احترام به تمامیت ارضی لبنان: یک وظیفه جهانی

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل عصر امروز برای بررسی تحولات منطقه غرب آسیا آغاز به کار کرد.

در ابتدای این نشست، سفیر سوئیس در سازمان ملل که امروز ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده گرفته است، خواستار حفظ احترام در برابر اختلاف نظرات موجود شد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در ابتدای سخنان خود گفت: «آتش‌های تنش در خاورمیانه درحال خارج شدن از کنترل هستند. هفته گذشته درباره شرایط منطقه هشدار دادم، اما این بحران‌ بسیار بدتر شده است. در نشست مجمع عمومی اعلام کردم که تبادل آتش روزانه حزب‌الله لبنان و اسرائیل ناقض معاهده ۱۷۰۱ سازمان ملل و دیگر معاهده‌های سازمان ملل است.»

او افزود: «باید به تمامیت ارضی لبنان احترام و دولت آن کنترل تمام اسلحه‌های این کشور را در اختیار داشته باشد. در روزهای گذشته، ما شاهد تشدید بی‌سابقه تنش‌ها بودیم و اکنون باید از خود بپرسیم که هدف شورای امنیت و ساز و کار آن برای اجرای معاهده ۱۷۰۱ دقیقا چه چیزی است.»

دبیرکل سازمان ملل همچنین با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: «نیروهای اسرائیل درحال اجرای حملات هوایی شدید علیه لبنان و بیروت هستند. آمریکا، فرانسه و بسیاری از کشورها پیشنهاد آتش‌بس دادند و اسرائیل پس از مخالفت با این پیشنهاد، مقر حزب‌الله در بیروت را بمباران و به حملات خود شدت بخشید.»

او افزود: «روز گذشته، اسرائیل مدعی آغاز عملیاتی محدود شد و حمله زمینی خود علیه لبنان را آغاز کرد. نیروهای حافظ صلح یونیفل برخلاف خواست اسرائیل در جای خود باقی‌مانده‌اند و امنیت آن‌ها باید حفظ شود.»

گوترش تصریح کرد: «غیرنظامیان درحال زجر کشیدن هستند و من این مسئله را شدیدا محکوم می‌کنم. از اکتبر گذشته بیش از هزار لبنانی در لبنان کشته شده‌اند که بسیاری از آنها زنان و کودک بودند.»

او افزود: «نزدیک به یک میلیون نفر آواره شده‌اند و بسیاری به سوریه پناه برده‌اند. سازمان ملل درحال استفاده از همه توانایی خود برای کمک به لبنان و ارسال بسته‌های بشردوستانه به این کشور است.»

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «باید از وقوع جنگ تمام عیار در لبنان جلوگیری کرد. از ۸ اکتبر، حملات حزب‌الله علیه اسرائیل ۴۹ کشته و ۶۰ هزار آواره برجا گذاشته است. در صورت وقوع جنگ در لبنان، عواقب آن جبران ناپذیر است.»

گوترش با اشاره به عملیات وعده صادق ۲ گفت: «روز گذشته، ایران نزدیک به ۲۰۰ موشک علیه اسرائیل شلیک کرد. به گفته ایران، هدف ایران، تلافی مرگ اسماعیل هنیه در تهران، سید حسن نصرالله در بیروت و عباس نیلفروشان در لبنان بوده است و میلیون‌ها نفر در اسرائیل و فلسطین اشغالی وادار به فرار به پناهگاه شدند.»

او این حمله را محکوم کرد و گفت: «مشابه حمله موشکی ایران در ماه آوریل من این حمله را محکوم می‌کنم.»

گوترش مدعی شد: «این حمله در راستای دفاع از حقوق فلسطینی‌ها صورت نگرفته است.»

با این وجود او گفت: «از هفت اکتبر، اسرائیل شدیدترین حملات را علیه باریکه غزه انجام داده است و درحال تشدید حملات خود، عملیات‌های خود و اشغالگری در کرانه باختری و نابودی راهکار ۲ کشوری است.»

گوترش همچنین تصریح کرد: «با وجود همه این مسائل، مقاومت فلسطین به عملیات خود ادامه داده است.»

او گفت: «تحولات سال گذشته، مهر تأییدی بر نیاز فوری به دستیابی به آتش‌بس و اجرای راهکار ۲ دولتی است.»

گوترش درباره لبنان گفت: «باید معاهده ۱۷۰۱ و ۱۵۵۹ اجرا و تنش‌ها متوقف شوند. زمان توقف تنش پشت تنش در خاورمیانه زمان رسیده است و هر مرحله تنش، به‌عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش استفاده شده است.»

او افزود: «نباید نادیده گرفته شدن معاهده‌های سازمان ملل ادامه پیدا کند.»

مطالب مفید