جادوی آشپزی با پلوپز چندکاره: خلق بهترین طعم‌ها در آشپزخانه شما

امروزه به دلیل بیشتر شدن مشغله افراد، استفاده از وسایلی که زندگی را راحت‌تر کند، بیشتر شده است. پلوپزهای چندکاره جزو این وسایل محسوب می‌شوند که بخاطر راحتی و سرعت در آشپزی، طرفداران زیادی پیدا کرده است. کار کردن با این دستگاه به دلیل داشتن قابلیت‌های زیادی که دارد، ممکن است کمی چالش برانگیز باشد، بنابراین در این مقاله از مجله اکالا، قصد داریم تا نحوه استفاده از پلوپزهای چندکاره را آموزش دهیم، پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قابلیت‌های پلوپز چندکاره و نحوه استفاده از آنها

پلوپزهای چندکاره، کارایی بسیار متنوعی مانند ماست درست کردن، پختن لوبیا، پختن خورشت و پختن برنج و غیره را دارند که در ادامه به هرکدام از آنها می‌پردازیم:

۱- درست کردن ماست

شاید به این موضوع فکر نکرده باشید که با پلوپز هم می‌شود ماست درست کرد، اما این دستگاه قابلیت درست کردن آن را دارد. برای این کار ابتدا باید مایه ماست را آماده کنید. شیر پرچرب را در یک قابلمه بجوشانید و زمانی که به نقطه جوش رسید آن را از روی حرارت بردارید تا کمی خنک شود، سپس مایه ماست را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

ترکیب شیر و مایه ماست را در پلوپز بریزید و دکمه Yogurt را از روی کنترل پنل انتخاب کنید. در مدت زمانی که ماست در حال درست شدن است به هیچ عنوان پلوپز را تکان ندهید و در آن را باز نکنید زیرا باعث می‌شود ماست خراب شود. برای درست شدن ماست حدود ۷ تا ۸ ساعت زمان نیاز دارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید لوستر آشپزخانه

۲- استفاده به عنوان سرخ کن

یکی دیگر از قابلیت‌های پلوپزهای چندکاره، استفاده از آن به عنوان سرخ‌کن است. برای این کار باید در دیگ پلوپز به اندازه‌ای که کل سبد در روغن قرار بگیرد، روغن بریزید. سپس از روی پنل دستگاه گزینه Deep Fry را انتخاب کنید. زمانی که روغن دستگاه به اندازه مناسب داغ شود دستگاه با صدای بوق به شما خبر می‌دهد. در این مرحله باید مواد را داخل سبد بریزید تا سرخ شوند. بعد از اینکه مواد غذایی به میزان دلخواه سرخ شد، آنها را روی یک دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آن گرفته شود.

۳- استفاده به عنوان بخارپز

استفاده از بخارپز برای افرادی که علاقه به سالم‌خوری دارند یا در رژیم غذایی هستند بسیار مناسب است. قابلیت بخارپز که در دستگاه‌های پلوپز چندکاره وجود دارد، پخت غذاهایی مانند برنج قهوه‌ای، جو دوسر و سیب زمینی را بسیار آسان کرده است.

برای بخارپز کردن مواد غذایی باید آنها را به اندازه مناسب برش بزنید و داخل سبد پلوپز قرار دهید. دیگ پلوپز را تا نیمه آب بریزید و از روی پنل دستگاه گزینه Steam را انتخاب کنید. درب دستگاه را تا زمانی که مواد بپزند، ببندید.

بیشتر بخوانید: بهترین جاروبرقی را انتخاب کنید

۴- پختن برنج

یکی از پرکاربردترین قابلیت‌های پلوپز چندکاره، پختن برنج است زیرا بسیار راحت و سریع است. برای این کار ابتدا برنج را بشویید و داخل دیگ پلوپز بریزید، سپس نمک و ۲ قاشق غذاخوری روغن به آن اضافه کنید. به اندازه‌ای آب بریزید که بیشتر از ۲ بند انگشت از سطح برنج نشود. از روی پنل گزینه Rice را انتخاب کنید و بعد دکمه Start را بزنید.

۵- غذا را گرم کنید

یکی دیگر از قابلیت‌های پلوپز چندکاره، گرم کردن غذا است. برای این کار از روی پنل گزینه Reheat را انتخاب کنید تا دستگاه به صورت خودکار دما را تنظیم کند. دقت داشته باشید که گزینه Keep Warm برای گرم نگه داشتن غذایی است که داخل پلوپز پخته شده است و غذای سرد را گرم نمی‌کند.

آشنایی با دکمه‌های پلوپز چندکاره

پلوپزهای چندکاره برنامه‌های مختلفی دارد که آنها را روی پنل می‌توانید مشاهده کنید و با توجه به نیاز خود یکی را انتخاب کنید. در ادامه چند دکمه مهم پلوپزهای چندکاره را معرفی می‌کنیم:

۱- دکمه منو (Menu)

دکمه منو برای انتخاب کردن برنامه پخت است. با فشار دادن این دکمه، می‌توانید نوع پخت مورد نظرتان را انتخاب کنید.

۲- دکمه تنظیم زمان (Temperature/Time)

این دکمه را زمانی باید انتخاب کنید که خودتان بخواهید مدت زمان پخت را تعیین کنید.

۳- دکمه شروع (Start)

بعد از اینکه برنامه پخت یا مدت زمان را انتخاب کردید، دکمه شروع فعال می‌شود که با فشار دادن آن پخت مواد غذایی شروع می‌شود.

۴- دکمه گرم نگه داشتن (Keep Warm)

ممکن است زمانی باشد که نخواهید بلافاصله پس از پخت غذا را سرو کنید، در این هنگام با انتخاب کردن این دکمه می‌توانید غذای داخل دستگاه را به مدت یک ساعت گرم نگه دارید.

۵- دکمه گرم کردن مجدد (Reheat)

اگر بخواهید غذای سرد را مجدد گرم کنید، از قسمت منو گزینه reheat را انتخاب کنید تا غذا گرم شود.

در این مقاله از مجله اکالا، نحوه استفاده از ۵ قابلیت پلوپز چندکاره به همراه معرفی دکمه‌های آن را آموزش دادیم. این دستگاه یکی از وسایل برقی محبوب است که مناسب افراد شاغل می‌باشد زیرا در کوتاه‌ترین زمان، یک غذای خوشمزه درست می‌کند.

من لیلا هستم، رشته تحصیلیم روزنامه نگاری بوده و همیشه از نوشتن لذت می‌برم، اینجا از دانش و تجربه‌ام تو زمینه‌های مختلف استفاده می‌کنم تا برای شما مطالب خوبی بنویسم. امیدوارم از خوندنشون لذت ببرید.

مطالب مفید