روش‌های جادویی برای تمیز کردن مبل مخمل به حالت روز اول!

پارچه مخمل از سال‌های خیلی دور در لوازم خانگی مانند مبل و پرده کاربرد داشته است. این پارچه خاص و زیبا هیچوقت از مد نمی‌افتد و همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است. پارچه مخمل بیشتر برای روکش مبل استفاده می‎‌شود که برای نگهداری آن باید تمام فوت و فن‌های آن را بدانید. تمیز کردن مبل مخمل به سادگی پارچه‌های دیگر نیست و ساییدن زیاد آن ممکن است به بافت پارچه آسیب بزند. در این مقاله از مجله اکالا با ما همراه باشید تا نحوه تمیز کردن مبل مخمل را به شما آموزش دهیم.

راهکارهای تمیز کردن مبل مخمل

برای تمیز کردن مبل مخمل چندین روش ساده و خانگی وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

۱- آب صابون درست کنید

یکی از راه‌های تمیز کردن مبل مخمل و از بین بردن لکه‌ها استفاده از ترکیب آب و صابون است. برای این کار مقداری از صابون خانگی را در یک ظرف آب رنده کنید و هم بزنید تا کف کند. سپس یک دستمال تمیز را به محلول آغشته کنید و روی قسمت‌های کثیف مبل بکشید.

کمی زمان دهید تا لکه‌ها کمرنگ شوند و از بین بروند، اگر با یک بار انجام دادن، لکه‌ها از بین نرفت، مجدد این کار را تکرار کنید. در نهایت پس از خشک شدن پارچه با کمک یک برس خواب مخمل را به شکل اولیه برگردانید.

بیشتر بخوانید: جذاب‌ترین مبل‌های رنگی جدید را بشناسید

۲- محلول جوش شیرین و آبلیمو

ترکیب جوش شیرین و آبلیمو یکی از موثرترین روش‌های تمیز کردن لکه از روی مبل مخمل است. برای این کار کافی است نصف لیوام آب لیمو تازه را بگیرید و با کمی آب و ۲ قاشق جوش شیرین ترکیب کنید. زمانی که این مواد را با هم ترکیب می‌کنید کف به وجود می‌آید که اصلا سمی و خطرناک نیست.
پارچه تمیزی را به محلول آغشته کنید و به آرامی روی قسمت‌های کثیف مبل بکشید. برای اثربخشی مواد روی لکه باید اجازه دهید چندین ساعت بگذرد. اگر لکه هنوز پا بر جا بود، دوباره این کا را تکرار کنید. در نهایت پس از خشک شدن پارچه با کمک یک برس خواب مخمل را به شکل اولیه برگردانید.

۳- استفاده از شوینده‌های مبل مخمل

شوینده‌های مبل مخمل به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی کمی ریسکی هستند و نباید برای دفعه اول بدون تست کردن از آن استفاده کنید. حتما برای اولین بار یک قسمتی از مبل که در معرض دید نیست را انتخاب کنید و ماده شوینده را روی آن تست کنید. اگر رنگ پارچه آسیبی ندید، به تمیزکاری ادامه دهید.

برای تمیز کردن مبل مخمل با مواد شوینده مخصوص مبل مخمل، باید به صورت غیرمستقیم از آن استفاده کنید. برای این کار مقداری از ماده شوینده را روی دستمال پارچه‌ای تمیز اسپری کنید سپس دستمال را روی قسمت‌های کثیف مبل بکشید تا لکه‌ها از بین برود.

بیشتر بخوانید: روش‌های تمیز کردن تابلو نقاشی؛ بدون آسیب رساندن به تابلو

۴- استفاده از بخارشوی

پارچه مخمل به دلیل بافت بسیار حساس، به مرور زمان شکل اولیه خود را از دست می‌دهد و چین خورده وله می‌شود. یکی از روش‌هایی که می‌توان این مشکل را حل کرد و همزمان مبل را تمیز کرد، استفاده از بخارشوی است. برای این کار دستگاه بخارشوی را روی حرارت کم و در حالت اتو قرار دهید و پس از داغ شدن مبل را با آن تمیز کنید. پس از پایان کار به کمک یک برس مبل را شانه کنید تا خواب آن را به اولیه برگردانید.

دقت کنید که ابتدا در قسمتی از مبل این کار را انجام دهید تا از آسیب نرساندن بخارشوی به مبل مطمئن شوید. همچنین در حین کار از کمترین درجه گرما دستگاه استفاده کنید.

۵- استفاده از شامپو فرش

یکی از راه‌های تمیز کردن مبل مخمل، استفاده از شامپو فرش است. اما همانطور که در مورد استفاده از شوینده‌های مخصوص مبل گفته شد، این مواد به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی ممکن است به رنگ پارچه آسیب وارد کنند. بنابراین حتما قبل از این که دست به کار شوید تا تمام مبل را پاک کنید، در قسمتی از مبل که در معرض دید نیست، این ماده را امتحان کنید تا از آن مطمئن شوید.

برای استفاده از شامپو فرش کافی است تا یک پیمانه از آن را با ۳ پیمانه آب مخلوط کنید تا کف کند، سپس با کمک یک دستمال پارچه‌ای تمیز، قسمت‌های کثیف مورد نظر را پاک کنید. بعد از اینکه همه قسمت‌ها را تمیز کردید، با یک دستمال پارچه‌ای خشک و تمیز دیگر روی مبل بکشید.

 

در این مقاله از مجله اکالا، ۵ روش برای تمیز کردن مبل مخمل را به شما آموزش دادیم. شما می‌توانید با دقت و حوصله مبل مخمل را بدون هیچ گونه آسیبی با روش‌های گفته شده تمیز کنید.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید