شگفتی جدید دانشمندان: رازهای تازه‌ای از واکسن کرونا فاش شد!

به گزارش سلام نو به نقل از ن نتایج جدید یک پژوهش در دانشگاه گوتنبرگ سوئد، حاکی از نقش شگفت انگیز و معجزه آسای واکسن کرونا در سلامت ارگان های حیاتی بدن است

براساس جدیدترین اخبار پزشکی و سلامت، و طبق یافته های جدید پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ سوئد، افرادی که در برابر بیماری کووید ۱۹ واکسینه شدند، کمتر در در معرض ریسک ابتلا به انواع بیماری های قلبی و عروقی شدید مرتبط با ویروس کرونا قرار گرفته‌اند. این یافته جدید دانشمندان ثابت می‌کند که علی‌رغم معایبی که تزریق این واکسن بر روی انسان‌ها داشته است، مزایای آن نیز به بهبود سلامت جامعه کمک شایانی کرده است.

ویروس کرونا بیماری است که باعث بیماری تنفسی در افراد می‌شود و می‌تواند از فردی به فرد دیگر گسترش یابد. این ویروس برای اولین بار طی تحقیقات مربوط به شیوع بیماری در ووهان (Wuhan) چین شناسایی شد. نام لاتین “Corona”، (به معنای تاج یا هاله)، به ظاهر تاج مانند اطراف ویروس اشاره می‌کند. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس کرونا وجود دارد که دانشمندان آن را را به چهار دسته آلفا، بتا، گاما و دلتا تقسیم کرده­‌اند.

چهار نوع آن (NL63 ، ۲۲۹E ، OC43 و HKU1)، هر ساله مسئول ۱۵ تا ۳۰ درصد موارد سرماخوردگی در جهان بوده و بومی شناخته می‌شوند. ۲ نوع دیگر (سارس و مرس) اپیدمیک شناخته می‌شوند. سارس، که ۲۶ کشور را درگیر کرد، برای اولین بار در استان گوانگدونگ در جنوب چین در سال ۲۰۰۲ شناسایی شد. پس از آن مرس، اولین بار در سال ۲۰۱۲ در خاورمیانه شایع شد. هفتمین ویروس کرونا Sars-Cov-2 است؛ این ویروس موجب همان بیماری کووید 19 می‌شود.

کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی با تزریق واکسن کرونا

هدف از تولید واکسن کووید ۱۹ کاهش عوارض آن بر ارگان‌های حیاتی مانند ریه و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری است. یکی از عارضه های جانبی حاد و نادر در بیماری کرونا التهاب عضله قلب یا پریکارد در مردان جوان است که عموما پس از تزریق واکسن اِم آراِن‌اِی (گونه‌ای واکسن که از نسخه یک ماده شیمیایی طبیعی به نام آراِن‌اِی پیام‌رسان برای ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کند) ایجاد می‌شود.

پریکارد در اصل یک کیسه دو لایه است که لایه داخلی آن بر روی قلب چسبیده است و لایه خارجی آن بر روی ریه، دیافراگم و سایر اعضای مجاور قلب قرار گرفته است. سطوح مجاور این دو لایه از یک لایه سلول نازک پوشیده شده و سطحی بسیار صاف دارند. هم چنین بین این دو لایه که یک فضای بسته به نام فضای پریکارد وجود دارد، که مقدار کمی (کمتر از ۵۰ سی سی) مایع در آن وجود دارد. همین امر موجب می شود تا حرکت قلب داخل قفسه سینه احساس نشود و هچنین حرکات ریه و اعضای مجاور بر روی قلب و حرکات آن تغییری ایجاد نکند.

پژوهشگران دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، از پایان دسامبر ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی (آغاز واکسیناسیون کووید ۱۹)، اطلاعات مربوط به جمعیت بیش از هشت میلیون بزرگسال در سوئد را مورد بررسی قرار دادند. پژوهشگران وضعیت افراد بلافاصله پس از هر بار تزریق واکسن کووید را بررسی کردند. سپس سلامت قلب و عروق این افراد پس از واکسیناسیون کامل با سلامت قلب و عروق افرادی که اصلاً واکسن دریافت نکرده بودند، مقایسه شد.

در این پژوهش خطر برخی بیماری‌های قلبی‌عروقی از جمله التهاب عضله قلب یا پریکارد، آریتمی قلبی، نارسایی قلبی، حمله ایسکمی گذرا (حالت و شرایطی گذرا و ناپایدار از عملکرد ناقص مغز یا بخشی از آن گفته می‌شود که دلیل آن اختلال در خون‌رسانی به مغز باشد) و همچنین سکته مغزی بررسی شد.

در جریان این آزمایش، خطر بروز سکته مغزی در افرادی که واکسن کووید ۱۹ دریافت کرده بودند در مقایسه با افرادی که دریافت نکرده بودند کمتر اعلام شد؛ همچنین خطر حمله ایسکمی گذرا به طور موقت پس از دریافت یک نوبت واکسن و در مردان مسن‌تر ۱۳ درصد بیشتر اعلام شد. با این حال پژوهشگران دریافتند بسیاری از بیماری‌های قلبی‌ و عروقی پس از واکسیناسیون کووید ۱۹، به ویژه پس از نوبت سوم تزریق کاهش می‌یابد. خطر بروز بیماری‌های قلبی‌ و عروقی پس از واکسیناسیون کامل، ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از افرادی که واکسن دریافت نکرده بودند اعلام شد.

مطالب مفید