مادرخوانده هوش مصنوعی: هنوز راز AGI برایم گشوده نشده!

« فی-فی لی »، محقق مشهور حوزه کامپیوتر که اغلب از او با عنوان « مادرخوانده هوش‌مصنوعی » یاد می‌شود، در نشست Credo AI درباره نقش خود در تولد هوش مصنوعی مدرن و اینکه جامعه چگونه باید از خودشان در برابر مدل‌های پیشرفته محافظت کنند صحبت کرد. نکته قابل‌توجه اینکه لی در بخشی از سخنان خود گفته است که نمی‌داند  AGI  ( هو ‌ ش جامع مصنو‌عی ) که شرکت‌هایی نظیر OpenAI در حال توسعه آن هستند، دقیقاً چه معنایی دارد.

طبق گزارش تک‌کرانچ، لی در این نشست گفته است:

«من از محیط آکادمیک هوش مصنوعی آمده‌ام و با روش‌های دقیق‌تر و مبتنی بر شواهد آموزش دیده‌ام، بنابراین واقعاً نمی‌دانم این کلمات چه معنایی دارند. راستش حتی نمی‌دانم AGI یعنی چه. حقیقت این است که من وقت زیادی را صرف فکرکردن به این کلمات نمی‌کنم، زیرا فکر می‌کنم کارهای مهم‌تری برای انجام دادن وجود دارد…»

مادرخوانده هوش‌مصنوعی در سال 2006 ImageNet را ایجاد کرد، اولین مجموعه داده‌بزرگ آموزش و بنچمارک هوش مصنوعی در جهان که یکی از پایه‌های شکوفایی هوش مصنوعی فعلی محسوب می‌شود. از سال 2017 تا 2018 او به‌عنوان دانشمند ارشد در گوگل فعالیت داشته و اکنون موسسه هوش مصنوعی انسان محور دانشگاه استنفورد (HAI) را رهبری می‌کند.

او همچنین استارتاپی با نام World Labs دارد که در حال ساخت «مدل‌های جهانی بزرگ» است، اصطلاح دیگری که تقریباً به‌اندازه AGI گیج‌کننده است!

تعریف OpenAI از هوش جامع مصنوعی

لی در حالی به نامشخص‌بودن مفهوم AGI اشاره کرده است که شرکت‌هایی از جمله OpenAI در حال توسعه این فناوری هستند. «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI سال گذشته در مصاحبه‌ای با «نیو یورکر» AGI را به‌عنوان «یک معادل برای انسان‌ها که می‌توانید آن را به‌عنوان یک همکار استخدام کنید» توصیف کرد.

در منشور OpenAI نیز AGI به‌‌عنوان «سیستم‌های بسیار خودمختار که از انسان‌ها در انجام کارهای باارزش اقتصادی بهتر عمل می‌کنند» تعریف شده است.

مطالب مفید