آیا هیرمند دوباره جان می‌گیرد؟ بررسی وضعیت رهاسازی آب از این رودخانه حیاتی.

سخنگوی صنعت آب گفت: همکاری هایی از جانب افغان ها شاهد بودیم هرچند همواره اعتراض داشتیم که حقابه ما کامل داده نشده است.

به گزارش تجارت نیوز،

فیروز قاسم زاده در پاسخ به سئوالی درباره ورودی آب از هیرمند به سمت ایران بیان داشت: امسال بارندگی سمت ایران و افغانستان مناسب بود و ما همکاری هایی هم از جانب افغان ها شاهد بودیم هرچند همواره اعتراض داشتیم که حقابه ما کامل داده نشده است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۰۰ میلیون متر مکعب از هیرمند ورودی داشتیم و این اطمینان نسبی را داریم که تا چند سال آب داشته باشیم البته اقدامات متعددی در این حوزه انجام شد که از حقابه فارغ شویم و آن اینکه طرح های زیادی در هامون و چاه نیمه ها به اجرا رسید اما واقعیت اینکه حتی اگر به صورت مطللق نیز برای تامین آب به هیرمند نیاز نداشته باشیم اما به لحاظ زیست محیطی باید این آب روانه شود.

قاسم زاده با اشاره به همکاری نسبی افغانستان در زمینه رهاسازی آب گفت: سد کمالخان به نحوی احداث شده که می تواند کل سیلاب ها را مهار کرده و اجازه ورود به سمت ایران ندهد کمااینکه سالهای قبل ۲ میلیارد متر مکعب آب منحرف و از دسترس خارج شد اما با قدرت دیپلماسی ایران سال گذشته بخشی از آب روانه ایران شد هرچند تمام حقابه رها نشده است.

وی اظهار داشت: در شرایطی که متوسط سرانه مصرف آب شرب دنیا ۱۵۰ لیتر در روز باشد، سرانه شرب و بهداشت در ایران معادل ۲۴۰ تا ۲۵۰ لیتر در روز است. در بخش کشاورزی نیز شاخص بهره‌وری در دنیا معادل ۲.۵ مترمکعب به ازای هر کیلوگرم تولیدی کشاورزی است در حالی که در ایران در حدود ۱.۲ است یعنی سرانه مصرف در بخش کشاورزی ایران حدود ۲ برابر متوسط دنیا است.

سخنگوی صنعت آب کشور بیان داشت: در هدفگذاری‌های صورت گرفته در بخش کشاورزی، مقرر شده تا در افق ۱۴۲۰ مصرف آب بخش کشاورزی به ۵۱ میلیارد مترمکعب مصرف برسد که این هدفگذاری در سند امنیت غذایی و نقشه راه آب نیز قید شده است. با انجام این برنامه‌ریزی، اکثر دغدغه‌های بخش آب حل خواهد شد و به همین منظور برنامه‌های وزارت نیرو در دو بخش چاه‌های کشاورزی و برداشت در شبکه‌های آبیاری متمرکز است.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۱۶ هزار پروانه برای چاه‌های کشاورزی در کشور صادر شده، افزود: حدود نیمی از چاه‌های حفرشده در این بخش دارای برق هستند و از نظر حجمی نیز در چاه‌های دارای برق حدود ۲۲ میلیارد مترمکعب پروانه صادر شده است، اما ۲۸ میلیارد مترمکعب برداشت اتفاق می‌افتد که حدود ۶ میلیارد اضافه برداشت وجود دارد؛ لذا باید از طریق کنتورهای هوشمند مدیریت برداشت انجام شود.

منبع :

ایلنا

به اشتراک گذاری

اخبار مرتبط

مطالب مفید