خانه کوچک و دنج خود را با این 11 گیاه مینیاتوری زیبا، جادویی کنید!

این روزها که اکثر مردم آپارتمان نشین شده‌اند و متراژ خانه‌ها نیز نسبت به قدیم کوچک‌تر است، استفاده از گل‌های مینیاتوری می‌تواند ایده خوبی برای طراوت بخشیدن به فضای خانه باشد. در این مقاله از مجله اکالا می‌توانید با ۱۱ گیاه مینیاتوری زیبا برای زیبا کردن خانه‌های کوچک و نقلی آشنا شوید.

شیک‌ترین گیاهان آپارتمانی مینیاتوری برای خانه‌های نقلی

استفاده از گل‌های مینیاتوری یک راهکار ساده برای زینت بخشیدن به آپارتمان‌های امروزی است که به خاطر فضای محدودی که اشغال می‌کند، برای خانه‌های نقلی و کوچک ایده فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شود.

این گل‌ها معمولا اندازه کوچکی دارند و می‌توانید از آن‌ها روی قفسه، میز یا حتی لبه پنجره نیز استفاده کنید. از طرف دیگر نگهداری گیاهان مینیاتوری بسیار ساده‌تر است و خیلی از آن‌ها به نور یا آبیاری زیادی نیز نیاز ندارد.

استفاده از گل‌ها و گیاهان در فضاهای آپارتمانی موجب ایجاد حس آرامش و زیبایی بیشتر فضا می‌شود. بنابراین بهتر است برای بهبود روحیه خودتان هم که شده چند گل مینیاتوری تهیه کنید و در قسمت‌های مختلف خانه قرار دهید.

در ادامه این بخش به ۱۱ گیاه مینیاتوری زیبا برای زیبا کردن خانه‌های کوچک و نقلی اشاره شده است.

۱- گیاه گل سنگ

گیاه گل سنگ یا پولکا (Polka dot plant) یکی از زیباترین گیاهان مینیاتوری است که حداکثر تا ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. این گیاه برگ‌های لکه‌ای و رنگی فوق العاده زیبایی دارد و در رنگ‌های مختلفی یافت می‌شود.

یکی از جذاب‌ترین انواع گیاه گل سنگ، نوع قرمز آن است که برای جلوه بخشیدن به آپارتمان‌های مدرن بسیار مناسب است. این گیاه به نور غیرمستقیم، آبیاری منظم و همچنین رطوبت کافی نیاز دارد. زمانی که قسمت سطحی خاک گیاه خشک به نظر برسد، باید آن را آبیاری کنید.

۲- گیاه هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری (Haworthiopsis attenuate) یک گیاه با ظاهری خاص و مدرن است که برگ‌های گوشتی و نوک تیزی دارد و روی برگ‌های آن خطوط سفیدی وجود دارد و از همین رو شبیه به پوست گورخر به نظر می‌رسد.

این گیاه متعلق به آفریقای جنوبی است به خاطر داشتن برگ‌های گوشتی، به آبیاری زیادی نیاز ندارد. هر زمان که احساس کردید که خاک گلدان به طور کامل خشک شده است، می‌توانید گیاه را آبیاری کنید. به خاطر داشته باشید که گیاه را در مکانی با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید تا به خوبی رشد کند.

بیشتر بخوانید: با این ترفندها گیاهان پژمرده خانگی را احیا و درمان کنید

۳- گیاه اشوریا

گیاه اشوریا یا اچوریا (Echeveria) یک نوع ساکولنت دیر رشد است که بیشتر از ۱۵۰ گونه مختلف دارد. این گیاه برگ‌های گوشتی و قاشقی شکل دارد و برگ‌های آن طوری در کنار هم قرار گرفته‌اند که شبیه به گل رز به نظر می‌رسند.

این گیاه به نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد و تنها باید زمانی به گیاه آب بدهید که خاک آن به طور کامل خشک شده باشد. بهتر است گیاه را پشت پرنورترین پنجره خانه قرار دهید تا بهتر رشد کند.

۴- گیاه یشم

گیاه یشم (Crassula Ovata) یکی دیگر از انواع ساکولنت ها است که برگ‌های گوشتی و براقی دارد. این گیاه به عنوان گیاه پول نیز شناخته می‌شود و برگ‌های آن شبیه به سکه گرد و تیره هستند.

گیاه یشم نیاز به مراقبت زیادی ندارد و در نور طبیعی به خوبی رشد می‌کند. این گیاه در برابر خشکی مقاومت زیادی دارد و می‌توانید از آن در قسمت‌های مختلف خانه استفاده کنید.

۵- گیاه پول چینی

گیاه پول چینی (Pilea Peperomioides) یک گیاه مینیاتوری برای خانه‌های نقلی است که برگ‌هایی گرد و سبز رنگ دارد. برای نگهداری از این گیاه باید آن را در مکانی با نور غیرمستقیم قرار دهید و به صورت منظم آن را آبیاری کنید. نکته‌ای که باید در مورد گیاه پول جینی بدانید این است که خاک گیاه نباید خیس شود، زیرا در این صورت گیاه در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرد.

۶- اگزالیس

اگزالیس (Oxalis Triangularis) که برخی به آن شبدر بنفش نیز می‌گویند، یک گیاه جذاب و متفاوت با برگ‌های بنفش و مثلثی شکل است که برگ‌های آن درست مثل پروانه به نظر می‌رسند. جالب است بدانید که برگ‌های گیاه در طول روز و شب‌ها جمع می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز این گیاه گل‌های ریز سفید و صورتی است که دارد و جلوه‌ای زیباتر به آن می‌بخشند. به خاطر داشته باشید که اگزالیس باید در مکانی با نور غیر مستقیم و دمای معمولی نگهداری شود و هر زمان که خاک گیاه خشک شد، باید آن را آبیاری کنید.

بیشتر بخوانید: عجیب ولی واقعی؛ گیاهانی که در خرده شیشه رشد می‌کنند

۷- بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی (Saintpaulia) از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که به خاطر گل‌های رنگارنگ و زیبایی که دارد بسیار جذاب است. این گیاه دارای برگ‌های گوشتی کرک دار است و برای رشد به نور زیاد اما غیر مستقیم و دمای معتدل نیاز دارد.

به خاطر داشته باشید که در زمان آبیاری گیاه به هیچ عنوان نباید آب به برگ‌های گیاه برخورد کند، زیرا این کار موجب پوسیده شدن برگ‌ها می‌شود. اگر به خوبی از گیاه مراقبت کنید و به آن کود بدهید، این گیاه در تمام طول سال گل می‌دهد.

۸- ونوس مگس خوار

ونوس مگس خوار (Dionaea Muscipula) یک نوع گیاه گوشتخوار عجیب است که از حشرات و مگس‌های ریز تغذیه می‌کند. این گیاه برگ‌های متفاوتی نسبت به گیاهان دیگر دارد و دارای دو تیغه متحرک است که با نزدیک شدن حشره، آن را داخل تیغه‌های خود به دام می‌اندازد. گیاه ونوس مگس خوار به نور زیاد و آبیاری با آب مقطر یا آب باران نیاز دارد. خاک این گیاه باید به صورت دائم مرطوب باشد.

۹- گیاه دم الاغی

یکی دیگر از گل‌های کوچک آپارتمانی که در دسته ساکولنت ها قرار می‌گیرد، گیاه دم الاغی یا دم خر (Sedum Morganianum) است. این گیاه ساقه‌های بلند و برگ‌های گوشتی آویزانی دارد. گیاه دم الاغی برای رشد به نور زیاد و آبیاری کم نیاز دارد.

زمانی باید این گیاه را آبیاری کنید که خاک آن به طور کامل خشک شده باشد. به طور کلی همه گیاهانی که برگ گوشتی دارند، باید به همین روش آبیاری شوند، زیرا آب را در برگ‌های خود ذخیره می‌کنند و در صورت آبیاری زیاد ممکن است گیاه پوسیده شود.

۱۰- گیاه اشک نوزاد

گیاه اشک نوزاد (Soleirolia Soleirolii) یک گیاه مینیاتوری با برگ‌های کوچک و ظریف است که طراوت و شادابی زیادی به فضای خانه می‌بخشد. این گیاه روی خاک و لبه‌های گلدان پخش می‌شود و جلوه جذابی دارد. گیاه اشک نوزاد برای رشد به رطوبت زیاد و نور غیر مستقیم نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: گیاهانی که نباید در اتاق خواب نگهداری شوند

۱۱- گل سنسیو

گل سنسیو (Senecio Rowleyanus) که به عنوان گل رشته مروارید نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از گل‌های مینیاتوری آپارتمانی است که شاخه‌های بلند و آویزی دارد. برگ‌های این گیاه کروی شکل هستند و درست مثل مروارید به نظر می‌رسند.

این گیاه ظاهر متفاوتی دارد و به خاطر همین جلوه خاصی به دکوراسیون آپارتمان‌های مدرن می‌بخشد. گیاه سنسیو برای رشد به نور غیرمستقیم و محیط خنک نیاز دارد و نباید به مقدار زیاد آبیاری شود.

در این مقاله از مجله سبک زندگی اکالا به ۱۱ گیاه مینیاتوری زیبا برای زیبا کردن خانه‌های کوچک و نقلی اشاره شد. با قرار دادن این گل‌های زیبا در آپارتمان‌های نقلی می‌توانید بدون نگرانی در مورد اشغال شدن فضا، از طراوت و شادابی گیاهان در فضای خانه لذت ببرید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید