کدام یک بهتر است: زیتون شکسته یا زیتون سالم؟ انتخابی دلچسب برای طعم و سلامت!

در زمان خرید زیتون معمولا با دو گزینه روبه رو می‌شوید؛ زیتون شکسته و سالم. اکثر افراد زیتون سالم را به خاطر مزه ملایم و ظاهر جذاب‌تری که دارد انتخاب می‌کنند، اما سالم‌ترین زیتون کدام است؟ در این مقاله از مجله اکالا به شما می‌گوییم که زیتون شکسته بهتره یا سالم.

زیتون شکسته فواید بیشتری دارد یا زیتون سالم؟

برای این که به این سوال پاسخ دهیم که زیتون شکسته بهتره یا سالم، لازم است تا نکات مختلفی را بررسی کنیم. زیتون شکسته و سالم هر کدام ویژگی‌های متمایزی دارند.

به طور کلی بسیاری از افراد استفاده از زیتون شکسته را به زیتون‌های کارخانه‌ای و سالم ترجیح می‌دهند، اما در انتها این شما هستید که بعد از بررسی ویژگی‌های هر یک از این زیتون‌ها انتخاب می‌کنید، از کدام گزینه استفاده کنید.

در ادامه به شما می‌گوییم که کدام زیتون بهتر است.

۱- زیتون شکسته بدون مواد شیمیایی آماده می‌شود

مهم‌ترین تفاوت زیتون شکسته و سالم، به شیوه فرآوری آن مربوط است. اگر برایتان سوال شده که چرا زیتون را می‌شکنند، باید بگوییم که این کار یک روش سنتی برای گرفتن تلخی زیتون است.

به طور کلی زیتون تازه طعم تلخی دارد و از همین رو از روش‌های مختلفی برای گرفتن تلخی زیتون گرفته می‌شود. برای گرفتن تلخی زیتون به روش سنتی، آن را با سنگ یا به کمک دستگاه می‌شکنند یا با چاقو روی آن برش می‌زنند.

سپس برای چند روز در آب قرار می‌دهند تا تلخی زیتون گرفته شود. در این مدت باید چندین بار آب زیتون عوض شود تا تلخی کاهش پیدا کند. در ادامه زیتون را در آب نمک می‌ریزند و به مرور زمان تلخی زیتون کمتر می‌شود.

در این روش بیشتر خواص زیتون حفظ می‌شود و هیچ ماده شیمیایی به زیتون اضافه نمی‌شود. اما در روش صنعتی برای گرفتن تلخی زیتون، آن را در مقداری آهک و سود سوز آور قرار می‌دهند. در این روش نیازی به شکستن زیتون نیست و زیتون‌ها به روش قلیایی کردن تلخی خود را از دست می‌دهند.

بیشتر بخوانید: رازهای نگهداری زیتون پرورده برای مدت طولانی

۲- زیتون شکسته طعم تلخ‌تری دارد

اگر نسبت به تلخی زیتون حساس هستید، باید بدانید که زیتونی که به روش سنتی و با شکستن و قرار گرفتن در آب نمک تهیه می‌شود، مقداری تلخ است و از همین رو مصرف آن برای برخی از افراد کمی سخت است. هر چند تلخی این زیتون‌ها کاملا طبیعی و خوش طعم است، اما برخی افراد ممکن است از این تلخی خوششان نیاید.

۳- زیتون سالم ممکن است برای سلامتی مضر باشد

بهتر است بدانید که اگر زیتون سالم و کارخانه‌ای را از مکانی نامناسب تهیه کنید، احتمال وجود فلزات سمی مثل سرب، کادمیوم، جیوه و آرسنیک در آن وجود دارد. نوع سود سوز آور، خلوص نمک و حتی جنس ظرفی که برای فرآوری زیتون استفاده می‌شود، روی کیفیت آن موثر است.

از همین رو اگر زیتون سالم را از برندی ناشناخته یا به صورت فله‌ای تهیه کنید، ممکن است برای سلامت شما مضر باشد. در صورت مصرف زیتون سالم، بهتر است تنها به سراغ گزینه‌های بسته بندی شده از برندهای معتبر بروید که تمامی مراحل فرآوری و تهیه این زیتون‌ها به صورت کاملا اصولی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: آموزش بیرون آوردن هسته زیتون

۴- زیتون شکسته طعم شورتری دارد

از آن جایی که برای گرفتن تلخی زیتون شکسته و همچنین نگهداری آن از آب نمک استفاده می‌شود، طعم این زیتون‌ها کمی شور است. افرادی که فشار خون بالایی دارند یا به بیماری قلبی مبتلا هستند، نباید از این زیتون‌ها استفاده کنند.

برای مصرف زیتون شکسته شور باید زیتون را برای چند ساعت در آب خنک قرار دهید تا نمک آن کاهش پیدا کند. زیتون‌های سالم معمولا شوری کمتری دارند و برای مصرف آن‌ها نیازی نیست زیتون را در آب بگذارید.

۵- زیتون شکسته چرب‌تر است

برخلاف تصور خیلی از افراد که فکر می‌کنند، چربی زیتون‌های شکسته گرفته می‌شود، باید بگوییم که زیتون شکسته چربی بیشتری نسبت به زیتون سالم دارد. روش فرآوری این زیتون موجب حفظ چربی‌های مفید آن می‌شود و با مصرف این زیتون‌ها می‌توانید طعم زیتون طبیعی را احساس کنید.

در این مقاله از مجله آشپزی اکالا به این سوال که زیتون شسته بهتره یا سالم پاسخ دادیم. حقیقت این است که زیتون شکسته و زیتون سالم هر دو گزینه مناسبی برای استفاده روزمره هستند و شما می‌توانید با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی که در این مقاله ذکر شد، خودتان بهترین گزینه را انتخاب کنید.

من مژده شرف عاشوری هستم. سالهاست که به صورت تخصصی در مورد موضوعات مختلف می‌نویسم و ترجمه میکنم. از بازی با کلمات و خلق محتوای تازه لذت میبرم و دوست دارم دنیای اطرافم رو بیشتر از چیزی که میبینم، کشف کنم…

مطالب مفید