بارش ها در ایران سالانه یک میلیمتر کاهش می یابد

به گزارش خبرگزاری سرگرمی روز، سحر تاج‌بخش رئیس سازمان هواشناسی کشور، گفت: داده‌های نظارتی نشان می‌دهد که با افزایش گازهای گلخانه‌ای و روند روزافزون گرمای هوا، میزان متوسط افزایش تراز آب اقیانوس‌ها، نسبت به دو دهه قبل حدود ۲ برابر شده است.

وی افزود: اگر روند افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد، جمعیت زیادی به‌ویژه در کشورهای واقع در سواحل تحت‌تأثیر بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها قرار می‌گیرند، این موضوع سبب شده است اندونزی برای پایتخت خود برنامه‌ریزی جدی داشته باشد.

وی یادآور شد: تغییرات ماهانه دما در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بسیار نگران‌کننده بود به‌طوری که اخیراً بر اساس گزارش‌های بین‌المللی، دمای زمین در ۱۲ ماه متوالی بیشتر از ۱.۵ درجه پس از انقلاب صنعتی افزایش یافته است.

رئیس سازمان هواشناسی اضافه کرد: در سال ۲۰۲۳ دما در منطقه ما افزایش قابل ملاحظه داشته است و کنار آن بارش با شرایط کاهشی مواجه بوده است، داده‌های اقلیمی سازمان هواشناسی کشور نیز نشان می‌دهد که روند افزایش دما و کاهش بارش در کشور از سال‌ها پیش آغاز شده است.

تاج‌بخش مسلمان افزود: در ۵۰ سال اخیر بارش‌های کشور با روند کاهش یک میلی‌متر در هر سال مواجه بوده است و میانگین دمای هوا نیز در هر دهه با آهنگ ۰.۴ (چهار دهم) درجه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این شرایط در سال‌های اخیر نیز ادامه داشته است، گفت: ایران در تابستان اخیر، یکی از مهمترین مناطق تحت‌تأثیر افزایش دما در دنیا بوده است و این در حالی است که بیشترین افزایش دما در ماه آگوست ۲۰۲۴ میلادی در قطب جنوب رخ داده است.

مطالب مفید