رازهای پخت خورشت ماست؛ دسر دلچسب اصفهانی با طعمی بی‌نظیر

خورشت ماست از غذاهای اصیل اصفهانی است که به عنوان دسر در سفره‌های اصفهانی جا دارد. در این مقاله از مجله اکالا با ما همراه باشید تا طرز تهیه خورشت ماست را برایتان شرح دهیم.

مواد لازم جهت تهیه خورشت ماست

مواد لازم جهت تهیه خورشت ماست به شرح زیر است:

گوشت ۸۰۰ گرمماست چکیده ۳ پیمانهشکر به میزان لازمزعفران دم‌کرده ۱ قاشق چای‌خوری پرپیاز ۱ عددبرگ بو ۲ عددنمکبه میزان لازمفلفل سیاهبه میزان لازمسیر به میزان لازمزردچوبه به میزان لازم

خرید مواد اولیه با تخفیف از اکالا

مراحل تهیه خورشت ماست

برای تهیه این دسر اصیل و لذیذ اصفهانی، مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: پخت گوشت

ابتدا گوشت را همراه با پیاز خرد شده، برگ بو، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، سیر و آب در یک قابلمه مناسب بریزید؛ به میزانی آب که روی گوشت را کامل بگیرد. سپس آن را روی حرارت قرار دهید.

مرحله دوم: کف مال کردن گوشت

در یک ظرف مناسب گوشت پخته شده را ریش ریش کنید و روی یک تخته کار مناسب بریزید. سپس با کف دست به مدت ۴۰ دقیقه گوشت را کف مال کنید تا کاملا له و یکدست شود.

مرحله سوم: مزه دار کردن ماست

در یک ظرف مناسب ماست و شکر را اضافه و مخلوط کنید. این کار را تا زمانی که شکر کاملا حل شود ادامه دهید (میزان تقریبی ۱۰ دقیقه).

سپس یک قاشق چای‌خوری پر زعفران دم‌کرده روی مخلوط بریزید. این ترکیب را حسابی مخلوط کنید تا رنگ ماست شما کاملا زعفرانی شود.

 بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماست خانگی

مرحله چهارم: مخلوط گوشت با ماست

در این مرحله به ماست زعفرانی، گوشت کف مال شده را اضافه و مخلوط کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که گوشت به خوبی در ماست حل شود و حالت کشسانی پیدا کند. خورشت ماست آماده شده را به مدت به مدت ۳ تا ۴ ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله آخر: سرو خورشت ماست

بعد از استراحت چند ساعته خورشت، آن را از یخچال خارج کنید و در ظرف سرو بریزید. می‌توانید روی آن را برای زیباتر شدن با زرشک و خلال پسته تزیین کنید. 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورشت انار مسما به روش گیلانی

نکات طلایی در تهیه خورشت ماست

در ادامه به چند نکته طلایی برای تهیه خورشت ماست اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

استفاده از ادویه‌ها برای بو: برای حذف بوی ناخوشایند گوشت، بهتر است از ادویه‌ها استفاده کنید. ادویه‌ها می‌توانند به خورشت عمق و طعم بیشتری بدهند.زمان پخت گوشت: مدت زمان پخت گوشت به حرارت، نوع قابلمه و نوع گوشت شما بستگی دارد. باید به دقت نظارت کنید تا گوشت به درجه نرمی دلخواه برسد.تنظیم میزان گوشت و ماست: میزان گوشت و ماست در خورشت به سلیقه شما بستگی دارد. باید مواظب باشید که خورشت نه خیلی شل و نه خیلی سفت باشد. این تنظیمات باید به نتیجه دلخواه شما منجر شوند.مقدار شکر یا عسل: مقدار شکر یا عسل مورد استفاده در خورشت ماست بستگی به سلیقه شما دارد. می‌توانید مقداری را اضافه کنید و سپس با آن آشنا شوید و در صورت نیاز اضافه بیشتری انجام دهید.استفاده از عسل به جای شکر: به جای شکر، می‌توانید از عسل استفاده کنید. این ترکیب می‌تواند به خورشت طعم خاصی بدهد و تنوعی به آن اضافه کند.تهیه گوشت: در صورت محدودیت زمانی، پس از ریش ریش کردن گوشت می‌توانید از گوشت کوب استفاده کنید و سپس کف مال کنید تا زمان صرفه‌جویی شود. اما اگر می‌خواهید گوشت در خورشت کشدار شود، زیاد از گوشت کوب استفاده نکنید.استفاده از تزیینات: در داخل خورشت خود می‌توانید از تزییناتی مانند گلاب، گردو یا هل هم استفاده کنید تا به طعم و ظاهر غذای خود تنوع بدهید.

در این مطلب از مجله آشپزی اکالا طرز تهیه خورشت ماست اصفهانی را برایتان شرح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم حتما این دسر خوشمزه را در خانه تهیه کنید و از طعم شیرین و لذیذ آن لذت ببرید.

مائده شریفی متولد ۷۴ هستم، حسابداری مالی خوندم. از بچگی آشپزی میکردم ولی اصولی نبود هرچیزی که از بقیه نگاه میکردم یاد میگرفتم و درست میکردم و اینکار رو مرتب تکرار میکردم تا بلاخره طعم خوب اون غذا رو یاد میگرفتم. یکی از علایق و سرگرمی‌های من آشپزی است و لذت میبرم از اینکه غذایی رو آماده کنم و بقیه دوست داشته باشند. یکی از لذت بخش‌ترین قسمت آشپزی اینه که با هر مواد و ادویه مورد علاقت میتونی غذای جدید یا دسر جدیدی رو درست کنی و از طعم اون لذت ببری، غذا درست کردن به آدم انگیزه زندگی میده. الان ممکنه اصلا بلد نباشی حتی یه نیمرو آماده کنی ولی اصلا کوتاه نیا آن قدر اینکارو تکرار کن تا یاد بگیری و از اینکار لذت ببری.

مطالب مفید