ویروس‌ها؛ متهمان جدید در پس پرده آلزایمر و پارکینسون!

راهنماتو-مطالعه حدود 500000پرونده پزشکی نشان می‌دهد که یک عفونت ویروسی مثل آنسفالیت یا ذات‌الریه خطر بیماری‌های پیش‌رونده تحلیل‌برنده عصبی مثل پارکینسون و آلزایمر را افزایش می‌دهد.

به گزارش راهنماتو، محققان 22 ارتباط بین عفونت و وضعیت تحلیل برنده عصبی در حدود 450000مورد مطالعه شده پیدا کردند.

افرادی که نوع بیماری التهابی مغز به نام آنسفالیت ویروسی را از سر گذرانده و درمان شده بودند، 31 مرتبه بیش‌تر احتمال داشت که به بیماری آلزایمر دچار شوند. (از 406 مور آنسفالی ویروسی، 24 مورد دچار بیماری آلزایمر شده بودند – حدود 6درصد).

کسانی که بعد از آنفولانزا دچار ذات‌الریه شده و به همین دلیل بستری شده بودند، بیش‌تر در معرض آلزایمر، فراموشی و بیماری پارکینسون و ای. ال. اس قرار داشتند.

عفونت‌های روده‌ای و مننژیت (که هر دو ویروسی هستند)، همچنین ویروس واریسلا-زوستر، که بیماری شینگل را ایجاد می‌کند نیز احتمال بیماری‌های تحلیل‌برنده اعصاب را افزایش داده بودند.

اثرات عفونت ویروسی در برخی موارد تا 15سال در مغز باقی مانده بود. حدود 80 درصد از ویروس‌های دخیل در بیماری‌های مغزی «نوروتروفیک» در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که می‌توانند از سد خونی مغزی عبور کنند.

در حال حاضر برای برخی از عفونت‌های ویروسی واکسن وجود دارد. با اینکه واکسن‌ها نمی‌توانند همه انواع بیماری‌ها را دفع کنند، می‌توانند تا حد قابل توجهی از بستری شدن به دلیل بیماری ویروسی پیشگیری کنند. شواهد نشان می‌دهند که واکسن‌ها می‌توانند از بیماری‌های تحلیل‌برنده عصبی پیشگیری کنند.

 

 

مطالب مفید