

مدیران عامل شرکت خودروسازی جنرال موتورز نه تنها به شاخه نظامی ورود کرده بودند، بلکه در اقدامی عجیب، ماسک صورت تولید کردند. البته سابقه تولید ماسک صورت این شرکت همزمان با آغاز پاندمی کووید 19 در جهان بود. مرکز فنی جنرال موتورز در میشیگان موفق به تولید 1.5 میلیون ماسک در ماه شد و حتی توانستند دستگاه های تنفسی پیچیده‌تری تولید کنند.

تویوتا: خانه‌های پیش ساخته

یکی از برندهای نام آشنای ژاپن، تویوتا است که از سال 1975 میلادی وارد صنعت ساختمان سازی شده است. آن‌ها ادعا می‌کنند که می‌توانند در عرض 45 روز، خانه‌های راحت و لوکس قرن 21 را با گارانتی 60 ساله بسازند.

بیشتر بخوانید:

رد پای اسرائیلی‌ ها در بازار خودرو ایران!

لامبورگینی: قهوه و شکلات

مالک برند افسانه‌ای لامبورگینی، فروچیو بود که بعد از اعلام بازنشستگی، وارد صنعت مشروبات الکلی شد. داستان پیوستن لامبورگینی به فولکس واگن را حتما می‌دانید. فرزند فروچیو پس از بازنشستگی پدر، تصمیم گرفت از این برند استفاده کرده و محصولات مختلفی را راهی بازار کند. از مهم‌ترین این محصولات عجیب و غریب می‌توان به عینک‌های آفتابی، ساعت، کیف پول، قهوه و شکلات، ودکا و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اشاره کرد.

تاتا: هتل سازی

مالک برندهای محبوب و معروفی مثل جگوار و لندرور در بریتانیا یک شرکت هندی به نام تاتا است که از سال 1903 میلادی در حوزه ساخت هتل‌های لوکس فعالیت می‌کند. یکی از مهم‌ترین هتل‌های تاتا در سال 1903، تاج محل پالاس است که در بمبئی ساخته شده و هم اکنون از مهم‌ترین گروه‌های هتل داری در آسیا محسوب می‌شود.

تاتا نه تنها در صنعت خودروسازی و هتل سازی فعالیت می‌کند، بلکه 100 شرکت آن در زمینه‌های مختلف مشغول کار هستند. از مهم‌ترین کارهایی که این برند هندی انجام می‌دهد، باید به پشتیبانی سیستم‌های کامپیوتری، تولید چای و قهوه و بیمه عمر اشاره کرد.

پژو: دوچرخه سازی

فرانسوی‌های مسلط بر پژو 72 سال پس از تجربه ساخت ابزارهای برقی، به فکر تولید دوچرخه افتادند. آن‌ها علاوه بر دوچرخه حتی به ساخت سه چرخه هم روی آوردند. از سال 1926 میلادی، مالکان پژو تصمیم گرفتند ضمن تفکیک بخش خودروسازی از دوچرخه سازی، به حیات این دو حوزه ادامه دهند.

میتسوبیشی: جنگنده، قطار و کشتی

میتسوبیشی ژاپن یک گروه بزرگ با حوزه فعالیت معدن کاری، ساخت کشتی‌های کروز، خرید و فروش املاک، تولید سیستم‌های الکترونیکی، قطارهای سریع السیر، پالایش نفت و بانکداری است که تجربه موفقیت آمیزی در خودروسازی هم دارد. یکی از مهم‌ترین تولیدات این غول ژاپنی، هواپیماهای جنگی F-16، F15 و F35 تحت لیسانس بوئینگ و لاکهید مارتین است.

هیوندای: قطار

همه ما برند هیوندای کره را با محصولات خودرویی مشهوری مثل سانتافه می‌شناسیم، اما بد نیست بدانید که کره‌ای‌ها در صنعت طراحی و ساخت قطارهای پرسرعت و سبک وزن هم شهرت خوبی دارند. لوکوموتیوهای دیزلی و برقی هیوندای در این شرکت تولید و در کره استفاده می‌شوند. آن‌ها همچنین در کارخانه‌های خود مجهز به خطوط مونتاژ قطعات هواپیما و ربات هم هستند.

فورد: موشک ضدهوایی

یکی از بهترین اتفاقاتی که برای شرکت فورد در اواسط  دهه 90 میلادی رخ داد، همکاری با نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا برای ساخت موشک‌های هوا به هوای AIM-9 بود. آن‌ها ضمن تولید بخش‌های هدایت و کنترل موشک‌ها، وظیفه حمل و نقل آن‌ها را بر عهده داشتند. از موشک‌هایی که فورد ساخت، علیه ویتنامی‌ها استفاده شد و 39 سال بعد فورد تصمیم گرفت شاخه هوافضای خود را واگذار کند و هم اکنون بخشی از لاکهید مارتین است.

بیشتر بخوانید:

جدال ام جی HS چینی با تویوتا راوفور ژاپنی ؛ برنده کدام است؟

فیات: روزنامه

فیات که یکی از خودروسازان شهیر ایتالیا است، در سال 1926 میلادی تصمیم گرفت امتیاز روزنامه لا استامپا که در تورین منتشر می‌شد را بخرد. جالب است که مالکان فیات باعث رشد این روزنامه شدند و آن را به یکی از بزرگ‌ترین نشریان ایتالیات تبدیل کردند.

در جریان جنایات معمر قذافی، روزنامه لا استامپا طنزهایی راجع به او منتشر می‌کرد و به قدری فراگیر شد که قذافی فیات را تهدید به تحریم کرد، اما مالکان این کمپانی از موضع خود عقب نشینی نکردند و قذافی هم نتوانست وعده خود را عملیاتی کند. سال 2017 بود که فیات کرایسلر این روزنامه را فروختند.

بی ام و: سورتمه

شرکت بی ام و مستقر در آمریکای شمالی در سال 2012 تصمیم گرفت که یک سال وقت خود را صرف طراحی و تولید یک سورتمه مجهز و پرآپشن برای تیم المپیک آمریکا کند. جنس این سورتمه از کامپوزیت بود و از ساختار سبک وزنی بهره می‌برد. علاوه بر این راندمان آیرودینامیکی این سورتمه در سطح بالایی قرار داشت و تیم المپیک موفق شدند با این سورتمه مقام سوم المپیک را از آنِ خود کنند.

در گجت نیوز بخوانید: ممنوعیت واردات خودروهای سانگ یانگ به ایران برداشته شد تانک ۳۰۰ شتابران خودرو؛ رقیب چینی پرادو در ایران لندرور دیفندر جدید یک هیولای ۶ چرخ برای آخرالزمان است قیمت تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید در بازار ایران مشخص شد

مطالب مفید