افزایش زندگی چند خانواری در یک خانه و تاثیر غیربومی‌ها بر تورم اجاره مسکن در مشهد

به گزارش تجارت نیوز،

مشهد، مرکز استان خراسان رضوی یکی از کلانشهرهای کشور است که طی سال‌های گذشته، قیمت خانه در آن همسو با کل کشور صعود چشمگیری را تجربه کرده است.

کارشناسان معتقدند مهاجرپذیر بودن و وجود زوار در این شهر دلیلی دیگر برای افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها  بوده است. اما بازار مسکن شهر مشهد اکنون در چه شرایطی به سر می‌برد؟

سرمایه‌ها باید به‌جای دلالی و خرید و فروش به حوزه ساخت و ساز وارد شود

حسین رستمی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره وضعیت فعلی بازار مسکن به تجار‌ت‌نیوز گفت: «بازار مسکن در سراسر کشور رکودی است و باید در انتظار عواملی باشیم که در حوزه مسکن نقش دارند، از جمله بازارهای موازی مثل ارز و طلا. اگر این بازارها به ثبات برسند نقدینگی به بازار مسکن بازمی‌گردد.»

وی افزود: «البته دیدگاه اصلی به تولید معطوف است؛ سرمایه باید به‌جای دلالی و خرید و فروش به حوزه ساخت و ساز وارد شود. این موضوع نیازمند آن است که به سازندگان مشوق‌هایی داده شود که سرمایه را به تولید انتقال دهند. این اقدام به بازار مسکن کمک می‌کند و به‌دلیل وابستگی صنایع و بازارها به یگدیگر اگر بازار تولید مسکن رونق پیدا کند سایر بازارها نیز با رونق مواجه خواهد شد.»

رستمی عنوان کرد: «ایجاد رونق در صنعت تولید مسکن به تصمیمات در ادارات و دستگاه‌هایی بازمی‌گردد که مجوزهای انبوه‌سازی در بخش خصوصی را به‌گونه‌ای صادر کنند که به‌عنوان مشوق برای جذب سرمایه در این حوزه بتوان از آن استفاده کرد.»

افزایش قیمت محسوسی در بازار مسکن مشهد اتفاق نیفتاده است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد همچنین درباره میزان افزایش قیمت مسکن در این شهر توضیح داد: «بازار در حالت رکودی قرار دارد و در این حالت اگر افزایش قیمتی هم وجود داشته باشد، انتقالات و خرید و فروش‌ها بر اساس همان نرخ‌های سال گذشته انجام می‌گیرد؛ حتی در برخی موارد که مالک به سرمایه خود احتیاج مبرم دارد، املاک با نرخ پایین‌تر از سال گذشته نیز معامله می‌شود.»

وی افزود: «البته می‌توان گفت افزایش قیمتی بالغ بر 10 تا 15 درصد وجود داشته، اما با تاثیر از همان رکودی که گفته شد این افزایش محسوس اتفاق نیفتاده است.»

مستاجران امسال قراردادهای پیشین خود را تمدید کرده‌اند

رستمی در خصوص  وضعیت بازار اجاره در شهر مشهد نیز بیان کرد: «به‌دلیل تورم بالا در حوزه اجاره‌بها، مستاجران غالبا امسال قراردادهای پیشین خود را تمدید کرده‌اند و نقل و انتقالات پایین بوده‌ است. این مورد پیامدهایی منفی برای بازار دارد.»

او ادامه داد: «اتحادیه املاک در مشهد اعلام کرده است که افزایش قیمت‌ها در محدوده 25 درصد باشد، اما در برخی مناطق موجران به این رقم اکتفا نکرده‌اند. این قبیل موارد در بازار اجاره نیز ناشی از کمبود تولید است و با رونق بازار ساخت مسکن می‌توان آن را کنترل کرد.»

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد اظهار کرد: «اگر مدام این افزایش وجود داشته باشد از توان مردم کاسته می‌شود و طبیعتا از مرکز شهر به حاشیه شهر و از حاشیه به روستاها رانده می‌شوند.»

وی افزود: «اکنون مواردی در مشهد گزارش می‌شود که چند خانواده قصد اجاره یک واحد را دارند. این رویه موارد قبلا تنها در تهران اتفاق می‌افتاد، اما اکنون در شهرهای دیگر هم شاهد آن هستیم.»

حضور اتباع سهم خانوراهای بومی را از بازار اجاره کاهش می‌دهد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد درباره دلایل محلی افزایش قیمت مسکن در شهر مشهد عنوان کرد: «دو دلیل محلی را می‌توان برای افزایش قیمت در بازار خرید و فروش و اجاره شهر مشهد نام برد. ابتدا اینکه مشهد شهر مهاجرپذیری است که از سایر شهرها به دلایل گوناگون به آن مهاجرت می‌کنند. از سوی دیگر در مشهد مساله اتباع به‌طور گسترده وجود دارد که به دلیل مجاورت با افغانستان پررنگ‌تر است.»

او در این باره توضیح داد: «اتباع با سکونت در مشهد نیازهایی مانند کار و سکونت دارند. این در حالی‌ست که دولت یک جامعه آماری برای خانوارهای تحت پوشش خود در نظر گرفته است و به این نسبت نیز پیش‌بینی‌هایی انجام می‌شود؛ اما ناگهان چند میلیون نفر به این افراد اضافه می‌شود و از این طریق هم اجاره‌بها افزایش می‌کند و هم واحدهایی که قرار است به ایرانی‌ها برسد کاهش می‌یابد.»

چشم‌انداز قیمت مسکن افزایشی است

رستمی در خصوص چشم‌انداز خود از قیمت مسکن اظهار کرد: «ابتدا باید منتظر بمانیم تا مشخص شود وزیر راه و شهرسازی در کنار وزاری دیگر که در این حوزه دخیل هستند، چه تصمیماتی قرار است بگیرند؛ زیرا این تصمیمات تاثیر مستقیم بر بازار مسکن دارد.»

او ادامه داد: «در کنار این مورد اگر بحث توجه به رونق ساخت در کشور مورد توجه قرار بگیرد، سرعت افزایش قیمت در آینده کند خواهد بود؛ اما اگر این اتفاق صورت نگیرد و برای تشویق انبوه‌سازان اقدامی انجام نشود، قطعا با افزایش قیمت مواجه هستیم و در مجموع، چشم‌انداز افزایشی است.»

بررسی بازار مسکن در شهرهای مختلف تنها بیانگر یک نکته است؛ رکود همچنان نقش اصلی را در این حوزه ایفا می‌کند. کارشناسان معتقدند مقابله با این رکود بازگرداندن رونق به بازار مسکن نخستین کاری است که دولت باید در فهرست اقدامات خود بگنجاند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

مطالب مفید