آشنایی با هشدار سطح زرد هواشناسی: اقدامات ضروری در زمان اعلام!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، در تعریف سطوح مختلف هشدارهای سازمان هواشناسی، هشدار سطح زرد در پایین ترین سطح قرار دارد. هشدار سطح زرد به معنی «جهت آگاهی» برای مردم و مسئولان در یک شهر یا استان است. رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور به همشهری می گوید: «هشدارهایی که به صدور پیام رنگی مشخص می شود، به معنی هشدار مبنی بر اثر است یعنی اثر مخاطره اهمیت بسیاری دارد.»

صادق ضیائیان ادامه می دهد: «هشدارهای سازمان هواشناسی کشور بر اساس ماتریس هشدار مبتنی بر اثر صادر می‌شود. بدین مفهوم که دو عامل اصلی دارد که محور افقی آن اثر تخریبی را نشان می دهد و محور عمودی آن احتمال وقوع در اطلاع رسانی و تعیین رنگ (سطح) آن نقش ایفا می ‌کنند.»

او تاکید می کند: «پدیده هایی با احتمال وقوع کم، ممکن است حتی با اثر تخریبی زیاد در محدوده هشدار سطح زرد قرار می گیرد. پدیده هایی که احتمال وقوع آن زیاد است، ولی اثر تخریبی آن کم باشد، هم به عنوان هشدار سطح مطرح است.»

ضیائیان درباره اینکه منظور از هشدار سطح زرد چیست، می گوید:‌ «منظور از هشدار سطح زرد، مخاطره ای است که فقط بخشی از جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و همه جامعه تحت تاثیر قرار نمی گیرد. در واقع فقطبخشی از جامعه بسته به فعالیتی که انجام می دهند، ممکن است دچار مخاطره شوند.»

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور با اشاره به وقوع سیل رودخانه هلیل رود شهرستان بجنورد که در 9 مهر ماه ۱۴۰۳ رخ داد، عنوان می کند: «متاسفانه برخی از افراد در سیلاب جان خود را از دست دادند، ولی نکته اینجاست که آنها به واسطه قرار گرفتن در بستر رودخانه دچار حادثه شدند و اگر وارد رودخانه نشده بودند، مشکلی پیش نمی آمد. در واقع برای مردم عادی مشکلی پیش نیامد، ولی افرادی که در وسط رودخانه مشغول شنا بود، دچار حادثه شدند.» او تاکید می کند: «چنین پدیده هایی در زمره هشدارهای سطح زرد قرار می گیرد.»

ضیائیان می گوید: «بنابراین، هشدارهایی که بخشی از فعالیت ها و نه همه تمام فعالیت های ما را شامل می شود و با توجه به در نظر گرفتن دو عامل، اثر تخریبی و احتمال وقوع به عنوان هشدار سطح زرد توسط سازمان هواشناسی صادر می شود.»

به گفته او، زمانی که هشدار سطح زرد صادر می شود، هم مردم باید توجه داشته باشند و هم دستگاه های مربوطه. رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور توضیح می دهد: «مردم بسته به فعالیتی که قرار است انجام دهد، وضعیت آب و هوا را چک کنند و خودشان شرایط را مدیریت کنند. برای مثال، بنده می خواهم به مسافرت تفریحی بروم و به دنبال لذت بردن از این سفر هستم و زمانی که هشدار سطح زرد صادر می شود، دیگر مخاطرات را به جان نمی خرم تا مسافرت کنم.» ضیائیان ادامه می دهد: «زمانی بیماری هست که باید از یک جایی به جای دیگری منتقل شود و با هشدار سطح زرد هم این کار انجام می شود. بنابراین در هنگام هشدار سطح زرد مردم باید مدیریت ریسک انجام دهند و در صورت نیاز به یک فعالیت هشدارها را هم در نظر بگیرند. ممکن است فردی قصد دارد کوهنوردی کند و حتی با هشدار زرد هم باید از این کار صرف‌نظر کند.»

رئیس مرکز پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور درباره اینکه مسوولان در هنگام هشدار زرد چه اقداماتی انجام دهند، می گوید: «منظور از مسئولان همان دستگاه های اجرایی مانند شهرداری، فرمانداری، اداره آب منطقه ای، مدیریت بحران، هلال احمر، اورژانس و… است. در هنگام هشدار سطح زرد هر یک از دستگاه های اجرایی با توجه به دستورالعمل های لازم فعالیت هایی انجام دهند.»

ضیائیان اضافه می کند: «مثلا هلال احمر برای هر یک از هشدارهای هواشناسی یک کُد تعریف کرده است. زمانی که هشدار سطح زرد صادر می شود، هلال احمر کد مورد نظر را صادر می کند و نیروهای این سازمان براساس آن به حالت آماده باش درمی آیند. ممکن است برای هشدار سطح زرد فقط 10 درصد از نیروهای خود را به حالت آماده باش دربیاروند تا در صورت لازم اقدامات لازم را انجام دهند.»

مطالب مفید